در جلساتی که در سندیکای آلومینیوم ایران بهمنظور تدوین شاخصههای انتخاب برند برتر درب و پنجره و نما با حضور کارشناسان و نمایندگان شرکتهای فعال این صنعت برگزار گردید بسیاری از مسائل و مشکلات پیشروی این صنعت توسط دوستان در جلسات مطرح گردید.
در جلساتی که در سندیکای آلومینیوم ایران بهمنظور تدوین شاخصههای انتخاب برند برتر درب و پنجره و نما با حضور کارشناسان و نمایندگان شرکتهای فعال این صنعت برگزار گردید بسیاری از مسائل و مشکلات پیشروی این صنعت توسط دوستان در جلسات مطرح گردید.
اولین گردهمایی شرکتهای برجسته در و پنجره و نمای آلومینیومی با هدف تشکیل انجمن این صنف در شامگاه یکشنبه دوم اسفندماه در هتل اوین تهران برگزار گردید.
مجری این برنامه، آقای رضایی دبیر اجرایی سندیکای صنایع آلومینیوم بود که پس از خیرمقدم به حدود 100 نفر شرکتکننده در این مراسم، اهداف و مباحث این گردهمایی را به قرار ذیل معرفی نمود:
- احقاق حقوق اعضای انجمن در ارگانها و نهادهای دولتی با حمایت سندیکای آلومینیوم ایران
- بهکارگیری و استفاده از مصالح نوین در صنعت ساختمان و چالشهای پیشرو
- انطباق با جریانات و گرایشهای سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی و تلاش جهت حفظ جایگاه شرکتهای توانمند کوچک و بزرگ داخلی با ارتقاء سطح دانش فنی و تکنولوژی
- حمایت از نمایندگان انحصاری و جلوگیری از ورود و فروش کالاهای تقلبی
- دریافت حمایتهای دولتی برای صادرات و شرکت در نمایشگاههای خارجی و شناسایی و توسعه بازارهای هدف صادراتی با اتکا به توان داخلی
- ایجاد کانون مشاوره حقوقی برای اعضاء
- ارائه مشاوره حقوقی در قراردادها
- ایجاد بانک اطلاعاتی مشتریان بدحساب
- ایجاد کمیته داوری فنی در رفع دعاوی مجریان و کارفرمایان با بهرهگیری از کارشناسان مجرب این صنعت
- تبلیغات و گسترش سطح دانش عمومی و فنی بازار و شناساندن مزیتها و جایگاه اصلی محصول
- ایجاد زمینة گسترش سطح آگاهی کارفرمایان، مصرفکنندگان، و شرکتهای مشاورهای و ارائه مزیتهای فلز آلومینیوم
- ایجاد سایت اطلاعرسانی
- تبلیغات گسترده و آکادمیک
- جمعبندی، تعیین و انتخاب نمایندگان جهت اجرای اهداف
رضایی گفت:
در جلساتی که در سندیکای آلومینیوم ایران بهمنظور تدوین شاخصههای انتخاب برند برتر درب و پنجره و نما با حضور کارشناسان و نمایندگان شرکتهای فعال این صنعت برگزار گردید بسیاری از مسائل و مشکلات پیشروی این صنعت توسط دوستان در جلسات مطرح گردید.
این گردهمایی با هدف اتحاد و همگرایی و چشمانداز ارتقاء و تعالی جایگاه صنعت در و پنجره و نما تشکیل گردید و بهعنوان پیشزمینهای برای تشکیل انجمن تخصصی درب و پنجره و نما و صنایع وابسته در جهت صیانت از منافع گروهی بوده تا با حمایت شما بزرگان این صنعت در اولین گام خود بتواند قابلیتها و توانمندیهای بالقوة این صنعت و هریک از اعضاء را ازطریق حصول یک خرد جمعی که دربرگیرندة منافع جمیع اعضاء اعم از کوچک و بزرگ باشد را در کالبد یک تشکیلات منسجم به واقعیتهای ملموس، عینی و عملیاتی مبدل سازد.
لیکن تمرکز این توانمندیها در یک کانون میتواند بسترساز هدایت جریانهایی باشد که تحقق و اجرای آنها منجر به ارتقاء و اعتلای جایگاه صنعت درب و پنجره و نما و رسیدن به جایگاه متعالی که این صنعت شایسته آنست بشود.
مسلماً باهمبودن، تحقق اهداف و آرمانهای متعالی را دستیافتنیتر خواهد کرد.
دستاورد اولین گردهمایی فعالین صنف در و پنجره و نمای آلومینیومی که با همت سندیکای صنایع آلومینیوم شکل گرفته بود با تشکیل کارگروهی به کار خود پایان داد. در انتهای این برنامه مراسم رأیگیری جهت انتخاب افراد برای کار گروه و تشکیل هستة اولیة انجمن دروپنجره و نمای آلومینیومی برگزار شد که افراد، اسامی منتخبین خود را نوشته و درون صندوق رأیگیری انداختند.
اعضای منتخب این کارگروه شامل 9 نفر میشوند که به ترتیب آراء عبارتند از:
1- حمید شعبانی از شرکت قشم آلومان
2- آرش فرخ از شرکت پنجره دیبا
3- آرش فداکار از شرکت سایتال
4- فریور از شرکت والاد
5- علی صدقی نسب از شرکت ساتیان
6- حسین باوفا از شرکت آلومات
7- وحید سلطانی از شرکت اسپیرال
8- علی علمی از شرکت گسترش پنجره کویر
9- محمدرضا قائمیان از شرکت فوم اینداستری
امید است با فعالیت این عزیزان صنعت در و پنجره و نمای آلومینیومی به حقوق از دست رفته خود و جایگاه واقعی خود دست یابد.
در این رابطه آقای مهندس شریفی به نیابت از مهندس علیزاده مدیرعامل شرکت آلوکد مطالبی را در این خصوص مطرح کردند:
صنعت آلومینیوم و شیشه و مصنوعات تولیدی این قسمت در بخش ساختمان یکی از پرحجمترین تولیدات آلومینیوم را در جهان شامل میگردد. شکلپذیری و مقاومت مناسب در شرایط آبوهوایی متفاوت و امکان تولید محصولات با تکنولوژیهای برتر از مشخصات بارز این محصولات میباشد.
چگونگی تصمیمگیری در نهادهای تصمیمگیر و قانونگذار در این امر را ندارد ولی مشخص نیست با توجه به شواهد و قرائن تصمیمات کنونی درخصوص استفاده از محصولات مدرن در نما ازجمله آلومینیوم، شیشه، کامپوزیت، سرامیک و... را تصمیم براساس شرایط و احساسات فعلی جامعه میداند.
