به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شاپور کاکولکی در نشست خبری امروز (چهارشنبه) در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا به شناورهای چینی و صیادان چینی مجوز صید آنهم صید ترال در آبهای جنوبی کشور داده میشود؟ اظهار کرد: هیچ شناور چینی و خارجی در آبهای ایران اجازه صید ندارد و نیست. اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آبهای جنوبی صید ترال میانی انجام میدهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آبهای جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آبها صورت میگیرد.
وی افزود: البته طی ماههای اخیر هشت کشتی و شناور استان بوشهر که در مسیر این استان و هرمزگان صید ترال کف انجام میدادند، مجوز و پروانه صیدشان باطل شده است، چرا که بارها به همه استانها اعلام کردیم به هیچ وجه به غیر از فصل برداشت میگو و برای صید اینگونه آبزی، مجوز صید ترال کف به هیچ شناوری و در هیچ منطقهای داده نمیشود و در صورت مشاهده و گزارش به شدت با صاحبان شناور برخورد میکنیم و پروانه صید آنها باطل میشود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اظهار کرد: اساسا سازمان بنادر موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آبهای ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمیشود و نمیتواند به آبهای ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.
کاکولکی افزود: اگر یک شرکت ایرانی اقدام به اجاره شناورهای خارجی کند و آنها را در اختیار بگیرد شاید مالک اصلی شناورها یک چینی باشد اما کار نهایی و اصلی که همان صیادی و درآمدزایی در این حوزه است، توسط ایرانیها انجام میشود و همه درآمدش به جیب ایران میرود و طرف خارجی تنها اجاره بهای شناورش را دریافت میکند.
وی تاکید کرد: به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آبها صورت نمیگیرد، اما از آنجا ه هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.