۶ نکته کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

  • دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت 16:24

اخبار => سایر رسانه ها

لازم نیست حتما یکی از ۵۰۰ یا حتی ۵۰۰هزار شرکت برتر به لحاظ میزان فروش باشید تا بتوانید از نکات گفته شده در این مقاله به نقل از chetor برای دستیابی به عملکرد تجاری خوب بهره ببرید.
۶ نکته کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار نیوز، درواقع بعضی کسب و کارهای کوچک بسیار خوب هم،  با اجرای برخی از این اصول،  پیشرفت کرده و به موفقیت رسیده اند. اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید و برای موفقیت در آن تلاش می کنید،  می توانید در ادامه با ما همراه باشید و با استفاده از اصول و نکات مدیریت کسب و کارهای کوچک که در این مقاله مطرح شده است،  در مسیر رشد و پیشرفت تجارت خود گام بردارید.  

در بخش های مختلف این مقاله به مثال هایی فرضی و خیالی از صنعت رستوران اشاره می کنیم.  البته باید توجه داشته باشید که اصول بیان شده در اینجا درمورد تمام صنعت ها کاربرد دارد و مختص صنعت رستوران نیست.  شاید در اطراف خود رستوران هایی سراغ داشته باشید که از این اصول پیروی نمی کنند و به همین دلیل برای حفظ کسب و کار خود به سختی تلاش می کنند.  البته درنهایت نیز به علت رعایت نکردن این نکات بسته می شوند.  

۱-  دانش به تنهایی کافی نیست

اگر در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستید،  نباید تصور کنید همین برای شما کافی است و از ویژگی های ضروری صاحبان کسب و کار برخوردارید.  وقتی در روز اول،  کار خود را شروع می کنید،  نباید انتظار داشته باشید مشتریان فورا به سمت شرکت شما هجوم بیاورند،  آن هم فقط به این دلیل که از دانش کافی برای کارتان برخوردارید.  در گام نخست،  به بازاریابی و مدیریت نیاز دارید تا چرخ های کسب و کار خود را روغن کاری و آماده کنید.  

چند سرآشپز یا عاشق آشپزی می شناسید یا دیده اید که به دلیل عشقی که به آشپزی و غذا داشته اند، رستورانی باز کرده و چند ماه یا چند سال بعد به دلیل استقبال اندک مشتریان،  مجبور شده اند آن را ببندند؟  تهیه غذای خوب به تنهایی کافی نیست؛  مردم باید درمورد غذاهای شما بدانند تا سراغش بیایند. به علاوه باید کسب و کارتان را به شیوه ای منظم و موثر اداره کنید.  برای این کار به توصیه های کارشناسان مالیاتی و مالی نیاز دارید و درنهایت نیز باید مدیر کلی باتجربه،  سکان امور را در دست بگیرد.  

۲-  افراد مناسب را استخدام کنید

اگر از نظر فنی در رشته خود متخصص هستید ولی مثلاً از دانش و تجربه کافی در بازاریابی برخوردار نیستید،  باید افراد مناسبی را برای انجام امور مربوط به بازاریابی استخدام کنید.  بازاریابی موجب می شود مردم برای مراجعه به شما تمایل پیدا کنند.  ترفند بعدی این است که کاری کنید مردم دوباره به شرکت شما برگردند و شرکت تان را به دوستان خود نیز توصیه کنند.  

۳-  دوستان تان را استخدام نکنید

شاید این مسئله بدیهی به نظر برسد،  ولی بارهاوبارها شاهد آن بوده ایم که افراد برای استخدام  سراغ دوستان و آشنایان خود رفته اند. این کار علاوه بر اینکه می تواند به دوستی شما آسیب برساند و حتی گاهی دوستی ها را از بین ببرد،  به کسب و کار شما نیز آسیب می زند.  البته گاهی ممکن است این کار سودمند باشد،  ولی باید با احتیاط بسیاری دوست خود را استخدام کنید و حتما حیطه دوستی و حیطه کاری خود را به طور شفاف برای او مشخص کنید تا بداند در محیط کار،  شخص دیگری خواهید بود.  این کار ممکن است نیازمند گفت وگوی بسیاری بین شما و دوست تان باشد.  به طورکلی در صورت استخدام دوستان خود،  باید در زمان کار و پس از آن رفتارها و برخوردهای متفاوتی داشته باشید و مسائل کاری را با روابط دوستانه قاتی نکنید.  