اما آیا این بدین معنا است که بهدلیل استفاده نادرست برخی از چاقو، میبایست آنرا حذف نمود و در دسترس هیچکس قرار نداد؟
همچنین لازم بهذکر است متأسفانه و یا خوشبختانه محصولات جدید مورد استفاده در صنعت ساختمان (مصنوعات آلومینیوم و شیشه) با فاصلة چند ساله در کشورهای صنعتی و توسعهیافته درحال توسعه و حتی جهان سوم درحال بهرهبرداری هستند و این بدین معنا است در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلف تست شده و درحال استفاده میباشند. ارائه تحلیلهای متفاوت از سوی مدیران تصمیمگیر بهنظر اینجانب تنها میتواند بهدلیل اطلاعات نادرست و مغرضانة رقبای این سیستمها و محصولات باشد. درحالیکه بنا بر تجربة شخصی در جلساتی که با مدیران تصمیمگیر داشتهام پس از ارائه اطلاعات فنی و صحیح دیدگاه ایشان بهسرعت و بهشدت تغییر مییابد.
البته به این نکته نیز باید اشاره نمود که نمای ساختمان در شکلدهی به مجموعة شهری که در آن حضور یافته نقش بسزایی دارد. رعایت همگونی نمای شهری وظیفه طراحان و معماران شهری و مشاوران متخصص در این زمینه میباشد که ناتوانی در پاسخگویی به این مهم موجبات این آشفتگی را فراهم آورده است.
با توجه به حساسیتهای فعلی جامعه ازجمله مباحث آلودگی هوا و امکان تأثیر رانتهای مادی در برخی از تصمیمات بهنظر میرسد با رویکرد به سازمانهای موجود در این زمینه میتوان تصمیمات تخصصیتر و فنیتر گرفت. سازمان استاندارد ایران، جامعة مهندسان شهرساز و معمار، سندیکاهای آلومینیوم و شیشه، مجموعه تدوین مقررات ملی ساختمان، اساتید متخصص و صاحبان نظر در این زمینه خروجی علمی و دقیقی را دربر خواهند داشت.
و آنچه برای علاقهمندان به این موضوع نگرانکننده است، تصمیمگیری با شتاب به نیازی کاملاً محسوس است.
در ادامة این مراسم دبیر اجرایی رضایی گفت: بدونشک یکی از مشکلات پیشروی ما گرهخوردن صنعت و اقتصاد ما با مباحث سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی است اگرچه در همة دنیا این امر وجود دارد اما در ایران این تابعیت و سیر تحول خیلی زیاد است بهنحویکه یکی از چالشهای هرروزة تولیدکنندگان و صاحبان سرمایة این کار شده که وقت و هزینة زیادی را باید صرف انطباق خود با حرکات سیونسی این تحولات کنند تا بتوانند خودشان و مجموعة خود را در حالت عادی نگه دارند. در شرایط فعلی هم با اجراییشدن برجام و تأثیراتی که در شرایط اقتصادی کشور درحال اجرا است و انشا ا... روزبهروز ملموستر هم خواهد شد باید خودمان را برای تحولات جدید آماده کنیم. کمااینکه مشاهده میفرمایید مسئولین در شرکتهای بزرگ سعی دارند ازطریق جلب سرمایهگذاری و یا جوینتنمودن با شرکتهای خارجی هم دانش فنی را به این شرکتها منتقل کنند و هجمة سیلآسای ورود کالا را کنترل کنند که بخش درب و پنجره نیز از این امر مستثنی نیست و باید ازطریق یک کار منسجم تصمیمات و سیاستهایی را درپیش گرفت که صنعت درب و پنجره و نما و صنایع مرتبط با آن بهترین بهره را از این امکانات ببرند و بتوانند خود را مطابق با شرکتهای روز دنیا همسانسازی کنند.
- انطباق با جریانات و گرایشات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی و تلاش جهت حفظ جایگاه شرکتهای توانمند کوچک و بزرگ داخلی با ارتقاء سطح دانش فنی و تکنولوژی
در این رابطه مهندس فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت مطالبی را ارائه کردند.
همکاران گرامی کشور ما اکنون در شرایط ویژهای قرار دارد.
برنامة جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از 12 سال مذاکره سرانجام میان ایران و گروه 1+5 در شهر وین مورد پذیرش قرار گرفته و دستیابی به این توافق در عرصة سیاسی، فضای مثبتی پیشروی عرصههای دیپلماتیک، اقتصادی و بازرگانی کشور گشوده است.
این روزها در هر محفل و نشستی مسأله توافق هستهای و تأثیرات آن، سوژة روز صحبتها است. صاحبنظران و فعالان اقتصادی وارد بحثهایی با این مضمون میشوند که آیندة این توافق به چه نحوی بر آنها تأثیر خواهد گذاشت؟
صنعت درب و پنجره و نما نیز متأثر از شرایط حاکم بر فضای سیاسی اقتصادی کشور در وضعتیی قرار دارد که هم بهعنوان فرصت و هم بهعنوان تهدید قابل بررسی میباشد.
بایستی بپذیریم که پیشرفت و ارتقاء این صنعت در گرو تعامل سازنده با شرکتهای صاحبنام و صاحب تکنولوژی روز میباشد.
اما این مسأله نباید سبب شود عجول و بدون برنامه باشیم.
میبایست درنظر داشته باشیم که شرکتهای خارجی نیز بهدنبال حضور در بازار آلومینیوم و نمای ایران هستند. واضح است که دیدگاه ما با دیدگاه برخی از شرکتهای علاقهمند به حضور در صحنه نمای ایران بسیار متفاوت است.
این شرکتها تصور اولیهشان این است که ایران یک کشور نفتی با مقادیر زیادی از پول آزاد شده است و آنها میتوانند از وضعیت حاضر کسب درآمد کرده و به نان و نوایی برسند. این درحالی است که برای ما ارتقای کمی و کیفی نما در اولویت قرار دارد.
بدیهی است این حضور اگر بهصورت مدیریت نشده و مستقیم باشد میتوانند خطراتی بهدنبال داشته باشد.
ازجمله مواردی است که درصورت حضور مستقیم این شرکتها در بازار ایران، حیات شرکتها و مجموعههای تولیدی ایرانی را مورد تهدید جدی قرار خواهد داد.
