تجهیز منابع و کشف قیمت شفاف در یک بازار نظام مند
حبیب رادفر در خصوص معاملات زعفران در بورس کالا به اقتصادآنلاین گفت: معاونت تخصصی امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با فعالیت و توسعه بورس زعفران کاملا موافق است؛ چراکه این اعتقاد وجود دارد که از طریق بورس کالا هم میتوان برای بخش کشاورزی تجهیز منابع کرد و هم از فرآیند کشف قیمت شفاف برخوردار شد.
وی با بیان اینکه به کمک انجام معاملات طلای سرخ در بورس میتوان نسبت به حذف واسطههای غیرضرور و دلالان کاذب اقدام به عمل آورد، گفت: به دلیل اینکه ایران با در اختیار داشتن سهم حداکثری در تولید زعفران در دنیا منحصر به فرد است، بنابراین باید حتما بورس زعفران به صورت جدیتر فعالیت خود را پیگیری کند تا از این طریق ایران بتواند نقش تاثیرگذاری در جهان به ویژه در حوزه تعیین قیمتها داشته باشد.
به گفته رادفر، برای رسیدن به این جایگاه ابتدا باید به کمک عرضه محصول در بورس کالا به بازاری منسجم و متشکل برای زعفران در کشور دست یابیم تا بتوان پس از آن در عرصه جهانی نیز فعالیتها را توسعه داده و از بستر بورس با دیگر کشورها وارد معامله شده و نظام قیمت گذاری را به دست بگیریم. از جمله کشورهایی که میتوان در توسعه فعالیتهای بین المللی در حوزه زعفران مدنظر داشت، کشور اسپانیاست که بیشترین سهم را از معاملات زعفران ایرانی در اختیار خود دارد.
این مقام مسئول تاکید کرد: اعتقاد داریم محصولاتی همچون زعفران، سیب، کیوی، پسته و سایر محصولاتی که قابلیت انبارمانی بالایی دارند را باید از طریق بورس کالا عرضه کنیم.
فرصت را از دست ندهیم
وی در خصوص برنامه بورس کالا برای راه اندازی معاملات قراردادهای آتی برای محصول زعفران اظهار کرد: با توجه به اینکه کشاورزان و زعفران کاران آشنایی لازم را برای ورود به این معاملات ندارند، باید آموزشهایی را ارایه کرد. چراکه نکته اساسی این است که باید معاملات آتی زعفران هر چه زودتر در بورس کالا آغاز شده و فعالان این حوزه هر چه سریعتر به بورس ورود پیدا کنند تا نقاط ضعف احتمالی در این نوع معاملات برای این نوع محصول شناسایی و رفع شود. بر همین اساس، نباید فرصت را برای آغاز معاملات آتی در بورس و استفاده از این نوع ابزار مالی از دست داد.
تجربه موفق خرید توافقی زعفران در بورس
وی به اجرای موفقیت آمیز طرح خرید توافقی زعفران در بستر بورس کالا اشاره کرد و گفت: طبق جلساتی که با حضور مباشران اجرای این طرح داشتیم، این نتیجه حاصل شد که در اولین تجربه اجرای این طرح در بورس کالا برای کشاورزان رضایت کافی حاصل شده است. بطوریکه زعفران کاران علاقه مند هستند در این طرح شرکت کنند.
رادفر افزود: این استقبال از آن جهت است که پیش از اجرای این طرح زعفرانکار محصول خود را به قیمتی نزدیک به 2.5 میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم میفروخت؛ این در حالی است که در سیاست طرح خرید توافقی که در سال 96 برای اولین بار اجرایی شد، هر کیلوگرم پوشال معمولی زعفران به نرخ ۴۴ میلیون ریال، پوشال مرغوب ۴۹ میلیون ریال و نگین زعفران به قیمت ۵۴ میلیون ریال در بورس کالا معامله شد و به اینترتیب، سود بالاتری نسبت به معاملات سنتی به دست زعفران کاران رسید.
ارتقای کیفیت برای کسب سود بیشتر
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به کمک مکانیسم معاملاتی بورس کالا و کشف قیمت شفاف در این بازار، منفعت بیشتری به جیب تولیدکننده ایرانی میرسد، افزود: این مزیت موجب میشود کشاورزان برای کسب سود بیشتر و رعایت استانداردهای بورس در راستای ارتقای کیفیت محصول خود تلاش بیشتری داشته باشند و در نتیجه، محصول با کیفیتتری به مصرف کننده میرسد.
لزوم برندسازی زعفران ایرانی
رادفر در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه ایران سند مالکیت فکری زعفران را در سازمان جهانی مالکیت فکری دریافت کرده، گفت: با بسترسازی برای کشف قیمت شفاف زعفران در بورس کالا، باید در خصوص برندسازی زعفران ایرانی به ویژه در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی محکمتر گام بر داریم تا از این پس کشورهای دیگر امکان سوءاستفاده از زعفران ایرانی به نام خود را در عرصه بین المللی پیدا نکنند.