به گزارش باشگاه در و پنجره و نما
عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در صورتی که سیاست وزارت صنعت در حذف قطعات داخلی تا سال آینده ادامه یابد شاهد اتفاقات خوبی در صنعت موتورسیکلت در کشور خواهیم بود.
به گزارش عصر ایران ابوالفضل حجازی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با حمایتهای دهه ۷۰ و ۸۰ ما در بخش موتورسیکلت به ۶۰ تا ۷۰ درصد خودکفایی رسیدیم، گفت: اگر این حمایتها ادامه داشت اکنون ایران صادرکننده موتورسیکلت بود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه موتوسیکلت تولید شد، از کاهش تولید در سالهای ۱۳۹۶ به بعد خبر داد و تولید بیش از نیاز کشور در سال ۹۵ و کاهش تقاضا را از جمله دلایل آن عنوان کرد.
حجازی با بیان اینکه اقشار با درآمد پایین بیشتر از موتورسیکلت استفاده میکنند، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد قدرت خرید مردم در این بخش کم شده و بیشتر کسانی که از موتورسیکلت استفاده میکنند به تعمیر و خرید موتورهای فرسوده رو آوردهاند.
تولید موتورسیکلت برقی افزایش یافت
به گفته وی، در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۴۰ هزار و ۱۶۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده است. همچنین تا پایان تیر ماه سال جاری نیز ۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده که ۲۰ درصد آنها موتورسیکلتهای برقی هستند.
حجازی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی، موتورسیکلت برقی نیز مونتاژ میکنند، گفت: اخیرا یک کارخانه در کشور مجوز تولید باطری موتورسیکلتهای برقی را گرفته که فقط از نیروهای بهزیستی استفاده میکند.
وی با بیان اینکه قیمت موتورسیکلت برقی ۷ تا ۳۵ میلیون تومان است، افزود: استقبال مردم از موتورسیکلتهای برقی بستگی به سرمایهگذاری دولت دارد که بتواند به مردم تسهیلات طولانی مدت پرداخت کند.
حجازی سهم تولید موتورسیکلتهای برقی را در سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش تقاضا در بازار موتورسیکلت، نیاز کنونی کشور سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه است، اما نیاز واقعی کشور سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه به دلیل رکود بازار نیمی از تولیدات سال جاری در کارخانههاست، گفت: واردات این کالا نیز با ارز نیمایی آزاد است، اما به دلیل رکود تقریبا انجام نمیشود.
مواد اولیه تولید موجود است
حجازی همچنین از تعطیلی بیش از ۹۰ درصد قطعهسازان موتورسیکلت خبر داد و گفت: به دلیل کاهش تولید و ورود برخی برندها و مدلهای جدید در بازار، تولید قطعات در تعداد کم توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل برای برخی موتورسیکلتهای خاص کمبود قطعه وجود دارد، اما ۷۰ درصد قطعات موتورهای معمولی تولید داخل بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه همه کارخانهها کالا و مواد مورد نیاز تولید تا سال آینده را دارند، تصریح کرد: در صنعت موتورسیکلت قطعهسازان مطالباتی از تولیدکنندگان ندارند و پرداختها نقدی انجام میشود.
همچنین به گفته حجازی، ۹۹ درصد تولیدکنندگان موتورسیکلت از لاستیکهای داخلی استفاده میکنند و در این بخش مشکلی وجود ندارد.
۴۰ درصد تقاضا در بازار برای موتورسیکلتهای لوکس است
به گفته این تولیدکننده بیش از ۴۰ درصد تقاضا در بازار برای موتورسیکلتهای لوکس است و تقاضا برای موتورسیکلتهایی که استفاده شغلی دارند، ۷۰ درصد کاهش داشته است.
حجازی در ادامه از فعالیت ۴۱ واحد تولیدی موتورسیکلت در کشور خبر داد که به گفته وی ۲۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۰ تا ۵۰ درصد کار میکنند.
وی افزود: در بخش موتورسیکلت به کشور عراق و افغانستان صادرات هم داریم، اما در یک سال اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز ایران تبدیل به محل ترانزیت شد و کشورهای همسایه بیشتر واردات خود را از چین انجام دادند.
موتورسیکلتهای اسقاطی به چرخه تردد باز میگردند
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه روند جمعآوری موتورسیکلتهای اسقاطی در جریان است، مدعی شد: صاحبان موتورسیکلتهایی که در پارکینگها هستند معمولا برای پس گرفتن آنها اقدام نمیکنند؛ چرا که ۹۰ درصد این موتورها فرسوده هستند. از طرف دیگر این موتورسیکلتها ۸ ماه تا دو سال در پارکینگ میمانند و بعد با دریافت مجوز قانونی و سند، دوباره به مزایده گذاشته میشوند و به چرخه مصرف برمیگردد و به مردم فروخته میشود.
وی افزود: بارها اعلام کردیم که این موتورسیکلتها باید از پارکینگ به مراکز اسقاط فرستاده شود یا به کشورهای همسایه فروخته شوند، اما در حال حاضر این موتورسیکلتها بعد از مدتی دوباره سند دریافت میکنند و در داخل کشور به مردم فروخته میشود.
به گفته وی، در کل کشور ۸ تا ۹ میلیون موتورسیکلت تردد میکند که متوسط عمر آنها ۴ تا ۶ سال است. عمر قانونی موتورسیکلتهای معمولی ۸ سال و برای موتورهای اروپاییها بیشتر است.
موتورسیکلت چند؟
به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت قیمت این محصول در حال حاضر به طور میانگین ۹.۵ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان است. همچنین موتورهای ویژه با قدرت موتور بالا نیز به صورت محدود در کشور وجود دارد که ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته و البته برای تردد نیاز به مجوز دارند.
حجازی در پایان تصریح کرد: سیاستهای وزارت صنعت باید با ثبات باشد. با تغییر مسئولان، سیاستها و دستورالعملها نباید تغییر کند. همچنین به زودی شاهد رکود سنگین در صنعت خواهیم بود که اگر بانکها اقدام نکنند بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی تضعیف میشوند.