۴-تصمیم های ناگهانی نگیرید؛ استراتژی برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد

فردی را در نظر بگیرید که اخیراً به عنوان صاحب بخشی از یک رستوران شروع به فعالیت کرده است.  این رستوران در مکان خوبی قرار گرفته و درنهایت رستوران موفقی خواهد بود،  ولی با توجه  به کاهش رونق کسب و کارها در آن منطقه،  صاحبان رستوران باید بیشتر تلاش کنند که مشتریان به رستوران آنها جذب شوند و همچنین با رضایت آنجا را ترک کنند.  

در شبی بسیار آزاردهنده،  بسیاری از مردم شهر برای صرف غذا به این رستوران محلی مراجعه کرده بودند.  در رستوران خدمه کافی وجود نداشت و از سوی  دیگر،  در پاسیو رستوران نیز باران شدیدی می بارید.  در این  میان،  یکی از سرآشپزها نیز رستوران را ترک کرد.  پس  از آن،  صاحبان رستوران تصمیم هایی نسنجیده و ناگهانی گرفتند:  یکی از تصمیم های آنها دوبرابر کردن تعداد خدمه رستوران در تمام شیفت های کاری بود.

به نظر می رسید آنها پیش از اجرای این ایده از عواقب آن آگاه نبودند.  با این کار تعداد خدمه آنها بسیار بیش از حد لازم افزایش یافت.  درنتیجه دستمزدهای ساعتی  که باید پرداخت می کردند،  به طور تصاعدی و غیرضروری افزایش یافت و سهم هر پیشخدمت از انعام ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.  اغلب،  تعدادی از خدمه پیش از آنکه شب به پایان برسد،  رستوران را ترک می کردند و به همین دلیل رستوران بهترین کارکنان خود را از دست می داد.  

شاید با خود بگویید: «خب،  اینکه مشکلی نیست؛  خدمه بیشتری استخدام کنند»،  ولی خدمه رستوران به منزله خط مقدم اند و استفاده از خدمه ای که به خوبی آموزش ندیده اند و تجربه کافی ندارند،  به معنی پایان کار است.  بنابراین حفظ خدمه خوب اهمیت زیادی دارد.  درواقع این تصمیم ناگهانی صاحبان رستوران،  تصمیمی بسیار زیان آور بود.

۵-  ارتقا و جذب نیرو از درون سازمان همیشه خوب نیست

ارتقای کارکنان مشغول به کار در سازمان موجب می شود بیشتر تلاش کنند و این روش به بعضی کارکنان انگیزه  بیشتری برای کار کردن می دهد.  در این شکی نیست.  ولی هرگز نباید نیروی مورد نیاز خود را صرفا از درون سازمان جذب کنید،  زیرا گاهی مجموعه  مهارت های لازم در پایگاه کارکنان موجود،  وجود ندارد.  

برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که متصدیان قسمت نوشیدنی ها را صرفا از میان کارکنان رستوران استخدام می کند.  اگر پیشخدمتی با تلاش و پشتکار،  توانایی های خود را ثابت کند،  می تواند به متصدی قسمت نوشیدنی ها ارتقا  پیدا کند.  البته پیشخدمت ها و متصدیان قسمت نوشیدنی ها یکسان نیستند و مهارت های آنها قابل  انتقال نیست.  همچنین همه پیشخدمت ها توانایی درک نکات ظریف کارکردن در قسمت نوشیدنی ها را ندارند،  آن هم در رستورانی شلوغ.

