اما اکنون با افزایش حجم آلودگی کلانشهرهای کشور بویژه تهران، بر سر این موضوع اختلاف پیش آمده. مسئولان وزارت نفت میگویند که بنزین توزیعی در کلانشهرها یورو 4 است و قانون هوای پاک اجرا میشود اما برخی از نهادها از جمله سازمان ملی استاندارد و دادستانی کل کشور این موضوع را زیر سؤال برده و اعلام کردهاند که بنزین توزیعی کلانشهرها استاندارد یورو 4 را ندارد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، علت این موضوع را از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی جویا شدیم و سخنگوی این شرکت اظهار کرد: وزارت نفت و همینطور شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از سلامت بنزین توزیعی در کلانشهرها از جمله تهران اطمینان دارد و این بنزین بر اساس استاندارد یورو 4 تولید و توزیع میشود.
زیبا اسماعیلی ادامه داد: همانطور که مسئولان نیز اعلام کردهاند، تعریف کلانشهر از دید نهادهای مختلف یکسان نیست. ممکن است نمونهگیری از بنزین عرضه شده از سوی جایگاهی در بومهن یا رودهن که حومه تهران به شمار میآید، اخذ شده باشد. لذا این موضوع به تعاریف مختلف از کلانشهرها برنمیگردد. با این حال همه نهادها و مردم انگشت اتهام را در روزهای اخیر
به سمت وزارت نفت نشانه گرفتهاند. اینکه رئیس سازمان ملی استاندارد پیشتر گفته بود که بنزین پایتخت از کیفیت مطلوب برخوردار است اما در روزهای قبل در یک نشست خبری، اظهارات دیگری ارائه داد و کیفیت بنزین پایتخت را زیرسؤال برد، شرایط را سختتر کرده است. نیره پیروزبخت در این نشست گفته بود: نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین در ۲ نمونهبرداری که از بنزین تهران صورت گرفته نشان میدهد که مشکلاتی در میزان گوگرد وجود داشته بهطوری که این رقم در تهران ۶۰ بوده در حالی که طبق استاندارد باید ۵۰ باشد.اگرچه رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است. او همچنین درباره میزان اکتان موجود در بنزین عرضه شده در تهران که یکی از مؤلفههای کیفی سوخت به شمار میرود، توضیح داد: نتایج ۵۰مورد نمونهبرداری نشان میدهد که عدد اکتان بنزین حدود ۹۰ است که زیر حد استاندارد است؛ اگرچه فاکتورهای نگران کننده مانند بنزن و آروماتیکها مورد مردودی نداشتیم و میزان گوگرد نیز در حد استاندارد بوده است.
اظهارات پیروز بخت نشان میدهد که تنها مشکل موجود در بحث بنزین تهران مربوط به میزان گوگرد و عدد اکتان است. با این حال وزیر نفت میگوید که کیفیت بنزین تهران مطلوب است. بیژن زنگنه میگوید: اطلاع دقیقی در حال حاضر از این میزان ندارم اما درباره میزان گوگرد موجود در بنزین، نمونهبرداری انجام شده در کلانشهر تهران ۶۰ PPM عنوان شده بود در حالی که میزان استاندارد آن ۵۰ PPM است.
نمونهبرداری صحیح نبوده است
به گفته زنگنه ممکن است در یک یا دو جایگاه سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد تأیید شود اما بهطور کلی بنزین عرضه شده در کلانشهرها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
وزیر نفت معتقد است که بنزین آلوده نداریم و به همه کلانشهرها بنزین یورو۴ میدهیم. او میگوید: آلودگی هم تنها به بنزین مربوط نمیشود بلکه نداشتن معاینه فنی خودروها، مصرف بد سوخت در خودروها که باید از طریق معاینه فنی حل شود و نباید در این باره اغماض کرد، از جمله این دلایل به شمار میآیند. همین طور برخی خودروهای فرسوده را که در تهران تردد می کنند، باید اسقاط یا از شهر خارج کرد، چنین مسائلی سبب آلودگی میشود.
زنگنه با اشاره به این که فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس امسال وارد مدار و تولید بنزین و فرآوردههای دیگر در آن آغاز و تثبیت شد، تصریح کرد: تلاشمان این است که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال و فاز سوم این پالایشگاه تا پایان سال ۹۷ وارد مدار تولید شود تا به خودکفایی برسیم. اخیراً حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در کنفرانس خبری خود با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی شدید هوای تهران گفت: «در حال حاضر تهران شاهد یکی از آلودهترین دورههای خود است بهطوری که مقامهای دولتی برای چندمین روز متوالی مجبور به تعطیلی مدارس شدهاند. این سادهترین راه و شاید بدترین باشد. در حالی که ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمیشود. برای مبارزه با آلودگی باید تمام خودروها و وسایل مصرفکننده انرژی اصلاح شود. طرح نوسازی حمل و نقل بودجه میخواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم.» به هر حال مشکل آلودگی بدون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و همین طور بهبود کیفیت خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده حل نخواهد شد. حتی اگر تمام بنزین توزیعی کشور یورو4 باشد. به همین منظور هم شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و شهرداری تهران به منظور اجرای طرح توسعه حملونقل ریلی شهری (مترو) در روزهای اخیر تفاهمنامه همکاری امضا کردند. مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت درباره این تفاهمنامه میگوید: در طرح توسعه مترو ۲ هزار دستگاه جدید در سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد. سهم تهران از این تعداد واگن، هزار دستگاه است.
علی وکیلی طول مدت اجرای این طرح را در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ پس از آغاز به کار واگنهای جدید عنوان کرد و افزود: با اجرای کامل این طرح در بازه زمانی یادشده حدود ۱۷,۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد متر مکعب CNG و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی میشود و در ضمن ۴۷.۱ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش آلایندههای زیستمحیطی در پی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: سهم تهران در طول دوره ۱۰ ساله، حدود ۹.۴۹ میلیارد لیتر بنزین، ۴.۰۹ میلیارد متر مکعب CNG و ۰.۴۰۶ میلیارد لیتر گازوئیل بوده و در ضمن ۲۵.۷ میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش آلایندههای زیستمحیطی در پی خواهد داشت.