به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از رویترز، چندی پیش بود که محققان، پژوهشگران و منتقدان پس از انجام آزمایشهای فراوان و نظرسنجی با کاربران فیسبوکی، به این نتیجه رسیدند که مشاهده تصاویر و پستهای منتشر شده از سوی دوستان فیس بوکی، کاربران را به مرور افسرده و منزوی میکند و به عبارتی دیگر، به سلامت روحی و روانی آنها آسیبهای جبران ناپذیری را وارد می کند.
حالا فیس بوک با انتشار یک پست، به ادعای این پژوهشگران و محققان پاسخ داده است و از بزرگترین شبکه اجتماعی و پلتفرم خود دفاع کرده است. فیس بوک مدعی شده است که کاربران در صورتی که از پلتفرم این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار به درستی و به اندازه استفاده کنند، نه تنها با مشکلات روحی و افسردگی مواجه نمی شوند، بلکه می توانند با در ارتباط بودن با دوستان و آشنایان خود و احوالپرسی و فعالیتهای فعالانه در محیط فیس بوک از منزوی شدن بپرهیزند و زندگی شادتری را برای خود به ارمغان بیاورند.
فیس بوک همچنین خاطر نشان کرده است که استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک همچون سایر تکنولوژیها نیازمند آگاهی و اطلاعات کافی و استفاده بهینه و درست و به موقع است. به گونه ای که اگر کاربران تنها به مشاهده و رد کردن تصاویر و پستهای منتشر شده توسط دیگر کاربران بپردازند و فعالیت اجتماعی دیگری انجام ندهند و با دوستان خود ارتباط برقرار نکنند، ممکن است در ابراز احساسات خود با مشکل روبرو شوند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده صرف و ناآگاهانه و نادرست از هر شبکه اجتماعی می تواند کاربران را با احساسات منفی و منزوی گرایانه و در نهایت افسردگی رو به رو کند. این دومین باری است که بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، فیس بوک، اقدام به دفاع از خود میکند و به پژوهشگران و منتقدان خود پاسخ می دهد.
البته در این حملات، فیس بوک تنها نیست و شبکههای اجتماعی دیگری همچون اینستاگرام، توییتر، اسنپ چت و یوتیوب نیز زیر تیغ و آماج حملات منتقدان قرار گرفته اند. منتقدان شبکههای اجتماعی بر این باورند که استفاده از این پلتفرمها جامعه را به سمت و سویی کشانده که نباید میرفته است و مردم جامعه را مجبور کرده که خود را به گونه دیگری به تصویر بکشانند.
سخنرانیهای منتقدان و از آن سو تحقیقات و بررسی های انجام شده توسط محققان آمریکایی در ماه مارس سال جاری، همه و همه انگشت اتهام انزوای اجتماعی و افسردگی کاربران را به سوی شبکههای اجتماعی نشانه گرفته است.
منتقدان معتقدند که شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک همواره بر مصرف گرایی کاربران و شهروندان جوامع گوناگون در جهان سرمایهگذاری کردهاند و می خواهند مردم را به سمت و سویی که خود دلشان می خواهد، بکشانند.
اما فیس بوک در جوابیه خود اعلام کرده است که برای ارتقای سطح تکنولوژی، توسعه روابط جوانان و وضعیت سلامت آنان حدود ۱ میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است که این امر نشان دهنده آن است که فیس بوک برای این مسائل اهمیت ویژه ای قائل است.