به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سیدمحمد بطحایی در گردهمایی اعضای شورای معاونان ومدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: مدرسه محوری مهم ترین سیاست آموزش و پرورش است که با هدف کیفیت بخشی نظام تعلیم وتربیت صورت میگیرد.
وی گفت: مدرسه از دیرباز مورد توجه بوده و براساس سند تحول نیز باید در کانون اصلی تعلیم وتربیت باشد، بنابراین باید تلاش کنیم این امر محقق شود. مدرسه اصلیترین سازمان در نظام آموزش و پرورش است و حوزههای ستادی نقش پشتیبانی دارند و من به عنوان وزیر خود را خادم مدارس میدانم.
بطحایی ادامه داد: متأسفانه امروزه اهمیت اداره منطقه از مدرسه، اداره کل از منطقه و ستاد از اداره کل بیشتر است در حالی که مدرسه باید از اینها مهمتر باشد. اجرای نظام سنجش شایستگیهای حرفهای، تفویض اختیار به مدارس و اجرای طرح کنترل و تضمین کیفیت عالی، موضوعاتی هستند که در آموزش و پرورش در حال اجراست. ارتباط مستقیم با مدیران بسیار ضروری است، راه اندازی تلویزیون تعاملی نیز در این راستا انجام گرفته است، لذا مدیران نباید هیچگاه درب دفتر خود را روی ارباب رجوع ببندند و دائما باید تعامل داشته باشند و حرف دل آنها را بشنوند.
بطحایی گفت: سیاست ما با نشاطسازی مدارس و کاهش استرس است در این راستا برحذف آزمونها تأکید داریم و در هفتههای آینده برنامههای جدیدی برای مدارس تیزهوشان ارائه میکنیم. از دستاوردهای دولت تدبیر وامید در آموزش و پرورش، افزایش پوشش تحصیلی و درصد باسوادی است، لذا تقویت مراکز یادگیری محلی در دستور کار است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار سال تأکید کرد: مدیران کل تلاش کنند استفاده از کالای ایرانی در مدارس نهادینه شود و مدارس را به استفاده از تجهیزات ایرانی تشویق کنند. امنیت اردوهای دانشآموزی از اولویتهای اول آموزش و پرورش و استانها بوده و این اردوها باید با هماهنگی و رعایت کنترل اردوها و اخذ مجوز برگزار شوند.
بطحایی خاطرنشان کرد: آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان تا اندازهای وجود دارد و ما از هیچ تلاشی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دریغ نخواهیم کرد اما تبلیغات و ادعاها در این زمینه باید واقع بینانه و دقیق و به گونهای باشد که خانوادهها احساس امنیت کنند و دغدغه حضور فرزندشان در مدرسه را نداشته باشند. با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در دوره ابتدایی اگر تدریس کتابها و ارزشیابی تا پایان اردیبهشت ماه به پایان برسد نیازی نیست دانش آموزان در خرداد ماه در مدرسه حضور پیدا کنند.
در پایان وزیر آموزش و پرورش بر به کارگیری نیروهای جوان و کاهش سن مدیران و چابک سازی بدنه مدیریت تأکید کرد.