به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی لشگری با اشاره به سفر رییس جمهوری به تبریز و بازدید از بازار کفش این شهر، اظهار کرد: حضور ر ییس جمهوری در تبریز و در میان بازار کفش فروشان یکی از اتفاقات بزرگ بود و امیدواریم در سالی که با نام حمایت از کالای ایرانی آغاز شده است، شاهد حمایت همه جانبه مسئولان و مردم جهت توسعه صنعت چرم و کفش کشور باشیم.
وی ادامه داد: مجموعه نیروی شاغل در زنجیره ارزش تولید چرم، کیف، کفش، پوشاک چرمی و صنایع وابسته در بخش تولید و توزیع معادل ۵۰۰ هزار نفر است و اگر موانع موجود در این حوزه رفع شود، قابلیت این را دارد که تا دو برابر افزایش یابد.
عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه میزان سرمایهگذاری در صنعت کفش در قیاس با صنایع بزرگ نیازمند اعتبار کمتری است، بیان کرد: در صنعت کفش شما میتوانید با سرمایهگذاری کمتر اشتغال بیشتری را ایجاد کنید و در راستای بهبود شرایط اقتصادی گام بردارید.
لشگری در مورد میزان تولید کفش در کشور، اعلام کرد: برآورد این است که سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلیون پایپوش که شامل کفش چرمی، ورزشی، نظامی، ایمنی، کشاورزی، پرستاری، تبی و راحتی است، تولید میشود.
وی افزود: خوشبختانه این میزان تولید در حالی انجام میشود که امکان تهیه مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد و تنها بخش کوچکی از مواد اولیه مورد نیاز برای زیره کفش وارد میشود، بنابراین با توجه به این ظرفیت و پتانسیل میتوانیم صنایع چرم، کفش و پوشاک را توسعه بخشیم.
دبیرکل جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه حضور رییس جمهوری در تبریز هشدار و پیامی برای مسئولان اقتصادی کشور است که به صنعت چرم و کفش توجه بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی فرصت طلایی پیش آمده تا مسئولان حمایت همهجانبه را از تولیدات داخلی در دستور کار قرار دهند و زمینههای لازم برای فرهنگسازی در میان مردم فراهم شود.
لشگری با ارائه پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با خرید کفش از طریق کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، اظهار کرد: پیشنهاد میکنیم همانند لوازم خانگی خرید کفش از طریق کارت اعتباری امکان پذیر شود و مردم بتوانند انواع کفش را به صورت قسطی خریداری کنند.
دبیرکل جامعه صنعت کفش ایران، ادامه داد: با ایجاد ساختار در ارتباط با خرید کفش از طریق کارت اعتباری میتوانیم این شرایط را برای مردم فراهم کنیم تا بتوانند انواع کفش اعم از کفشهای ورزشی، چرم و سایر کفشها را در کنار یکدیگر خریداری کنند. به طور حتم افزایش ضریب مصرف باعث افزایش تولید میشود و این موضوع به توسعه اشتغال و رفاه منجر خواهد شد.
وی با بیان اینکه میزان صادرات انواع کفش در سال ۱۳۹۶ معادل ۹۲ میلیون دلار بود که با توجه به صادرات ۹۹.۸ میلیون دلاری در سال ۱۳۹۵، شاهد رشد منفی ۷.۸ درصدی هستیم، گفت: در بخش واردات نیز باید اعلام کرد که ارزش واردات رسمی انواع کفش به کشور در سال گذشته معادل ۳۸.۹ میلیون دلار بود که در قیاس با سال ۱۳۹۵ که ۱۸.۵ میلیون دلار واردات رسمی صورت گرفت، شاهد رشد ۱۱۰ درصدی در این بخش هستیم.
رییس جمهوری به تازگی در بازدیدی سرزده از بازار کفش تبریز، از وضعیت صنعت چرم و کفش در این شهر به عنوان پایتخت و نماد صنعت چرم و کفش ایران مطلع شد و در جریان مشکلات و خواستههای این صنف قرار گرفت.