به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، تلاش ها برای اطفا حریق نفت کش سانچی با پرچم پاناما، تحت فرماندهی مرکز ملی امدادرسانی دریایی چین هنوز ادامه دارد. عملیات جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان حادثه به بیش از ۱۰۰۰ مایل مربع دریایی گسترش یافته است. چهارده فروند کشتی در این عملیات شرکت دارند.
بر حسب ارزیابی گروه کارشناسی، نفت کش سانچی با خطراتی مانند انفجار و غرق شدن رو به رو است. گازهای سمی ناشی از تبخیر مایعات و حریق نیز امنیت امدادرسانان را به خطر انداخته و شرایط اقلیمی بد دریا نیز عملیات امدادرسانی را سخت تر کرده است.
سخنگوی شرکت ملی نفت کش ایران، چین را به محافظه کاری در امدادرسانی به خدمه ایرانی ناپدید شده نفت کش سانچی متهم کرد، اما دولت چین این مورد را رد کرده است. لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین این اتهام را کاملا نادرست و دور از حقیقت خواند و گفت: دولت چین به امدادرسانی این حادثه اهمیت فوق العاده می دهد و برای نجات خدمه ناپدیدشده همه تلاش های ممکن را به عمل رسانده و ارتباط خود با سفارت ایران در چین در این باره را نیز حفظ کرده است. وی تاکید کرد، امدادرسانان چینی در حالی که امنیت جانی خود نیز به خطر افتاده، برای اطفا حریق و جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان، خود را به نزدیکی کشتی حادثه دیده رساندند. این سخنگو تاکید کرد، اولویت، نجات افرادی است که با خطرات جانی رو به رو هستند. این یکی از سنت های ملت چین است و این سنت در کمک به نفت کش سانچی هم مراعات شده است.
امدادرسانان چینی تجربه چنین حادثه ای را نداشته اند
نفت کش سانچی در هنگام وقوع حادثه حامل ۱۳۶ تن میعانات گازی (gas condensate) بود. این نوع مواد بسیار فرّار است و افزایش حرارت محیط نیز بر این انفعال می افزاید. با توجه به نشت این مواد از نفت کش سانچی به دریا، مقدار زیادی از آن بر روی سطح دریا باقی نمی ماند بلکه تبخیر شده و در جو قرار می گیرد که در صورت تولید جرقه در محل، حریق یا حتی انفجار شدید صورت گرفته و خطرات جدی برای امدادرسانان ایجاد می کند.
لازم به ذکر است که امدادرسانان چینی حاضر در محل حادثه پیش از این با این نوع حادثه دریایی برخورد نکرده بودند.
پس از وقوع حادثه، نشست کارشناسان برای ارزیابی طرح اطفا حریق نفت کش سانچی توسط مرکز جست و جو و امدادرسانی دریایی شهر شانگهای تشکیل شد و پس از آن، هواپیمای گشت دریایی چین B۳۸۳۷ به جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان و رصد وضعیت محل حادثه اعزام شد. پس از آن، کشتی های «شن چیان»، «ده شن» و «دونگ های جیو ۱۰۱» برای اطفا حریق، خود را به محل حادثه رساندند. عکس فوق بیانگر صحنه عملیات کشتی «شن چیان» برای اطفا حریق کشتی حادثه دیده با کف آتش نشانی است.
حریق و انفجارهای نفت کش سانچی حتی در حین عملیات امدادرسانان ادامه داشت.
۱۲ کشتی امدادرسانی اعزام شده از سوی وزارت حمل و نقل چین در حال جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان و اطفا حریق کشتی حادثه دیده هستند. ویدیوهای منتشر شده در سایت رادیو بین المللی چین، بیانگر عملیات امدادرسانان چین است.
کشتی های شرکت کننده در نجات نفت کش سانچی
کشتی هایی که در نخستین لحظات پس از وقوع حادثه خود را برای انجام عملیات امدادرسانی به محل حادثه رساندند، عبارتند از: تعدادی از کشتی های مجری قوانین دریایی از جمله کشتی های «های شون ۱» و «های شون ۲۲»، کشتی های تخصصی امدادرسانی «دونگ های جیو ۱۰۱» و «دونگ های جیو ۱۱۷»، کشتی پلیس دریایی چین ۳۱۲۴۰، چهار فروند کشتی تجاری، تعدادی کشتی ماهیگیری، تعدادی کشتی جمع آوری نفت از جمله کشتی های «ده یی»، «ده شن» و «شن چیان»، کشتی های یدک کش «دونگ جو ۵» و "گانگ هوا"، کشتی های پلیس دریایی به شماره «۲۱۰۲» و «۲۹۰۱».
متخصصان آتش نشانی شهر شانگهای نیز با یکی از این کشتی ها به محل حادثه رفتند.
هواپیمای گشت دریایی B۳۸۳۷ نیز به محل حادثه اعزام شده بود.