اقتصادآنلاین - صدف امیر حسینی؛ تمایل برای خرید خودرو به حدی بالا است که کلیه طرحهای پیش فروش خودرو که از سوی شرکتها اعلام میشود با سرعت با تکمیل ظرفیت روبهرو شده و یا استقبال از آنها به حدی بالاست که سایتهای فروش را از دسترس خارج میکند.
بهترین حالت این است که مردم از شرکتها و نمایندگان رسمی خرید کنند که مجوز پیش فروش را از وزارت صنعت دریافت کردند که البته در بین این شرکتها نیز بدعهدیهای بسیار به چشم می خورد و مواردی وجود دارد که یک سال از ثبت نام گذشته اما هنوز موفق به دریافت خودرو نشدند .
در چنین شرایطی است که ضرورت دارد سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به مشکلات مردم رسیدگی کند و حداقل اجازه ندهد این شرکتها به مردم تعهدات جدید بدهند.
اما در شرایطی که شرکتهای دارای مجوز با مشکل تحویل خودرو روبه رو هستند، تعداد دیگری از شرکتها با اعلام اینکه عضو اتحادیه فروشندگان خودرو هستند اقدام به پیش فروش خودروهایی میکنند که وجود خارجی ندارد، ضمن اینکه همین شرکتها هم نتوانستند تعهدات به سررسید گذشته خود عمل کنند و هم اکنون پرونده شکایت از آنها در جریان است، این در حالی است که تبلیغات برخی از این شرکت ها در سطح شهر هم دیده میشود، پرشین پارس یکی از همین شرکتهاست که به رغم ناتوانی در عمل به تعهدات، هم اکنون هم در حال دریافت پول از مردم است.
در چنین شرایطی مردم باید هشیار باشند تا در دام سودجویان نیفتند، طمع نکنند و فقط از شرکتهایی خودرو بخرند که هم مورد تایید وزارت صنعت هستند؛ در عمل به تعهداتشان موفق بودهاند و موارد اعلام شده در آیین نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو را رعایت میکنند.
آنطور که در این آیین نامه آمده است ضوابط و روشهای مختلف فروش خودرو باید با جدول زیر منطبق باشد؛
علاوه بر این در پیش فروش خودرو، موارد زیر نیز باید رعایت شود:
1- حداکثر مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش فروش باید 50 درصد قیمت فروش نقدی محصول مورد نظر در زمان عقد قرارداد است و عرضه کننده موظف است نسبت به عقد قرارداد فروش با مصرف کننده اقدام کند.
2- حداکثر زمان تحویل به صورت فوری 30 روز و در حالت قطعی 9 ماه است.
3- سود انصراف و تاخیر مندرج در بخش ضوابط فروش، به صورت روزشمار محاسبه میگردد.
4- هرگونه تغییر در استانداردهای اجباری پس از عقد قرارداد، چنانچه موجب افزایش هزینه و مشمول قیمتگذاری شود، با تصویب مرجع قیمتگذاری در قیمت فروش لحاظ میشود.
5- در صورت بروز مشکل در فرآیند رعایت استانداردهای مصوب و تاخیر در تحویل خودرو، مسئولیت جبران خسارت وارده و کسب رضایت مصرفکننده بر عهده عرضه کننده است.
6- عرضه کننده موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف کننده را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خدرو را تحویل دهد.
7- عرضه کننده موظف است نسبت به تهیه نظام تامین و توزیع به موقع کلیه قطعات مورد نیاز واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز آنها اقدام نماید.
8- دوره تضمین برای خودروهای سبک شامل سواری، ون و وانت از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل دو سال یا کارکردی برابر چهل هزار کیلیومتر (هر کدام زودتر فرا برسد)، خودروهای سنگین شامل مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده از تاریخ تحویل به مصرف کننده حدود دو سال یا کارکردی برابر دویست هزار کیلومتر و برای انواع موتور سیکلت از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل یک سال میباشد.
9- مسئولیت رسیدگی به شکایات مصرف کننده و جلب رضایت او بر عهده عرضه کننده است و چنانچه بین این دو درگیری ایجاد شود، رسیدگی شکایات به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت ارجاع میشود. اگر در نهایت رضایت مصرف کننده تامین نشود، میتواند به هیات حل اختلاف مراجعه کرده و این هیات موظف است ظرف مدت 20 روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی کند.
برای مشاهده کلیه اطلاعات لازم و قوانین مربوط به فروش خودرو اینجا کلیک کنید