مسکن مهر نمونهای از خاطرات ناخوشایند ما در همکاری با شرکتهای خارجی سودجو میباشد. این شرکتها با ورود به ساختوساز و با استفاده از کارگران غیرحرفهای جنوب شرق آسیا نهتنها نتوانستند سرمایه و تکنولوژی جدید به ساختوساز این کشور وارد کنند، بلکه با حیف و میل سرمایههای داخلی باعث تأخیر پیشرفتهای ساختوساز ما هم نشدند.
ما باید با حمایت از صنایع توانمند بزرگ و کوچک و با پیداکردن مزیتهای نسبی خود وارد بازار جهانی شویم تا بتوانیم با رقبایمان وارد رقابت شویم. باید در جاهایی که مزیت داریم تولید و ارائه خدمات کنیم و تولیدات و خدمات خود را به بازار جهانی روانه کنیم.
ما نمیتوانیم و نمیبایست همهچیز تولید کنیم. ما باید در بخشهایی واردکننده و در بخشهایی صادرکننده باشیم. در بخشهایی که مزیت تولید نداریم وارد خواهیم کرد و در بخشهایی که مزیت نسبی داریم و میتوانیم با کیفیت مرغوب تولید کنیم و به بازار داخلی و جهانی عرضه کنیم، تولید خواهیم کرد و این دقیقاً نقطهای است که صنعت کشور میبایست مورد حمایت دقیق قرار گرفته تا بتواند در بازار بینالمللی توانایی رقابت خود را حفظ کند.
بهطور خلاصه
- همکاری فنی
- انتقال دانش فنی
- طراحی و تولید محصولات مشترک
- اختصاص بازار محصولات شرکتهای بزرگ در منطقه به تولیدات ایرانی
- تربیت و استفاده از نیروهای متخصص داخلی
- فعالیت مراکز تحقیق و توسعه مشترک
ازجمله مواردی بود که میبایست در این شراکت مورد توجه ویژه قرار گیرد.
در پایان پیشنهاد میگردد جایگاه شرکتهای داخلی براساس استاندارد و معیارهای بیناللملی تثبیت شده و مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و از هرگونه حرکت سودجویانه و مقطعی در بازار جلوگیری شود. بدیهی است در این صورت دست شرکتهای فاقد صلاحیت از بازار قطع شده و فضا برای فعالیت مستمر اقتصادی برای واحدهای تولیدی که تمام وقت، هزینه و سرمایة خود را برای رشد و اعتلای این صنعت بهکار بردهاند مساعد خواهد شد.
روشن است شرکتهای توانمند داخلی میتوانند در این همکاری استراتژیک بیشترین منعفت را برای کشور کسب کنند و در این راستا میبایست با هدایت دقیق فعالان این عرصه از فرصت سیاسی و اقتصادی پیشآمده در شرایط پساتحریم به بهترین نحو استفاده نمود و برگ زرینی در تاریخ این سرزمین رقم زد.
مجری برنامه در ادامه گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که بعضاً در فضای مجازی رد و بدل میشود و یا از طرف دوستان در جلسات مطرح میشود موضوع نمایندگیهای فروش و یا ورود و فروش کالاهای تقلبی و مشکلاتی بود که برای شرکتها و مصرفکنندگان پیش میآورد که البته در همة صنایع وجود دارد و یا موضوعات تعرفهای که وجود داشت و سبب رقابت نابرابر این بخشها میشد که البته یکی از اهداف این کارگروه ایجاد راهکاری برای حمایت از این شرکتها و جلوگیری از ورود و فروش کالاهای تقلبی است.
در ادامه مهندس آرش فرخ، مدیرعامل شرکت نما گستر دیبا به بحث جایگاه تبلیغات در تولید صنعت و اقتصاد پرداختند:
تبلیغ در کلام از مصدر بلغ به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن میباشد و به کسی که در این راه فعالیت میکند مبلغ یا تبلیغاتی گفته می شود هارولد لاسول جامعه شناس آمریکایی میگوید : تبلیغات در معنی گسترده آن، فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات است و همچنین تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دستکاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مورد نظر مبلغ صورت میگیرد.
باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات صنعت و حرفه ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود میتواند در ایجاد اشتغال نقش به سزایی را داشته باشد و مشاغل جدیدی را به وجود آورد و از سوی دیگر به سبب ایجاد رقابت برای افرادی که در این رشته فعالیت میکنند، باعث رشد تولید، صنعت ملی و توسعه اقتصادی گشته و تولیدات غیر نفتی را بالا میبرد . این موضوع به امر صادرات به جهت بالا رفتن کیفیت نیز کمک مینماید .
تبلیغ سبب رونق اقتصادی، رونق اجتماعی، ایجاد شغل، تحول در بازار، سیر تکامل اجتماعی و بالا رفتن فرهنگ مصرف صحیح میگردد . امروزه تبلیغات در غرب در دو بعد مطرح است تبلیعاتی که به عنوان پروپاگان نام میبرند و به تبلیغات سیاسی و اجتماعی معروف است هیچ انگیزه تجاری و سود مالی در آن نهفته نیست صرفاً دنبال منافع معنوی یا سیاسی است . نوع دیگر تبلیغات تجاری یا Advertising به معنی آگاهی دادن است .
هزینه تبلیغات یک هزینه سربار نیست و تبلیغات خرج خودش را در میآورد . نقش آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک کند یک اگهی خوب ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقمند میکند .
چگونگی به رمز در آوردن، تبلیغات انتخاب رسانه، انتخاب محتوای پیام و از بین بردن موانع ارتباطی، از جمله مواردی هستند که توجه ویژهای را میطلبند. با توجه به این نکته که، اولاً: هزینه زیادی صرف تبلیغات میشود، ثانیاً: کارآمدی دیگر بخشهای سازمان در نهایت به گونهای به اثرگذار بودن تبلیغات وابسته است؛ هرگونه بیبرنامگی و نیز گسستگی برنامهها با واقعیت، منجر به ناکارآیی خواهد شد.
بر اساس پژوهشهای صورت گرفته، تقسیم فرایند یادگیری به چهار مرحله، شاید مهمترین رکن و مؤثرترین الگوی یادگیری در زمینه اقناع باشد.
پیام زمانی اقناع کننده است که اولاً هر یک از مراحل روانی یادشده در زیر به ترتیب انجام شود و دوماً به گیرندة پیام، پاداش دهد:
1) پیام باید توجه گیرنده را جلب کند.
2) دلایل پیام باید فهم و درک شود..
3) گیرنده پیام باید استدلالهای پیام را قبول کند و آنها را به عنوان حقیقت بپذیرد .
4) ما هنگامی میتوانیم بر اساس این یادگیری و اعتقاد عمل کنیم که انگیزهای برای انجام آن داشته باشیم.
