به گزارش اقتصاد آنلاین ، وزن کالاهای صادراتی به 100 کشور جهان طی مدت مذکور 18 میلیون و 727 هزار و 115 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 4 و 60 صدم درصدی روبهرو بوده است.
کالاهای صادراتی به 100 کشور جهان 99 و 78 صدم درصد از کل سهم وزنی و 97 و 62 صدم درصد از سهم ارزشی کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.
قابل ذکر است که مجموع کل صادرات ایران طی دو ماهه نخست امسال به کشورهای نخست جهان 18 میلیون و 768 هزار و 165 تن به ارزش 7 میلیارد و 738 میلیون و 982 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش به ترتیب 4 و 79 صدم درصد و 21 و 93 صدم درصد افزایش داشته است.
آمار منتشر شده از صادرات کالاهای ایران بیانگر این است که 69 کشور از 100 کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش با رشد مثبت و 31 کشور دیگر با رشد منفی مواجه بودهاند.
بنابراین گزارش؛ کشور ماداگاسکار با 38 هزار و 123 صدم درصد افزایش ارزشی نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته، بیشترین افزایش را داشته است و پس از آن کشورهای موزامبیک، بنین، برزیل، اوگاندا، مکزیک، مالتا، صربستان، پرتغال، آلبانی، تونس، قطر، غنا و بلاروس افزایش رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتهاند.
شایان ذکر است که کشور بلاروس با خرید 473 هزار و 928 دلار در رتبه 84 مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد و با افزایش 363 و 57 صدم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.
این گزارش حاکی است کشور سوئیس با خرید 660 هزار دلار در رتبه 78 کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد و با 94 و 83 صدم درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین افت ارزشی را داراست و پس از آن فیلیپین، جماهیر عربی لیبی، سنگاپور، الجزایر، تاجیکستان، اسلواکی و ژاپن بیشترین افت ارزشی را داشتهاند.
صدمین کشور مقصد کالاهای صادراتی طی دو ماهه نخست امسال، توگو با خرید 80 تن به ارزش 96 هزار دلار است.