هادی حقشناس امشب در برنامه زنده خبری در تشریح آخرین جزئیات اطفای نفتکش سانچی توضیح داد: این نفتکش به سمت آبهای ژاپن حرکت کرد و پس از آن در کنار فعالیت یدککشهای چینی دو یدک آتشخوار به منطقه اعزام شده و ژاپنیها نیز برای اطفای حریق همکاری میکنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: صبح شنبه دو پیکر و همچنین جعبه سیاه نفتکش سانچی توسط چینیها یافته شد که اجساد به بندر شانگهای بابت آزمایش DNA منتقل شدند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت:در حال حاضر عملیات اطفای حریق و خنک کردن کشتی توسط آتشخوارها در حال انجام است.
وی ادامه داد: تیم تکاور ۱۲نفره ایرانی حداکثر تا ساعت ۶ الی ۷ صبح فردا به نفتکش سانچی میرسند و با ورود آنها به نفتکش همه چیز روشن میشود و با ورود به موتورخانه از آخرین وضعیت ۲۹ خدمه باقیمانده مطلع میشویم.
حقشناس گفت: بعید است خدمه سانچی از قایق نجات استفاده کرده باشند وگرنه تاکنون پیدا شده بودند و احتمالاً در موتورخانه کشتی هستند.
وی افزود: کار بین تیم ۱۲نفره تکاور ایرانی و تیم تجسس و نجات شانگهای تقسیم شده است و پیشبینی میکنیم این تیم حداکثر تا ظهر فردا به موتورخانه کشتی برسند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر ادامه داد: چینیها به سه دلیل عملیات شبانهروزی اطفای حریق انجام را ندادند و اولویت آنها در موضوعات دیگری بود. اول آنکه آنها از نظر رعایت مسائل زیست محیطی اطفای حریق را انجام میدادند، دوم اینکه به دنبال ایمنی شناورهای و یدککشهای خود بودند و سوم ایمنی کرو یدککش برای چینیها بسیار حائز اهمیت بود در حالیکه اولویت ما فقط خدمه است.
حقشناس افزود: ما از طریق MRCC و دبیرکل جهانی دریانوردی موضوع را پیگیری کردیم تا چینیها به صورت شبانهروزی عملیات اطفای حریق را انجام دهند و اگر نمیتوانند کشور ژاپن وارد شود که چهارشنبه هفته قبل یدککشهای ژاپنی وارد عملیات شدند.
وی گفت: این نفتکش ۱۱۵ هزار تن محموله با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه داشته است و متأسفانه سه روز پشتسر هم انفجار رخ داد که موجب شعلهور شدن مجدد نفتکش شد و اگر کار به صورت مداوم ادامه مییافت و اطفای حریق مستمر بود و شبها کار تعطیل نمیشد شاید انفجار رخ نمیداد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر افزود: مسئولیت اطفای حریق بر عهده کشور چین است چون حادثه در آبهای چین رخ داده است.
حقشناس افزود: در حال حاضر روی کشتی مشتعل است و فقط میتوان از یک جهت اطفای حریق را انجام داد زیرا کشتی موتور ندارد و مستمر با امواج دریا به سمتی جابهجا میشود. به همین دلیل نمیتوان از چهار جهت به اطفای حریق پرداخت.
وی گفت: تیم بررسی سانحه به صورت مستمر در حال بررسی حادثه است ضمن آنکه مستندسازی حادثه حتماً انجام میشود و مسئولیت دولتی که این حادثه در منطقه آنها رخ داده است بررسی میشود ما عضو سازمان جهانی دریانوردی هستیم و حتماً همه مباحث حقوقی این سانحه را بررسی میکنیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار داشت: جعبه سیاه (VDR) کشتی که یافته شد همه اطلاعات تا لحظه وقوع حادثه را دارد که باید در کمیته بررسی حادثه رمزگشایی شود و همه ذینفعان در این کمیته باشند. کشورهای ایران، بنگلادش که خدمه اهل این دو کشور بودند و همچنین کشور پاناما که کشتی در آن ثبت شده است در این کمیته حضور دارند.
حقشناس اضافه کرد: روز گذشته مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر به اتفاق نماینده پاناما از کشتی فلهبر که با نفتکش برخورد کرد بازدید کردند اما چینیها اجازه بازدید از داخل این کشتی و مصاحبه با پرسنل را ندادند.
وی ادامه داد: هر دو کشتی فلهبر و نفتکش از نظر تجهیزات ناوبری هیچ مشکلی نداشتند و سانچی زمانی که در ۵ آذرماه بندر عسلویه را ترک میکند کاملاً از نظر تجهیزات ناوبری مجهز بوده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار داشت: بابت اطفای حریق شرکت ملی نفتکش مشاور هلندی و آلمانی گرفت تا اطفای حریق به بهترین نحو انجام شود.
حقشناس گفت: همه مباحث حقوقی این حادثه کاملاً بررسی میشود ولی فعلاً اولویت ما خدمه نفتکش سانچی است.