به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «علیرضا شیخ طاهری » در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی در جمع خبرنگاران افزود: قیمت بلیت قطارهای مسافری آخرین بار در سال 94 در کشور افزایش یافت و با توجه به تورم و رشد هزینههای شرکتهای ریلی از جمله دستمزدها و قیمت قطعات و تجهیزات افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری اجتناب ناپذیر بود.
وی با بیان این که شرکتهای ایرانی پیشنهاد افزایش 20درصدی قیمتها را ارائه داده بودند، اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با 10 درصد موافقت کرد، یادآور شد: در نهایت با افزایش 10 درصدی قیمتها از امروز نرخ جدید بلیت در تمام تمام مسیرهای ریلی اعمال می شود.
رئیس هیات مدیره شرکت سفیر ریل با بیان این که حاشیه سود شرکتهای ریلی بسیار اندک است ، اظهارداشت: در صورتی که این افزایش قیمتها اعمال نمیشد، شرکتهای ریلی بسیار زیانده می شدند، حتی تراز مالی برخی از شرکتها منفی می شد.
شیخ طاهری به متوسط اشغال صندلی قطارهای مسافری در کشور اشاره کرد و گفت: ضریب اشغال صندلی قطارهای مسافری در کشور به طور متوسط کمتر از 70 درصد است و امیدواریم با ارایه خدمات مطلوب به مسافران و افزایش تقاضا شاهد رونق کسب و کار شرکتهای ریلی در کشور باشیم.
وی دولت را به بیتوجهی به طرحهای نوسازی ناوگان شرکتهای حمل ونقل ریلی متهم کرد و یادآورشد: در این بخش به خوبی توسعه زیرساختها انجام شده اما به توسعه ناوگان ریلی توجه لازم نشده است.
مدیرعامل شرکت بن ریل وابسته به بنیاد مستضعفان افزود: در صنعت حمل ونقل ریلی بخش خصوصی دولت را نشانه گرفته و دولت نیز ناکارآمدی شرکتهای ریلی را مطرح می کند در حالی که هر کدام از این بخشها می توانند با تعامل و همکاری به خوبی به وظایف خود عمل کنند.
شیخ طاهری خاطرنشان کرد: هم اکنون با وجود تلاش شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از 30 درصد ظرفیت شرکتهای ریلی استفاده نمیشود و تا زمانی که نتوانیم از این ظرفیت خالی استفاده کنیم شرکتهای متحمل ضرر و زیان می شوند و باید با ارایه طرحهای مناسب بازرگانی این ظرفیت را کامل کنیم.
وی افزود: همزمان با ظرفیت سازی باید نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی کشور نیز انجام شود، زیرا هم اکنون متوسط عمر واگنهای مسافری کشور 30 سال است، اما متوسط عمر واگنهای مسافری شرکت بن ریل حدود 10 سال است و نوسازی ناوگان همچنین یکی از مهم ترین اولویتهای این شرکت ریلی در کشور است.
مدیرعامل شرکت بن ریل بر ارائه خدمات مناسب به مسافران تاکید کرد و گفت: برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران این شرکت در سال 2016 طبق قراردادی با راه آهن آلمان ارائه خدمات مسافری را در این بخش مطابق با استانداردهای بین المللی در دستور کار خود قرار داد و با احرای چندین طرح خدماتی پس از دو سال امیدواریم با توجه به مثبت ارزیابی شدن اجرای این طرح بتوانیم امسال گواهینامههای خود را از راه آهن آلمان دریافت کنیم که دراین صورت این شرکت موفق به دریافت رتبه 4 از 5 ستاره خواهد شد.
شیخ طاهری افزود: نوسازی ناوگان مسافری همزمان با اجرای این طرح خدماتی با راه آهن سبب شده متوسط ضریب اشغال صندلی شرکت بن ریل به بیش از 80 درصد برسد و امروز نیز قرارداد خرید یک رام قطار با 10 واگن نو به مبلغ یک هزار میلیارد تومان با واگن سازی پارس به امضا رسید.
وی بیان کرد: هم اکنون بن ریل دارای 131 واگن مسافری است و در چشم انداز اینده این شرکت درصدد است تعداد واگنهای مسافری خود را به 200 دستگاه افزایش دهد و برای دستیابی به این هدف در سال حمایت از کالای داخلی، سفارش ساخت 30 دستگاه واگن مسافری در شرکت پلورسبز و واگن سازی پارس در دستورکار شرکت قرار گرفته است.
ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته با حضور 90 شرکت خارجی و 200 شرکت ایرانی در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی کشور که از 29 خردادماه سال جاری آغاز بکار کرد امروز به کار خود پایان می دهد.
در این نمایشگاه 90 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، چین، روسیه، لتونی، اسپانیا، ترکیه، جمهوری چک و اتریش آخرین دستاوردهای خود در بخشهای تولید واگنهای مسافری ، باری ، لوکوموتیو و قطعات مختلف صنعت حمل ونقل ریلی و تجهیزات الکترونیک خطوط ریلی را به نمایش گذاشته اند.
« توجه به توسعه حمل و نقل ترکیبی و لجستیک » از رویکردهای اصلی ششمین نمایشگاه بین المللی ریلی اعلام شده تا طبق سند جدید، استراتژی حملو نقل لجستیک و حمل و نقل ترکیبی چند وجهی در مدلهای مختلف آن در ایران به توسعه دست پیدا کند.