به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بیتوته، در دنیای امروز، روز به روز تعداد بیشتری از زنان وارد بازرگانی می شوند. در حال حاضر میلیون ها زن در جهان در مشاغل گوناگون فعال هستند و میلیون ها زن که در بیرون کار نمی کنند در خانه به حرفه های دستی و تولیدی می پردازند و این رقم مدام بیشتر می شود.
در رابطه با کار حرفه ای زنان در هر جامعه مسائلی هست که مختص آنهاست. زنان، اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسوولیت های مربوط به خانه و شغلشان را با تردستی شگفت انگیزی انجام دهند. برای همین زنان شاغل بیش از مردان، محتاج انعطاف پذیری هستند.
به علاوه خصوصیات روحی و روانی زنان، نگرش متفاوت آنان به مسائل و تفاوت شیوه مدیریت زنان با مردان باعث می شود تا در تمام حوزه ها شاهد تفاوت هایی در رابطه با کار زنان شاغل باشیم.
در اینجا چند نکته مهم برای راهنمایی زنان شاغل ارائه می شود. توجه به این نکات و تعمق و عمل کردن به آنها می تواند برگ برنده ای برای زنان شاغل در محیط های کاری بسیار رقابتی امروز باشد:
اولویت های خود را مشخص کنید
هیچ کس نمی تواند همه امکانات و همه افراد را در همه زمان ها در اختیار داشته باشد. اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان از جمله نقش های زنان است اما در حقیقت هیچ گاه نمی توان این نقش های متفاوت را به طور همزمان به خوبی ایفا کرد. پس باید اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اولویتشان انجام دهید.
1- سه اولویت اول زندگی تان را تعیین کنید. آیا برنامه روزمره شما بازتاب دقیق این اولویت ها است؟
2- کمال طلبی را کنار بگذارید. اشکالی ندارد که خانه تان برق نزند ولی در عوض با همسرتان بیشتر صحبت کنید و یا وقت بیشتری به دخترتان اختصاص دهید. یادتان باشد که روابط از همه چیز مهمتر است.
3- این هفته با گفت و گو و مشورت خانوادگی کارهای خانه را تقسیم بندی کنید.
کارها را عادلانه تقسیم کنید
بیشتر زنان شاغل با فشار مضاعف مسوولیت های خانه و بچه هم روبرو هستند و این به طور بالقوه یکی از بزرگترین منابع استرس و خشم و آزردگی در خانواده هایی است که زن و شوهر هر دو بیرون خانه کار می کنند.
خوب است برخی از کارهای خانه بین همه تقسیم شود. حتی می توان قواعد اختیاری و سودمندی تعیین کرد که باعث شود تا همه بارها روی دوش یک نفر نباشد، مثلا: «کسی که غذا می پزد، مسوول شستن ظرف ها نیست.» یا اینکه کار نوبتی انجام شود.
1- از همه مسوولیت های خود و شریک زندگی تان فهرستی تهیه کنید.
2- برای تقسیم عادلانه کارها از چه روشی استفاده می کنید؟
اگر تا به حال این کار را نکرده اید، فکر کنید، خلاق باشید و به بچه ها هم کارهایی را که دوست دارند واگذار کنید.
3- با موافقت همسر و فرزندانتان بگذارید بعضی از کارهای خانه را به طور منظم آنها انجام بدهند. اشکالی ندارد اگر طبق روش شما انجام ندهند.
زمانی را به خودتان اختصاص دهید
در خانه و انجام انواع وظایف پرفشار، زمانی را به رفع نیازهای جسمی و روحی خودتان اختصاص دهید، ورزش کنید، پیاده روی کنید، مطالعه کنید یا فقط دراز بکشیدو هیچ کاری نکنید.
1- آخرین باری که اوقات فراغت خوب و مفید داشتید کجا بود؟
2- تا چه اندازه به بهداشت و سلامت فردی خود اهمیت می دهید؟ آیا ناهار را ایستاده یا پشت کامپیوتر می خورید؟
3- این هفته دست کم دو ساعت کامل را به خودتان اختصاص دهید. می توانید بروید استخر، یا در خانه فیلم مورد علاقه تان را ببینید یا غذایی را که خودتان بیشتر از همه دوست دارید بپزید و سر فرصت و بدون عجله برای انجام کار دیگری، آن را با لذت نوش جان کنید.
از دیگران کمک بگیرید
کمک گرفتن از افراد مورد اعتماد برای انجام دادن برخی کارها باعث کارآیی بیشتر شما می شود. شما می توانید برای انجام بعضی از کارهای خانه مثل نظافت کلی، رسیدگی به باغچه یا مواظبت از بچه به کسی پول بدهید تا آنها را انجام دهد. البته توان مالی این کار بیشتر به زنان شاغل در رده های بالایی مدیریت مربوط می شود.
پژوهش های به عمل آمده نشان می دهد که بیشتر مدیران مرد مجرد لباس های خودر ا به خشکشویی می برند، برای نظافت خانه کسی را می آورند و سه بار در هفته در رستوران غذا می خورند، در حالی که مدیران زن همه این کارها را خودشان انجام می دهند چون مثلا آوردن نظافتچی را نوعی پول دور ریختن می دانند یا فکر می کنند خودشان کارها را بهتر انجام می دهند، در حالی که اینطور نیست. شما با این کار وقت و تمرکز بیشتری برای انجام کارهای خودتان خواهید داشت.
1- آیا در ماه گذشته مجبور شدید محل کارتان را برای انجام کارهای مربوط به خانه ترک کنید؟
2- اگر برای انجام دادن بعضی کارها به کسی حق الزحمه می پرداختید چقدر در وقت تان صرفه جویی می شد؟
3- این هفته امتحان کنید و یکی از کارهای وقت گیر خانه را به عهده فرد واجد شرایطی بگذارید و به او حق الزحمه بدهید.