امید است انجمن پس از تشکیل و انجام انتخابات رویة مناسبی در بحث تبلیغات دروپنجره و نمای آلومینیومی پیش بگیرد و در این راه بنده از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد. هر چیز اساتید فراوانی در این رابطه در اینجا حضور دارند. در ادامه مهندس فرخی، مدیرعامل شرکت کرفت مولر ایران به بحث اهمیت دانش و دانشمحوری در صنعت پرداختند:
این برنامه در سطح خوبی برگزار شد و اعضایی که اینجا جمع شدهاند و حضورشان نشان میدهد که این برنامه و اهداف آن برای شرکتکنندگان جذاب بوده به امید اینکه مؤثر باشد در اعتلای صنعت آلومینیوم.
زمانی که صحبت از حمایتهای دولتی بهوجود میآید ناخودآگاه به رویههای مسبوق به سابقة فکر میکنیم مانند اعطای وامهای مختلف و بعضاً غیر کارشناسی که در چند سال قبل صنعت ساختمان و پنجره را رو به نابودی کشاند بهدلیل آنکه تنها با اعطای سرمایه به چنین صنایعی نمیتوان انتظار رونق داشت بهدلیل اینکه سرمایة ثابت و ایجاد زیرساخت در این صنعت درواقع بخش اول کار است مهمترین بخش، بخش مارکتینگ و فروش هست که معمولاً حلقة مفقودة بسیاری از صنایع ماست. در این راستا انجمن میتواند با شناسایی دقیق نقاط ضعف و نیاز به حمایت اعضای خود درخواست درست و کارشناسیشدهای را به دولت در جهت جذب حمایت انجام دهد بهعنوان مثال اصلاح مباحث ساختمانی، حمایت ویژه در بخش تبلیغات و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی با سوبسید و حمایت دولتی ایجاد شرایط و تسهیل دریافت زیرساختهای این صنعت ازجملة این موارد است. همهساله خیلی از همکاران برای شرکت در نمایشگاههای داخلی هم دچار مشکل هستند وجود قوانین دست و پا گیر، قیمتهای بالای غرفهها، عدم جانمایی مناسب، عدم برگزاری مناسب نمایشگاه در تقویمهای نمایشگاهی ازجمله دراختیار داشتن تبلیغات محیطی در سیمای شهری ازجمله این موارد هست که نیاز به حمایت گروهی و تشکیلاتی دارند.
در اینجا این کارگروه درب و پنجره آلومینیومی است که میتواند در این زمینه با حمایت سندیکا وارد شده و ضمن جذب بودجههای لازم و برگزاری جلسات منسجم و کارشناسیشده با ارباب رسانه خطدهی تبلیغاتی و حمایتی را برای اعضا خود انجام دهد قدرت چانهزنی بالا، اثرگذاری مستقیم برروی نهادهای بزرگ از قابلیتهای این کارگروه است.
سپس رضایی گفت: میرسم به یکی از اهدافی که تقریبا همه فعالین این صنف حداقل یک تجربه را در این زمینه داشتند.
ایجاد یک کانون مشاوره حقوقی برای حمایت از اعضاء و ارائه مشاوره به شرکتها در جهت حفظ منافع و جایگاه مجری و کارفرما
در اینباره مهندس سلطانی، از شرکت اسپیرال، نظرات خود را مطرح کردند:
دفاع از حقوق جمعی هدف اساسی بوده که سندیکا تشکیل شده است. این جمع به بهانه انتخاب برند برتر جهت همگرایی بیشتر تشکیل شده است.
هر شرکت به اسم فرد شناخته میشود و این نشان میدهد که در کار جمعی دچار مشکل هستیم.
شرکتهای ما پروژهمحور هستند چون براساس سفارش کار میکنیم و پیمانکار جزء محسوب میشویم و این در یک ساختار چند عاملی که پیمانکار، مشاور و مدیر طرح در آن حضور دارند ایجاد میشود. همانطور که همه میدانیم چندین نوع پروژه وجود دارد:
در سیستمهای بسیار پیشرفته که آن هم دوعاملی است یک کارفرما یک گروهی را استخدام میکند شامل مهندسی، طراح، نظارت، اجرا و ... (EPC) که آن هم دوعاملی است.
ما گرفتار چنین سیستمی هستیم چراکه گاهی مشاوران طرحی میدهند که قابلاجرا نیست یا برای سازه استاندارد نیست. مشاوران به اطلاعاتی که ما به آن کموبیش مجهز هستیم، مجهز نیستند و نشستهاند و برای ما طرح میدهند و تصمیم میگیرند و ما را به ورطههای گوناگونی میاندازند یعنی از ما انتظار یک پروژة EPC را دارند درصورتیکه نمیدانند چه میخواهند و نه میدانند که چه هست و نمیتوانند آنرا متوقف کنند. میآیند و میخواهند که طراحی کنیم و همة کارها را انجام دهیم و قیمت هم نازلترین قیمت باشد و خیلی اوقات میگویند که کیلویی کار میکنید درصورتی که کیلویی مربوط به زمانی بوده که آقایان هم یادشان نمیآید یا حتی دستمزدی کار میکنند. حاضرند خودشان بروند و تأمین متریال را برعهده بگیرند و طراحی را هم به کسی دیگر بدهند و اما خارج از قرارداد و بدون آنکه مواهب آن را به حساب ما واریز کنند. درنهایت و اجرا را دانه دانه از ما پس میگیرند. این ضعف مفرط ماست. امیدواریم این تشکلها و این متولیها بتوانند در مسائلی که پیشتر در این جلسه گفته شد به ما کمک کند تا ما با قدرت بیشتری حاضر شویم.
قسمت سوم بحث من 4 عامل کارفرما، مشاور، پیمانکار و مدیر طرح است. بخشی از انواع قراردادها را فهرستوار عنوان میکنیم، تا قراردادها را بشناسیم و به زوایای آن آگاهی کافی داشته باشیم.
ما باید اطلاعات خود را در مورد انواع قراردادها بالا ببریم، انواع پیمان وجود دارد که خود مباحث حقوقی خاص خود را میطلبد بهعنوان مثال میشود به پیمانهای: پیمان مهندسی، تدارک کالا و نصب و اجرا (EPC)، پیمان کلیدگردان، پیمان متره (فهرستبها)، پیمان امانی، پیمان دستمزدی، پیمان مذاکرهای، پیمان مناقصهای، پیمان دست دوم و پیمان قرارداد تهاتری و ... اشاره کرد.
