هزینه ورود خودروی شخصی به مرکز شهر باید گران شود/ بزرگراه‌سازی یکی از عوامل افزایش ترافیک

  • چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 8:35

اخبار => سایر رسانه ها

یک کارشناس حمل و نقل شهری معتقد است برای کاهش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی باید هزینه ورود آن‌ها را به مرکز شهر گران کرد.
هزینه ورود خودروی شخصی به مرکز شهر باید گران شود/ بزرگراه‌سازی یکی از عوامل افزایش ترافیک

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ بهمن عشقی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه آقای قالیباف نهضت بزرگراه‌سازی در تهران به پا کرد، اظهار کرد: معتقدم که روش ایجاد عرضه در حمل و نقل، مسئله ترافیک شهری تهران را حل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در کشورهای در حال توسعه مالکیت خودرو رو به افزایش است. در این کشورها ایجاد شبکه حمل و نقل سطحی با رویکرد توسعه حمل و نقل شخصی نهایتا همین وضعی می‌شود که شما می‌بینید. یعنی شما با ایجاد بزرگراه، تونل و غیره تقاضا ایجاد می‌کنید.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به اینکه باید برای ترافیک تهران به دو مسئله توجه کنیم، اضافه کرد: اول بحث مدیریت تقاضا با رویکرد افزایش هزینه های حمل و نقل است. اصولا کشورهای توسعه یافته امروز یک مدل مشخصی دارند. این مدل، افزایش عرضه در حوزه حمل و نقل عمومی و کاهش تقاضا در حوزه  حمل و نقل اختصاصی است.

عشقی تاکید کرد: معنی روشن این است که هزینه‌های حمل و نقل شخصی را به شدت بالا می‌برند. مدلی که امروز آزمون‌اش را در کشور های مختلف دنیا پس داده و از قضا مدل کارآمدی نیز است.

به گفته او در حال حاضر شهروندان آرم یک‌ساله ترافیک را از شهرداری خریداری می‌کنند و با آن هر زمانی که خواستند در محدوده مرکزی شهر وارد می‌شوند. این مدل منسوخ شده است.

عشقی اضافه کرد: در مدل پیشرفته، شما می‌توانید در منطقه ی مرکزی شهر باشید ولی متناسب با ساعت و میزان حضور هزینه‌هایی را تقبل کنید. مثلا اگر در ساعت اوج  وارد شبکه ی بزرگ راهی تهران شوید باید هزینه گزافی بپردازید.

وی بیان کرد: با این اقدام تقاضا برای حضور وسایل شخصی از ساعت اوج به ساعت های غیر اوج انتقال داده می‌شود و به موازات آن حمل و نقل عمومی توسعه داده و اتوبوس و مترو به سهولت در اختیار شهروندان قرار گرفته می‌شود.

عشقی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته درآمدهای ناشی از افزایش هزینه حمل و نقل شخصی به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی شهری اختصاص داده می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه طبقه متوسط شهری، تقاضا برای حمل و نقل عمومی را ایجاد می‌کند، اضافه کرد:  طبقه پایین به استفاده از حمل و نقل عمومی مجبور است، طبقه بالا هم که قطعا از خودرو شخصی خود استفاده می‌کند، طبقه‌ نقش‌آفرین در حمل و نقل شهری، طبقه متوسط است.

عشقی اضافه کرد: کسی نمی‌گوید شهروندان به مرکز شهر نیایند ولی اگر آمدند آرمی را پشت شیشه می‌چسبانند که باید روزی سه دفعه شارژ شود و اگر نشود به‌وسیله دوربین ثبت و جریمه خواهند شد. در حال حاضر بستر لازم برای ایجاد چنین مقرراتی در تهران فراهم است.

این کارشناس شهری در پایان گفت: قالیباف اتوبان ایجاد می‌کرد. وقتی شما اتوبان ایجاد می‌کنید ظاهر قشنگی دارد و نشان توسعه است ولی با ایجاد اتوبان تقاضا ایجاد می‌شود.بنابراین اگر دکتر قالیباف همه تهران را اتوبان کند و اقای دکتر نجفی همه ی اتوبان‌ها را دو طبقه، باز هم پر از خودرو می‌شوند، چون این ماهیت کشورهای در حال توسعه است که در هر خانه چند ماشین وجود دارد.


تعداد بازدید : 106

ارسال نظر

ارسال