به گزارش رویترز، برونو لو مر- وزیر دارایی فرانسه - از این ایرلاین وکارکنان آن خواست گفتگوهای خود را از سرگیرند و هشدار داد در صورتی که ایرفرانس نتواند رقابت پذیرتر شود، نابود خواهد شد.با این حال خلبانان، خدمه پرواز و پرسنل زمینی این ایرلاین روز دوشنبه برای چهاردهمین روز از فوریه دست به اعتصاب زدند و ایرفرانس اعلام کرد روز سه شنبه از هر پنج پرواز یکی لغو خواهد شد. این شرکت هوایی تخمین زده است از اقدامات اخیر ۳۰۰ میلیون یورو ضرر خواهد کرد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ژانیاک برای کمتر از دو سال، مدیرعامل این شرکت بود و مانند همتای قبلی خود با مقاومت اتحادیه ها مواجه شد. خروج او از ایرفرانس شائبه توانایی ایرفرانس در کاهش هزینه ها برای رقابت با ایرلاین های حاشیه خلیج فارس و ایرلاین های ارزان قیمت را افزایش داده است.
گریگور لورن- مدیر دارایی موسسه " روشه برون" که سهام شرکت ایرفرانس- کی ال ام را در سپتامبر ۲۰۱۷ به فروش رساند گفت: آینده برای این شرکت متلاطم به نظر می رسد.
سال گذشته نیز شرکت هواپیمایی آلیتالیای ایتالیا به سرنوشت مشابهی دچار شد و برای دومین بار در یک دهه اخیر فرآیندی را آغاز کرد که منجر به سازمان دهی کامل و یا واگذاری این ایرلاین زیان ده خواهد شد.
دولت فرانسه که با در اختیار داشتن ۱۴ درصد سهام، بزرگ ترین سهامدار ایرفرانس است گفت قصد ندارد به نجات این شرکت بشتابد و جلسه اعضای هیات مدیره برای پانزدهم می اعلام شد تا در خصوص برنامه تغییر مدیریت تصمیم گیری شود.
در معاملات اولیه دیروز سهام ایرفرانس- کی ال ام پیش از آن که اندکی از زیان معاملات را جبران کند بیش از ۱۴ درصد ریزش کرد و در نهایت هر سهم آن به ۷.۲۸ یورو رسید که پایین ترین سطح از آوریل ۲۰۱۷ محسوب می شود. ارزش سهام ایرفرانس از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته و در شاخص مسافرت و اوقات فراغت " استاکس ۶۰۰" معادل چهار درصد افت داشته است.
به گفته لورن، عملکرد فعلی این ایرلاین در تناقض آشکار با عملکرد سال گذشته آن است که در زمان معرفی اصلاحات و بازسازی های ساختاری و بهبود منابع تامین مالی توسط ژانیاک، ارزش سهام آن ۱۶۰ درصد افزایش یافته بود.
ایرفرانس به کارکنان خود پیشنهاد افزایش دو درصدی حقوق در سال ۲۰۱۸ و ۵ درصد دیگر در طی سه سال آینده را داده بود اما اتحادیه های فرانسوی که خواهان افزایش ۵.۱ درصدی دستمزدها در سال جاری هستند آن را نشانه ای از جدی نبودن مدیران برای مذاکره می دانند.
پس از آن که مهلت مذاکرات به پایان رسید ژانیاک جمعه گذشته خواهان برگزاری رای گیری شد که نتایج آن در نهایت بر علیه خود او بود. این در حالی است که به دنبال موفقیت شرکت هلندی کی ال ام در کاهش هزینه ها، سودآوری فصلی آن برخلاف ایرفرانس افزایش یافته بود.
از سوی دیگر به گفته دو تن از مقامات اتحادیه های ایرفرانس، پس از آن که این ایرلاین فرانسوی به دنبال استعفای رئیس خود وضعیت آشفته ای پیدا کرد، به نظر نمی رسد این اتحادیه ها به دنبال تجدید اعتصابات خود باشند.
به گفته این منابع، در عوض نمایندگان کارکنان از مدیران خواهند خواست تا دیداری با هم داشته باشند.