پیمان تهاتری از فرصتها و تهدیدهای بسیار بزرگ است که در صنف ما بوجود آمده و در آینده، صدایش در میآید که بسیار برای کل صنف ما ناراحتکننده خواهد بود. ما الان نقش پیمانکار، تأمینکننده و مهندس را همزمان اجرا میکنیم، نقش بانک فاینانسر را هم میخواهیم انجام بدهیم و این ناتوانی بانکها، پروژهها و کارفرماها از تأمین منابع مالی این بخش را برعهدة ما میاندازد و همیشه با مشکلات پایانناپذیری در برنامهها برخورد کردهایم.
ما احتیاج به یک بخش حقوقی بسیار قوی و تخصصی داریم. همانطورکه در بسیاری از رشتهها میانرشته وجود دارد ما نیاز به حقوقدان برای بستن قرارداد در مسائل عمرانی داریم که در کشور به تعداد انگشتان دست هم نداریم و باید از اینگونه حقوقدانها تربیت کنیم و معرفی کنیم. ارگانهای دیگری مثل بیمه و مالیات تبر به دست به جان صنعت و کارآفرینی افتادهاند. باید به جایی برسیم که بتوانیم با اطلاعات بالا به جنگ این ارگانها و شهرداری و ... برویم تا از حقوق خود دفاع کنیم.
در ادامه رضایی گفت: اما مبحث تبلیغات که حقیقتاً حلقة مفقودة صنعت آلومینیوم هست علیالخصوص در بخش درب و پنجره و نما بهعنوان بخشی از صنعت که محل تلاقی و خلاقیت و صنعت و هنر است و جایی که یک تابلوی هنری صنعتی در المان شهری نمایش داده میشود. در صنعت درب و پنجره و نما آن میزان سرمایهگذاری که برای این بخش باید صورت میگرفت محقق نشده و بعضاً محدود ولی به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است علیالخصوص با بازگشت تغییر نگرش و دیدگاهی که به صنعت درب و پنجره و نما میشود.
در این رابطه مهندس تندرست مدیر شرکت روتو از شرکت ساتیان نظرات و راهکارهای خود را در این رابطه مطرح کردند:
از همگی شما عزیزان که در این صنعت فعال هستید، کمال تشکر را دارم.
- من در منطقه مسئولیت خیلی از کشورها را برعهده دارم و باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که با وجود تمام مشکلاتی که در چند سال گذشته داشتیم ما در ایران
= ازنظر تنوع کالا (در همة زمینههای این صنعت)
= کیفیت کالا (در همة زمینههای این صنعت)
= و تنوع بازشوهای موجود
در ایران شرکتهایی داریم که دست کمی از شرکتهای اروپایی خصوصاً آلمان نداریم و به جرأت میتوانم بگوییم که کیفیت کار این شرکتها بالاتر از سطح استاندارد منطقه میباشد که این باعث افتخار ماست.
به این دلیل خدمت شما عرض میکنم چون من در منطقه به بسیاری از شرکتها آموزش میدهم و
سطح کاری، تنوع کالا و کیفیت کار آنها را میبینیم و با محصولات تولیدشده که تولیدکنندگان محترم تولید میکنند مقایسه میکنیم و مشخص میشود که کالاهای ما خیلی بهتر از دیگر کشورها میباشند.
به این دلیل که ما در ایران بحث آموزش را حدوداً سه سال است که خیلی جدی گرفتهایم و میتوانیم بگوییم که بیش از 900 شرکت در ایران (چه UPVC و چه آلومینیوم) را آموزش دادهایم.
البته باید بگویم که یک پنجره یا نما
فقط نما یا پروفیل یا یراق یا تولید و نصب نیست.
کل این مجموعهها یک محصول نهایی باکیفیت است، که ما برای مصرفکنندگان نهایی تولید میکنیم.
مثال ساده بزنم از چند فاکتورهای مهم که باید رعایت بشود:
پروفیل و مقاطع حتماً باید چک شود که آیا در پروژهها قابل اجراء هستند؟ بهخاطر بحث بارهای مستقیم و غیرمستقیم، نوع شیشه باید مدنظر قرار گیرد، ابعاد و وزن بازشو خیلی مهم است، محل نصب بازشو (منطقهای که پنجرهها نصب میشوند و فشار باد (سرعت) که باید درنظر گرفته شود)، محاسبات استاتیکی و دینامیک نماها باید انجام شود، نوع یراق مصرفی، آموزش نصب صحیح یراق و پنجره،
همة اینها کل یک سیستم را تحتشعاع قرار میدهند.
ما باید خود را درقبال مصرفکنندگان مسئول بدانیم و این مسئولیت شامل خدمات و گارانتی محصولات باید باشد.
درصورتی یک شرکت میتواند گارانتی و خدمات را عرضه کند که نامة رسمی را از شرکت مادر داشته باشد و از طرف آن شرکت تأیید شود.
کسی که محصولات را ارائه میدهد و تأیید شرکتهای مادر نیست. چطور میتواند بحث گارانتی و خدمات را ارائه دهد؟ استانداردهای شرکت مادر آگاهی داشته باشد؟ بحثهای آموزشی و فنی را ارائه دهد؟
اینجاست که باید وارد عمل شویم، البته که باید دست افراد سودجویی که سعی دارند محصولات شرکتهایمان را بدون اجازه از نمایندگیهای محترم و تولیدکنندگان زحمتکش در بازار عرضه کنند کوتاه کرد.
و این لازمة داشتن یک سندیکای قوی است که بتوانیم جدای از رقابت و با همکاری یکدیگر به اهداف بلندمدتمان برسیم.
در آخر از همة شما سروران گرامی بهخصوص اعضای محترم سندیکای آلومینیوم از اینکه من را قابل دانستند که در خدمت شما بزرگواران باشم کمال تشکر را دارم.
رضایی در ادامه گفت: یکی از اهداف این گردهمایی توجه به بازارهای صادراتی است. صنعتگران ما ثابت کردهاند که با همین امکانات موجود هم محصولاتی تولید کردهاند که با رقبای خارجی خودشان برابری میکند. اکنون با توجه به تأکید بر اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر صادرات غیرنفتی. در قالب حمایتهای دولت باید برنامهریزی لازم برای صادرات انجام شود بخشی که از پتانسیل بالایی برای تحقق این امر برخوردار است. فقط به یک ارادة قوی و سیاستگذاری اصولی نیاز دارد.
در ادامه این مراسم مهندس حقیقی دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ضمن خیرمقدم به شرکتکنندگان در این جلسه گفت: سندیکای آلومینیوم در یکی دو سال اخیر هدفگذاریهایی داشته که از اهم این هدفگذاریها، تشکیل کارگروههای تخصصی دستههای مختلف صنعت آلومینیوم بوده است.
