به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، دور دیگری از سفرهای بهاری از روز نهم خرداد ماه شروع شد و مسافران ایرانی که قصد سفرهای طولانی مدت را داشتند میتوانستند از تعطیلات اخر هفته و مرخصی دو روزه این هفته و تعطیلات پیش رو استفاده کرده و ده روز به سفر بروند اما برخی هم بودند که از امروز به سفری چهار یا پنج روزه رفتند و بیشتر آنها از این زمان برای سفر به مناطق شمالی کشور استفاده کردند به همین دلیل است که در اولین روز از تعطیلات رسمیپلیس راهنمایی و رانندگی و راهور از ترافیک در مسیرهای شمالی کشور خبر میدهند و جاده چالوس نیز یک طرفه شد. در میان این اخبار برخی از استانها نیز با توجه به بارندگیهای متعدد دچار سیل شده اند اما بازهم مسیر خیلی از تهرانیها شمال بوده است.
بررسی برخی از علتها برای شلوغ بودن همیشگی مسیرهای شمالی کشور نشان میدهد که این شلوغی به دلیل ارزان بودن سفر به شمال کشور است والا اگر سفر به مناطق دیگر دراین روزها ارزان تر میشد، شاید همیشه شاهد ترافیکهای سنگین در جادههای شمالی آن هم در ایام تعطیلات نبودیم.
افزایش میلیونی برای مقاصد تکراری
اکنون اگر کسی قصد سفر به مناطق جنوبی کشور را داشته باشد با توجه به اینکه هنوز آب و هوای برخی از شهرهای آن آنقدر گرم و طاقت فرسا نشده، اما بازهم نمیتواند از پس هزینههای سفر به جنوب کشور برآید. چرا که سفر به جزیره ای مانند کیش از چند روز قبل یعنی از روز نهم خرداد ماه به طرز عجیبی افزایش داشته است به نحوی که بلیت هواپیما که شاید در روزهای دیگر با قیمتهای بسیار ارزان تری میشد تهیه کرد، به رقم ۵۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان نیز رسید.
بلیت هواپیما از تهران به شیراز نیز از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر بود. اما سفر به بندرعباس با هواپیما نیز کمتر از ۳۰۰ هزار تومان پیدا نمیشد چه برسد به چابهار که دورترین مقصد سفر تهرانیهاست و رقم آن گاهی به ۸۰۰ هزار تومان نیز میرسد. این افزایش قیمت بلیتها در نتیجه آزادسازی نرخ بلیت برای شرکتهای هواپیمایی است که در این ایام یعنی زمانی که مردم میخواهند به سفر بروند، نرخ را تا حدی که میتوانند بالا میکشند تا جبران صندلی خالی روزهای دیگرشان شود.
از طرف دیگر این تنها درباره بلیت هواپیماهای داخلی صدق نمیکند. بلکه سفر به خارج از کشور نیز گران میشود بلیت هواپیمای تهران پاریس که همیشه رقمیحدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است در این روزها به دو میلیون و ۷۰۰ و یا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در برخی از روزهای بین تعطیلی نیز این رقم به سه میلیون نیز میرسد. سفر به ایتالیا نیز با بلیت کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان امکان پذیر نبود سفر به پراگ و آتن نیز به همین ترتیب. اما برای رفتن به ترکیه که مقصد همیشگی ایرانیها بوده است نیز در این ایام به صرفه نیست. چرا که در این روزها سفر به استانبول با هواپیما دو برابر قیمتی خواهد بود که در روزهای دیگر میتوان با تور رفت.
سود ایرلاینهای خارجی از تعطیلات ایرانیها
شرکتهای هواپیمایی که برای سفرهای خارجی بلت خود را گران میکنند تنها شرکتهای ایرانی نیستند بلکه ایرلاینهای خارجی نیز همزمان با شروع تعطیلات ایرانیها، این قیمتها را به خصوص در مسیرهایی که ایرانیها زیاد به آنجا سفر میکنند، افزایش میدهند. تنها کسانی میتوانند در دام ایرلاینهای خارجی نیفتند که از ماهها قبل بلیت سفرشان را تهیه کرده باشند که در این صورت نیز باید پول آنها چند ماهی در حساب ایرلاین خوابیده باشد.
اولین چیزی که هر مسافر به دنبال آن است تا سفر خود را آغاز کند همین بلیت هواپیما برای سفر است پس از آن اقامت در هتل و یا مراکز اقامتی است. معمولا در شهرهای گردشگری اقامت در مراکز اقامتی سخت میشود. شلوغی باعث خواهد شد تا بیشتر این مراکز پر باشند و یا اینکه برخی از آنها نرخ را در این روزها بالا ببرند بنابراین شاید همه افراد حاضر نشوند در هتلی اقامت کنند که به نظرشان قیمت آن با خدمات و ستاره هتل یکسان نیست.
وقتی مسافر در چنین شرایطی با چنین قیمتهایی مواجه میشود به دنبال سفری میرود که ارزان تر تمام شود بنابراین سفر به شمال کشور پرواز گران قیمت را ندارد از سوی دیگر بیشتر تهرانیها در شهرهای شمالی ویلا و منزل مسکونی خریداری کرده و یا سراغ دارند پس کمتر هستند افرادی که دچار افزایش قیمت اتاق هتل در ایام تعطیلات میشوند. این دلایل موجب میشود تا آنها به دنبال مقصد دیگری برای سفر نگردند و با اولین تعطیلی راهی شمال کشور شوند البته اگر با این حجم از مسافرتهای بدون برنامه و تخریب محیط زیستی که مسافران در پی دارند، در سالهای آینده بتوان همچنان شهرهای شمالی را به عنوان یک مقصد توریستی دارای جنگل، دریا و آب و هوای مناسب داشته باشیم.