بنابراین طبیعی است که متصدیان قسمت نوشیدنی ها در این رستوران معمولا مهارت کافی نداشته باشند و برای کارکردن در این موقعیت به اندازه کافی آماده نباشند.  آنها از دانش کافی درمورد ترکیب کردن نوشیدنی ها برخوردار نیستند،  نمی توانند نوشیدنی ها را به سرعت آماده کنند و از ریتم و سرعت مناسب برای مدیریت قسمت نوشیدنی ها در زمان های شلوغ نیز برخوردار نیستند. درواقع با واگذار کردن مسئولیت های سنگین تری که از عهده این افراد خارج است،  آنها را به درون آتش پرتاب کرده اید و آنها مجبورند با آزمون و خطا برای بقای خود تلاش کنند:  یا در میان شعله های آتش پایین بروند و درنهایت کار خود را رها کنند،  یا اینکه اخراج شوند.  

صاحبان این رستوران درنهایت کسب و کار خود را از دست خواهند داد،  زیرا اصرار دارند به جای استخدام متصدیانی حرفه ای از خارج از رستوران،  پیشخدمت های رستوران را ارتقا دهند و آنها را به متصدیانی بی کفایت و ناشایسته تبدیل کنند.  وقتی رستوران شلوغی را اداره می کنید،  به کارگیری نیروی کار خوب،  عنصری ضروری برای درست پیش رفتن کارهاست.  

۶-  کسب و کار خوب یعنی هماهنگی و ثبات داشته باشید

هماهنگی کلید اصلی داشتن کسب و کاری خوب است.  حتی اگر هیچ یک از موارد دیگر را رعایت نمی کنید،  حتما باید هماهنگی و ثبات داشته باشید.  هماهنگی همان نکته ای است که فرنچایزها براساس آن کار می کنند.  برای نمونه،  مک دونالد پیشگام و تجسم عینی هماهنگی و ثبات است.  وقتی به یکی از شعبه های مک دونالد در هرجای دنیا وارد شوید،  دقیقا می دانید اگر همبرگر کوارتر پاوندر (quarter pounder) سفارش دهید،  چه چیزی دریافت می کنید؛  همه ویژگی ها را می دانید:  از مواد تشکیل دهنده گرفته تا حجم غذا و همچنین چاشنی ها و مخلفات آن.  

در مقابل،  رستوران تازه کاری را در نظر بگیرید که صاحبان آن تصور می کنند رستوران شان بسیار رؤیایی و فانتزی است. سرآشپز رستوران نیز همیشه در نحوه ارائه و مواد تشکیل دهنده غذاهای اصلی رستوران تغییراتی می دهد و فکر می کند با این کار می تواند غذاهای متنوعی عرضه کند که کیفیت آنها هر روز بهتر می شود.  ولی مثلا وقتی در این رستوران ماهی قزل آلا سفارش می دهید،  هرگز نمی دانید غذای شما چقدر ادویه دارد،  چه چیزهایی همراه آن سِرو می شود و غذا چگونه درست شده است.  با ناهماهنگی و بی ثباتی نمی توانید مشتریان وفاداری داشته باشید که دوباره به شما مراجعه کنند؛  برای رسیدن به این هدف باید مطمئن و باثبات باشید.  

باثبات  بودن،  حرفه ای گری،  برنامه ریزی مناسب برای استراتژی ها و همکاری با کارشناسان و استفاده از نظرات آنها رمز داشتن کسب و کاری درجه  یک و موفق است.  نباید چرخ را از نو اختراع کنید و باخود بگویید کسب و کار من با دیگران متفاوت است و مجبور نیستم از این قوانین پیروی کنم.  کارایی چرخ پیش  از این ثابت شده و متاسفانه باید بگویم کسب و کار شما تفاوت چندانی با کسب و کارهای دیگر ندارد. اگر به خوبی از پس مدیریت کسب و کارتان بربیایید،  کارتان رونق خواهد گرفت.  همین و بس.


تعداد بازدید : 212

ارسال نظر

ارسال