برای اینکه به این طریق بتواند به منافع جمعی و منافع گروهی سندیکای صنایع آلومینیوم دست پیدا کند. میدانیم که بهترین راه رسیدن به منافع فردی این است که منفعت خودمان را در منفعت جمع ببینیم و تلاش گروهی کنیم برای اینکه حق این صنعت را بتوانیم ادا کنیم. امروزه دولت خوشبختانه آمادگی اینرا دارد که وظایفی را که برعهده گرفته، بهنحو احسن انجام دهد و قسمتهایی را که در انجامشان موفق نیست به بخش خصوصی واگذار کند.
تعاونی آلومینیوم میهن و انجمن دایکست از کانونهایی بوده که در جهت پیشبرد این اهداف و از بطن سندیکا خارج وتشکیل شده است.
خوشحالیم که در و پنجره و نما، یکی دیگر از نهادهایی خواهد بود که در این زمینه شکل میگیرد و امیدواریم که ادامة همکاری و همدلی شما عزیزان این هدف را دستیافتنی کند و به آن چیزی که موردنظر جمع هست بتوانیم دست یابیم.
یکی دیگر از اهدافی که در سندیکای صنایع آلومینیوم دنبال میشود ایجاد بانک اطلاعاتی از صنایع است. میدانیم که خود وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک اطلاعات کاملی از صنعت آلومینیوم و شاید از صنایع دیگر ندارد یعنی نمیتوانند آمار دقیقی از تعداد شاغلین، ظرفیتهای ایجادشده، ظرفیتهای فعال، ظرفیتهای غیرفعال، در هیچ زمینهای ارائه دهند و این برای برنامهریزیهای بعدی و تصمیمگیریهای فعلی یک معضل بزرگ است. همین است که میبینیم برای ایجاد ظرفیتهای جدید و ایجاد سرمایهگذاریهای جدید، بهراحتی مجوز داده میشود و این میشود که هم ظرفیتهای جدید و هم سرمایهگذاریهای جدید را با خطر مواجه میکند بعضاً و تا مرز شکست، جلو میبرد. کنترلنشدن ورود افراد به هر صنعتی، هم خود آنها را و هم صنایع موجود را به خطر میاندازد. میبینید که صنعت پروفیل در و پنجره و نما، معظل کیفیت، معضل قیمت، رقابتهای مخرب، همه را و حرمت این صنعت را به خطر انداخته است و بهنظر من هیچ کانونی بهتر از کانونهای سندیکایی و انجمنهای تخصصی نمیتواند از حرمت و از کیفیت و استانداردهای هر صنعتی صیانت کند.
یکی از مسائلی که در کارگروه در و پنجره پیش آمد و مطرح شد این بود که استانداردسازی شود برای این صنعت و اعتلای نشان استاندارد نیز یکی دیگر از مواردی است که دولت و مؤسسة استاندارد اعلام آمادگی کردهاند که این موضوع را به سندیکا گروه تخصصیاش را واگذار کند. اگر این نشان را ایجاد کنیم دیگر شما میتوانید جلوی مسألة پروفیل بیکیفیت، پنجرة بیکیفیت و رقابتهای مخربی که در این زمینه هست را بگیرید و از این نظر خودمان و صنعت خود را بیمه کنیم. بحث ایجاد کانونهای مشاورهای، برای مشاورة حقوقی، معضلی است که اکثر صنایع با آن دست به گریبان هستند. در قراردادها، مسائل مالیاتی و بیمهای، این هزینهها و سرمایهگذاریها برای تکتک اعضاء ممکن است مشکل باشد ولی اگر که دست به دست هم دهیم میتوانیم یک کارگروه تخصصی برای دادن مشاورههای حقوقی به کل صنعت ایجاد کنیم و از تأسیس آن همه بهرهمند شویم. این فضای مجازی که کانون خانوادههای ما را به خطر انداخته، حداقل در زمینة جمعهای کاری توانسته این مزیت را ایجاد کند که بتوانیم فضای مجازی را تبدیل به فضای حقیقی کنیم و آن بستر ایجاد شود که کنار هم بنشینیم و فکرهایمان را روی هم بریزیم انشاالله از این سینرژی ایجادشده بهترین بهرهها را ببریم
رضایی در ادامه این مراسم گفت: « طی یک دهة گذشته حمایتهایی که برخی از ارگانها و نهادها مثل سازمان بهینهسازی سوخت از برخی صنایع و رقبای صنعت آلومینیوم انجام داد باعث رشد سریع این صنایع و چرخش بازار مصرف بهسمت این صنایع شد. ولی صنعت آلومینیوم بهدلیل عدم هماهنگی و انسجام و ضعف اطلاعرسانی صحیح نتوانست از این امکانات بهره ببرد. همچنین اتخاذ برخی تصمیمات و شخصینگریهای سلیقهای سبب شد تا بازار آلومینیوم تا حدود قابلتوجهی به سایر رقبا واگذار گردد.
اما یکی از اهداف ایجاد این کانون و تشکیلات، تلاش برای احقاق حقوق اعضای انجمن در ارگانها و نهادهای دولتی و تأثیرگذاری مثبت در مراجع ذیصلاح و جلب حمایتهای لازم برای این صنعت است.»
در ادامه هبتاله فاضلی، مدیرعامل شرکت آبسکون سخنرانی با عنوان احقاق حقوق اعضای انجمن در ارگانها و نهادهای دولتی با حمایت سندیکای صنایع آلومینیوم ایراد نمود:
وی گفت: بسیار خوشحالم که در خدمت دوستان و همکاران هستم. من حدود 48 سال است که در خدمت این صنف و صنعت در اتحادیة سراسری صنایع آلومینیوم ایران و کارخانة دورال و شرکت آبسکون بودهام. انشاالله انجمنهایی زیرنظر سندیکای آلومینیوم ایران بهصورت کارگروه تخصصی تشکیل شوند. 4 مطلب دارم که خیلی کوتاه مطرح میکنم: درابتدا مزایای آلومینیوم و محسنات آنرا عنوان میکنم که این کالا درمقایسه با سایر کالاهای مشابه، بسیار استراتژیک و ارزشمند ازنظر زیبایی، سبکی، قابلیت بازیافت کالاهای سرمایهای نسبت به کالاهای دیگر است. اختلاف قیمت آلومینیوم با ضایعات آن 15% است یعنی آلومینیوم یک کالای ارزشی است مثل طلاسازها و زرگرها که 15% دستمزد میگیرند و طلا هم همیشه جایگاه خود را دارد و ما میخواهیم آلومینیوم را با این کالای باارزش مقایسه کنیم، اگر ما در و پنجره و ... داشته باشیم، ضایعات آنرا میتوانیم با گرفتن دستمزد دوباره تبدیل کنیم به یک کالای ارزشی و بازیافتی.
