طولانی بودن فرآیندثبت علت تاخیر عرضه شرکت‌ها در بازار SME/ هنوز برخی شرکت‌های کوچک و متوسط کمبود شفافیت دارند

  • چهارشنبه 17 آبان 1396 ساعت 21:24

اخبار => سایر رسانه ها

مدیرعامل فرابورس علت تاخیر عرضه برخی شرکت های پذیرش شده در بازار SME را زمانبر و طولانی بودن فرآیندثبت نام آنها از سهامی خاص به سهامی عام بر شمرد وگفت: در حال حاضرعرضه اولیه سهام دو شرکت مجتمع پتروصنعت گامرون و گز سکه انجام شده که سهام این شرکت‌ها در حال حاضر به ترتیب در تابلوهای رشد و دانش‌بنیان بازار SME معامله می‌شود.
طولانی بودن فرآیندثبت علت تاخیر عرضه شرکت‌ها در بازار SME/ هنوز برخی شرکت‌های کوچک و متوسط کمبود شفافیت دارند

 امیر هامونی در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چند شرکت در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرش شد‌ه‌اند؟ گفت: 15 شرکت تا کنون در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران پذیرش شده‌اند که از این تعداد 4 شرکت مرحله درج را طی کرده‌اند.

وی افزود: در میان شرکت‌هایی که نمادشان درج شده نیز، عرضه اولیه سهام دو شرکت مجتمع پتروصنعت گامرون و گز سکه انجام شده که سهام این شرکت‌ها در حال حاضر به ترتیب در تابلوهای رشد و دانش‌بنیان بازار SME معامله می‌شود.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به اینکه چرا روند عرضه شرکت های پذیرش شده در بازار SME کند است، تصریح کرد: رعایت قانون تجارت و تبدیل شدن شرکت از وضعیت سهامی عام به سهامی خاص از جمله اقدامات ضروری برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند سهام‌شان در بازار سرمایه روی تابلو برود و این فرایند نیز پس از پذیرش شرکت‌ها انجام می‌شود؛ از آنجا که فرایند ثبت شرکت سهامی خاص به سهامی عام در اداره کل ثبت شرکت‌ها فرایندی زمانبر و طولانی است، این موضوع روند عرضه شرکت‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

این مقام مسئول این را هم یاد آور شد؛ از سوی دیگر لازمه عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است که این امر نیز به خودی خود سازوکاری طولانی دارد.

 وی همچنین در مورد مشکلات پذیرش در بازار SME اظهارداشت: در شرکت‌های کوچک و متوسط با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش، ضعف در اتصال به زنجیره مهم عرضه محصولات و کمبود شفافیت مواجه هستیم و این در حالی است که ورود به بازار سرمایه نیازمند شفاف بودن صورت‌های مالی است؛ ضمن آنکه شفافیت نه تنها به ضرر شرکت‌ها نیست بلکه در بلندمدت به رشد آن‌ها منجر می‌شود.

هامونی عدم آشنایی شرکت‌های کوچک و متوسط با بازار سرمایه را مشکل دیگری برای این بازار برشمرد و گفت:  تلاش داریم در استان‌های مختلف کشور دوره‌های آموزشی برای اطلاع‌رسانی به SMEها درخصوص بازار شرکت‌های کوچک و متوسط برگزار کنیم

مدیرعامل فرابورس در ادامه بیان داشت: همچنین در راستای فرهنگسازی عمومی، چندین نشست و کارگاه‌ با همکاری‌های صورت‌گرفته میان فرابورس ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به منظور آشناسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط نوپا با روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه و چگونگی حضور و پذیرش در بازار SME برگزار شده است.

وی به تفاوت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با سایر بازارها نیز خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با سایر بازارهای فرابورس ایران نهادی بودن خریداران سهام است، خریداران در این بازار شامل اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های جسورانه، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی و هرشخص حقیقی درصورت خرید بیش از 5 درصد یا بیش از 5 میلیارد ریال از ارزش اسمی اوراق بهادار، اعضای هیات مدیره، مدیران ناشر و اشخاصی که از لحاظ مسئولیت‌ها و وظایف کارکرد مشابه دارند، هستند؛ چرا که مقصود از تشکیل این بازار نه جذب سرمایه‌گذاران خرد، بلکه تحقق اهداف استراتژیک بوده است.


تعداد بازدید : 187

ارسال نظر

ارسال