به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، کیومرث کلانتری در پایان ششمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور کار این جلسه گفت: در این جلسه در خصوص بوی مشمئز کنندهای که در جنوب تهران وجود دارد مسائلی توسط معاون شهردار تهران مطرح شد که مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین توسعه خطوط ریلی برقی برای ارتباط شهرهای جدید به کلانشهر تهران مطرح شد و اقدامات دستگاههای اجرایی در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران پیگیری شد.
او ادامه داد: شهرداری تهران برنامهای در خصوص توسعه فرهنگی و آگاهسازی و آموزش لازم از طریق رسانهها برای تفکیک از مبدا پسماندها و زبالههای شهر تهران ارائه کرد متاسفانه در شهر تهران زبالهها از مبدا تفکیک نشده و به صورت اصولی پسماندها در مبدا از هم جدا نمیشوند و پسماندهای خشک، تر و به ویژه عفونی در سایت آرادکو جداسازی میشود، اما بر اساس برنامهای که شهرداری تهران ارائه داده است مقرر شد موضوع تفکیک از مبدا در آیندهای نزدیک توسط شهرداری تهران مدیریت شده و شهروندان پسماندهایشان از همان مبدا جداسازی کنند.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست تهران با اشاره به محاسن تفکیک زباله از مبدا گفت: این اقدام باعث میشود تا زبالههایی که قابلیت بازیافت دارند به سرعت در چرخه بازیافت قرار گرفته همچنین پسماندهایی که قابلیت تبدیل به کود عالی دارند برای این منظور استفاده شوند و این کود برای مصارف کشاورزی بسیار مفید خواهد بود.
او همچنین درباره ساماندهی سایت آرادکو خاطرنشان کرد: مدیریت بر سایر پسماندها از جمله استفاده از زبالهسوز صنعتی در شهر تهران در دستور کار این جلسه قرار گرفت بر اساس اعلام شهرداری تهران حدود سه هزار تن از پسماندهای سایت آرادکو قابلیت تبدیل به انرژی را دارد و بر اساس اعلام شهرداری این واحد در آیندهای نزدیک به مناقصه گذاشته خواهد شد و موضوع انرژیگیری یا برقگیری از پسماندسوزی سایت آرادکو انجام خواهد شد.
کلانتری با بیان اینکه در این جلسه درباره توسعه خطوط ریلی برای اتصال کلان شهر تهران به شهرهای جدید نیز مباحثی ارائه شد تصریح کرد: با توجه به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص ریلی و همچنین با توجه به اینکه جمعیت زیادی بین شهرهای جدید هشتگرد، پرند، پردیس و تهران در حال تردد هستند روزانه حدود 700 هزار دستگاه خودرو وارد تهران میشود مقرر شد با اولویت شهرهای جدید توسعه خطوط ریلی در دستور کار قرار گیرد و در تفاهمنامهای با وزارت راه و شهرسازی و استانداری و شهرداریهای شهرهای جدید این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در صورت نیاز به تامین اعتبارات لازم توسط سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مربوطه اختصاص پیدا کرده و با اولویت توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی این اتفاق به زودی انجام خواهد شد و در دستور کار دستگاههای اجرایی قرار خواهد گرفت.
او در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه در این جلسه اقدامات دیگر دستگاهها در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران بررسی شد خاطرنشان کرد: در این جلسه عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص کنترل آلایندههای صنعتی و همچنین تبدیل فناوریهای نوین و تبدیل سوخت گاز مازوت و گازوئیل به گاز توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت و معدن و همچنین شرکت گاز مباحثی مطرح شد خوشبختانه 1470 واحد صنعتی در سه سال گذشته سوخت خود را از مازوت به گاز طبیعی تبدیل کردند و قرار بر این شد که دیگر واحدها ی صنعتی که امکان استفاده از گاز طبیعی را دارند اقدامات لازم برای بهرهمندی آنها نیز انجام شود و هیچ واحدی در محدوده تهران باقی نماند که از گاز مازوت یا گازوئیل برای سوخت استفاده کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: 424 واحد صنعتی آلاینده در سال جاری در شهر تهران شناسایی شده و همچنین 342 واحد آلاینده در سه سال گذشته رفع آلایندگی کردند و 160 واحد از 424 واحد آلاینده که در سال جاری شناسایی شدهاند نیز برنامههای خود را برای کاهش آلایندگی ارائه دادهاند.
کلانتری خاطرنشان کرد: مهمترین واحد صنعتی که در حال حاضر بیشترین آلایندگی را دارد کارخانه سیمان است که برنامه کنترل آلودگی خود را ارائه کرده اند و قطعا اگر نتواند کاهش آلایندگی داشته باشد و استانداردهای محیط زیست را رعایت کند حتما از طریق قضایی با آنها برخورد خواهد شد.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین به موضوع عدم تردد کامیونهای آلاینده و فاقد معاینه فنی و فرسوده در تهران اشاره شد و باتوجه به جلسات گذشته کماکان تا پایان 15 بهمن ماه ممنوعیت تردد کامیونها در سطح شهر تهران ادامه خواهد داشت و بعد از آن نیز با همکاری پلیس راهور نیز برنامهای برای تردد کامیونها در نظر گرفته خواهد شد به هر حال شهر تهران به دلیل مشکلات آلودگی هوا که به ویژه در سه فصل سرما با آن مواجه میشود چارهای ندارد جز اینکه واحدهای اثرگذار از جمله تردد کامیونهای فرسوده را که بیشتر آنها فاقد معاینه فنی نیز هستند ممانعت شود.
کلانتری همچنین در خصوص پسماندهای تولیدی که در حقیقت یک سرمایه اقتصادی و طلای کثیف است گفت: ما روزانه 900 تن پسماند معمولی شهر تهران را در پنج سال گذشته افزایش داده ایم در حالی که در همه جای دنیا با کاهش پسماند مواجه بودهایم. جامعه مصرف و دورریز جامعه خوبی نیست ما باید بتوانیم پسماندها را کاهش دهیم همان طور که در خیلی از شهرهای کشور مانند اصفهان این اتفاق افتاده است.
کلانتری در پایان با بیان اینکه واحدهای بازیافت نخالههای ساختمانی نیز در تهران مجوز میگیرند گفت: روزانه 43 هزار تن نخاله ساختمانی تولید میشود و ما تاکنون به سه واحد بازیافت نخالههای ساختمانی مجوز بازیافت دادهایم تا این مواد نیز دوباره به چرخه تولید برگردد.