مسألة دیگر، ضرورت ایجاد خودباوری و ایجاد انسجام در بین همکاران است.
مسألة دیگر که اصل صحبت من است، ایجاد تعامل با نهادهای هست که حقوق حقة اعضاست. دوستان منتخب چه کارهایی را باید انجام دهند که ارزش این کالای استراتژیک درمقایسه با سایر کالاها به چشم آید و از آن استفاده بهینه شود. این افراد چطور باید به نهادها و سازمانها بروند و این کالای ارزشمند را معرفی کنند؟ اول باید به شهرداریها مراجعه کنند که اولین کار است. بعد در رابطه با مسائل مسکن و بهینهسازی انرژی به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنند، این دوستان باید قدری برنامهریزی کنند که این کالای باارزش را هم ازطریق اینها و هم ازطریق یک کمیته در اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق صنایعومعادن ایران مطرح کنند. اینها هم در شورای گفتوگو جلسه دارند و هم در شورای اقتصاد. اینها زیرمجموعهای میتوانند باشند که با دولت مستقیماً بحث داشته باشیم و آلومینیوم را معرفی کنیم. از این طریق و این کارگروه، با حمایت سندیکای محترم اینها این کالا را خوب معرفی کنند یعنی هم در سازمان مهندسی هم در شهرداریها و هم در سازمان بهینهسازی و هم در مسائل اتاق اصناف، اتاق ایران و اتاق تعاون ازطریق شورای گفتوگو میتوانیم این مسأله را جا بیندازیم. امیدوارم با این جلسة خوب و حضور همة عزیزان و متخصصین متدین و با حمایت همة دوستان، انشاءالله خروجی خوبی داشته باشیم.
در ادامة این مراسم، مهندس گودرزی، رئیس هیأتمدیرة سندیکای صنایع آلومینیوم سخنرانی کردند.
وی گفت: فرصتی به من داده شده که خیلی سریع به دو مطلب اشاره میکنم. مطلب اول اینکه مروری داشته باشیم به وضعیت صنعت آلومینیوم در ایران از ابتدای انقلاب تا به حال. لازم است که همه بدانیم که ایران اولین تولیدکنندة خاورمیانه بوده که قبل از انقلاب با تأسیس ایرالکو اینکار را شروع کرد و بعد از انقلاب علیرغم تلاشهایی که شد بهدلیل بیتوجهیهای خاصی که به این صنعت شد ما در همان چهارچوب تولید 250 هزار تن ماندیم درحالیکه کشورهای کوچک حاشیة خلیجفارس با یک محدودة کوچکتر از کوچکترین جزایر ما با 5 میلیون تن در سال تولید میکنند این هیچ جای افتخاری ندارد و جای تأسف دارد. همزمان با آن توجه خاصی میدهم به آقایان که با تغییرات خاصی که افتاد، چه ضررهایی را به صنعت تحمیل کرد و امروز ما در آستانة یک خطر جدید مهم قرار داریم و آن خطر برداشتن تحریمهاست. من نمیگویم که مخالف برداشتن تحریمها هستم بلکه توجه شما را به این اصل جلب میکنم که برداشتن تحریمها تمام تولیدکنندههای داخلی ما را، چه تولیدکنندگان بالادستی و چه تولیدکنندگان پاییندستی که شما و خیلی دیگر هم هستند و تولیدکنندگان بالادستی مثل تولیدکنندگان شمش المهدی و هرمزال را با چالش بسیار مهمی مواجه خواهد کرد که فروششان را بسیار مشکل خواهد کرد. بهخاطر اینکه هم از لحاظ قیمت تمامشده و هم ازنظر تکنولوژی، عقب افتادهایم. اما من میخواهم توجه کنید که ما باید این آمادگی را داشته باشیم که مبارزه کنیم.
توان سندیکا توان فکری شماست. در یک چارچوب تعریفشده میتوان خیلی از قوانین که امروز مشکلزا هستند را برای صنعت ما را کمرنگ کنند، یا تغییر دهند، همة هزینهها را سندیکا تأمین میکند.
پس از صحبتهای مهندس گودرزی، مجری برنامه آقای ابوالفضل رضایی گفت: امروزه مهندسین درتلاش هستند تا با بهرهگیری از ابزار و مصالح نوین در کنار کاهش وزن سازها از منابع انرژی طبیعی در ساختمانها نهایت بهره را ببرند. اما بعضاً روند انتقال این دانش و مصالح در کشورمان بهخاطر برخی موضوعات فرهنگی و یا نبود دانش فنی کافی در مسئولین تصمیمگیر تابع شرایط و تصمیماتی قرار میگیرد که این حرکت و روند را با دشواریهای اساسی روبرو یا کلاً متوقف میکند. یکی از اهداف این همگرایی این هست تا ازطریق یک تشکیلات منسجم و ارائه نظریات کارشناسی بتوانیم ضمن افزایش سطح آگاهی مراجع ذیصلاح و ترغیب برای استفاده از این ابزارها این روند را سرعت ببخشیم.
در این رابطه مهندس شعبانی، مدیرعامل شرکت قشم آلومان مطالب و پیشنهادات خود را مطرح کردند: دوستان چه در گروههای مجازی و چه در جلسات سندیکا مشارکت حداکثری داشتند این ما را برآن داشت از این ظرفیت بوجود آمده در جهت تقویت همهجانبه قدرت صنفی و توان اجرایی شرکتها اقدام نماییم و با کمک دوستانمان بتوانیم امروزه شاهد این جمع عزیز باشیم تا بتوانیم فعل همگرایی و اتحاد را از صرفکردن به ایجادکردن تبدیل کنیم.
قدمت و سابقة این صنعت در ایران بسیار ریشهدار است این صنف و قدمت پتانسیل بسیار بزرگی است برای جذب مارکتهای بزرگ.
سابقه و قدمت صنعت ساخت درب و پنجره در ایران بسیار بالاست و این قدمت همواره نتوانسته بهنحو احسن باعث جذب ظرفیتهای بالای این صنعت شود. با توجه به اینکه زحمتکشان این بخش در همة شرایط اقتصادی و سیاسی چرخ این صنعت را چرخاندند تجربیات گرانقدری را در اجرا و ساخت پروژهها دارند کیفیت ساخت و اجرای فبریکیتورهای ایرانی به جرأت در منطقه خاورمیانه قابل رقابت و عرضه است. شرایط پساتحریم، این ظرفیت را برای جذب مارکت منطقه برای ما ایجاد خواهد کرد اما بهدلیل عدم وجود تشکلات منسجم و بازارهای هدفمند حضور در مارکتینگ منطقه برای شرکتهای ایرانی بسیار دشوار خواهد بود بهدلیل اینکه حضور و رقابت با رقبای خارجی نیازمند برنامهریزی و هدفگذاری کلان و برندسازی است. شرکت در نمایشگاههای معتبر منطقه، تبلیغات، امکانسنجی توان اجرای رتبهبندی، داشتن ساختار استاندارد و بهروز ، همه و همه لازمة حضور در بازارهای خارجی است. حقیر اطمینان کامل دارم از لحاظ توان تخصصی و فنی، فبریکیتورهای ما قابلیت رقابت با رقبای خارجی و شرکت در پروژههای بینالمللی را دارند اما آنچه که تابهحال این امر را محقق نساخته، نبود یک تشکیلات قوی و منسجم در رابطه با این موضوع است.
ایجاد کارگروه و انجمن درب و پنجره و نمای آلومینیومی آغازگر این راه خواهد بود. با ایجاد این انجمن تحت حمایت سندیکای آلومینیوم پایهریزی مناسبی در این رابطه صورت خواهد پذیرفت.
اول اینکه از رقابت در بازار بهخاطر شرایط پیشآمده و حضور رقبای داخلی و خارجی چرا میترسیم. چرا فکر میکنیم که حضور اینها نمیتواند مفید باشد. بحث دانشمحوری اهمیت دارد.
امروز که بازار بهسوی صنعت آلومینیوم و نماهای جدید حرکت میکند و خیلیها وارد این صنعت میشوند و خیلیها دانش طولانیمدتی دارند، این ترس قابلدرک است که یکسری افراد نه بر مبنای دانش بلکه بر مبنای سودجویی وارد میشوند و این نگرانی یک نگرانی واقعی است. ولی چطور میشود با این نگرانی مقابله کرد. نکتة مهمی در صنایع دنیا وجود دارد که آن حضور مدیریت دانش در صنعت است.
باید جایگاه شرکتها و تعاریف وجودی و ماهیتی شرکتها خیلی بهتر تعریف شود. وقتی وارد یک پروژه میشویم مثلاً برای طراحی یک ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی و ... بسته به حجم پروژه شرکتهای مختلفی درگیر میشوند. مشاور، طراح، پیمانکار و ...
اجرای پروژة نما بهنظر من کمتر از همة اینها نیست چه بسا پیچیدهتر از اجرای یک سازه است. ولی عدم توجه به این موضوع باعث میشود که هرکسی به خودش اجازه دهد وارد یک پروژه شود. باید در انجمن که بحث رتبهبندی شرکتهای مجری را همچون شرکتهای پیمانکار، مشاور و مهندسی داشته باشیم. برای نما، هم باید رتبهبندی باشد شرکتهایی داشته باشیم که فقط مشاور باشند، فقط ناظر باشند و فقط مجری باشند.
در بخش رقبای نماهای شیشهای امروز به این بحث حمله کردهاند که در جاهایی هم بهجا بوده است.
باید یک نظامنامه و اصول استاندارد بر مبنای دانشمحوری تدوین شود تا هرکسی وارد هر کاری نشود. کیفیت مواد اولیه بسیار مهم است اما مهمتر اینست که چطور از آن استفاده کردهایم. اگر اصولی باشد باعث تقویت شرکتهای دانشبنیان میشود.
این انرژی که این جمع را اینجا آورده است، حفظکردن این جمع مهم است برای ادامة این حرکت یک سری اهداف کلی دیگر باید تعریف شود. دوستان اینجا همه مدیر هستند. هیأتمدیره در اینجا باید مشاوران خوبی داشته باشند که خوب رسیدگی، جذب و پیگیری کنند از سازمانها و ارگانها و ... کار نیمهکاره رها نشود.
در ادامه مهندس علمی، مدیرعامل شرکت گسترش پنجرة کویر گفت:
با تشکر از این همایش امیدوارکننده. بهنظر بههیچ عنوان هرچقدر هم که سابقه و تجربه و پیشرفت داشته باشد، این مباحث تنها توسط یک شرکت پیش نخواهد رفت بسیاری از دوستان مبحث خیلی مهمی را مطرح کردند، چالشهایی که در روند کار همه با آنها مواجه بودهام. من تأکیدی بر چالشهایی خواهم داشت که در مسیر کار با آن مواجه شدهام و میدانم که این مباحث وقتی ازطریق یک انجمن مطرح شود، تأثیر آن بیشتر خواهد بود و تسریع میشود. این چالشها محدودیتهایی است که ما داریم به عنوان مثال در بحث فهرستبها محدودیت داریم و برخی خدمات در آن نیستند. چالش دیگر اینکه آئیننامه در خیلی از موارد نداریم بهعنوان مثال نصب پنجرة کشویی در ارتفاع بالا یا طبقات بالای ساختمانهای مرتفع نباید استفاده شود ولی ممکن است کارفرماها این موضوع را قبول نکنند و هیچ آئیننامهای نیست که ما بتوانیم به آن استناد کنیم و از انجام کارهای غیراستاندارد جلوگیری کنیم. یا در مورد دیگر محدودیتهایی که در قوانین سازمانها و شهرداریها است. مثلاً ممنوعیت نصب نمای شیشهای، که یک قانون من درآوردی است. درحالی که یکی از ایمنترین نماها، نمای شیشهای است.
امیدوارم تشکیل انجمن بتواند پیگیر این قضایا باشد چرا که بهصورت تک بعدی این کارها پیش نمیرود.
در این مراسم از شرکتهای اسپانسر این برنامه تشکر شد که اسپانسرهای طلایی عبارت بودند از: شرکت ساتیان، شرکت سایتال ساخت، شرکت فوم ایتالیا و شرکتهای اسپانسر نقرهای عبارت بودند از: شرکت آلوم کاردینه، شرکت آلومینیوم آبسکون.
آقای بنیطباء رئیس اتحادیة صنایع آلومینیوم در ساختمان به جمع بندی مطالب پرداختند و با حمایت از ایجاد چنین تشکلی عنوان کردند که چنین انجمنهایی نباید از پویایی خود بکاهند و از افراد پر انرژی و فعال استفاده گردد تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.