منصور غلامی شامگاه امروز در حاشیه اولین روز سفر خود در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز جزو دانشگاههای خوب و مطرح کشور است، طبعاً به لحاظ بنیه علمی و اساتید خوب و باتجربه از مراکز علمی مطرح و مهم کشور محسوب میشود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر ، وی افزود: خوشبختانه امروز از چند فعالیت تولید قطعات و آزمایشهای شیمی بازدید و پروژههایی را نیز افتتاح کردم. امیدوارم برای این مجموعه، آزمایشگاههای شیمی با تجهیزات مدرن تهیه شود چون اساتید شیمی در کشور جزو پیشتازان تحقیقات علمی هستند.
غلامی با اشاره به اینکه انتظار جامعه و بخشهای مختلف این است که تحقیقات به سمت کاربردی شدن حرکت کند، بیان کرد: گروههای مختلف رشته شیمی، قابلیت کاربردی شدن در صنعت را دارند و امیدوارم فعالیتهای دانشگاه شهید چمران نیز به سمت نتیجهگیری در جامعه هدایت شود.
وزیر علوم با اشاره به پدیده گردوغبار و با اشاره به اینکه پدیده گردوغبار بهصورت وسیع در دنیا رخ داده است، گفت: در منطقهای قرار گرفتیم که عوارض تحریککننده این پدیده بسیار است که از آن جمله میتوان به کاهش منابع آبی، انسداد مسیر آبهای جاری در کشورهای همسایه و حتی وجود منابع تولید گردوغبار در کشورهای همسایه اشاره کرد.
توسعه همکاری دانشگاهها و محیطزیست
غلامی افزود: این عوامل، پدیدهای با چنین شدتی در کشور ایجاد کرده و طبعاً کنترل و مهار این پدیده گسترده در کوتاهمدت هم میسر نیست؛ مراکز مختلف دانشگاهی در کنار متولی اصلی آن یعنی سازمان محیطزیست فعالیت میکنند. از سال آینده همکاریهای خیلی نزدیکی بین سازمان محیطزیست و دانشگاههای کشور از جمله دانشگاههای مستقر در منطقه برای حل این معضل یا کاهش آثار آن شکل میگیرد.
وی در پاسخ به لزوم افزایش سرانه دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: بودجهها یک مدلی در سازمان برنامهوبودجه دارند که شاید دانشگاهها از این مدل توزیع بودجه رضایت ندارند ولی برای افزایش آن در هر دانشگاه باید ابتدا کارشناسان این سازمان را قانع کرد.
نمیتوان همه ظرفیت دانشگاهها را به بومیها اختصاص داد
غلامی در ارتباط با عدم توازن تعداد دانشگاههای خوزستان با جمعیت دانشآموزی این استان نیز بیان کرد: سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس آزمون، نمره و یا سوابق تحصیلی صورت میگیرد؛ بنابراین با وجود اینکه یک امتیازی برای داوطلبان بومی قائل میشوند اما نمیتوان همه ظرفیت دانشگاهها را به داوطلبان بومی اختصاص داد.
وزیر علوم ادامه داد: استان خوزستان یکی از استانهای دارای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نسبتاً زیاد است، همچنین خوشبختانه جمعیت جوان این استان هم بالا هست.
غلامی یادآور شد: چند مأموریت قانونی در وزارت علوم داریم که از آن جمله میتوان به ساماندهی مراکز آموزش عالی اشاره کرد؛ امروزه مباحث بسیاری مثل کیفیت آموزش عالی، فارغالتحصیلان اشتغال و همچنین تحقیقات کاربردی مطرح میشود که در قالب ساماندهی آموزش عالی باید به آنها پرداخت.
وزیر علوم با تأکید بر لزوم جلوگیری از افزایش تعداد مراکز آموزش عالی در نقاط بدون ضرورت گفت: مراکز آموزش عالی باید از لحاظ استاد و تجهیزات ارتقای کیفی پیدا کنند.
دانشگاهها باید مأموریت گرا باشند
غلامی با تأکید بر اینکه دانشگاهها باید مأموریت گرا باشند، اضافه کرد: هیچ لزومی ندارد که همه دانشگاهها به یک مرکزی جامع با تمامی رشتهها تبدیل شوند بلکه بر اساس توانمندیهای خود و ظرفیتهای منطقه باید به انجام کار تخصصی بپردازند.
وی در ادامه بیان کرد: اگر دانشگاهها مأموریت گرا باشند آن وقت تحقیقات کاربردی خروجی کار خواهد بود و کیفیت آموزشی نیز ارتقا پیدا میکند. همچنین توزیع امکانات به سطح گسترده انجام نمیشود، با توجه به محدودیت منابع مالی اگر تعداد دریافتکنندگان افزایش پیدا کنند (سهم کمتری به واحدها میرسد) این ضعف همچنان ادامه پیدا میکند.
غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه اصلی و مادر استان و دارای سابقه در همه رشتهها و گروههای تحصیلی است، بیان کرد: امروز بازدیدی از یک پروژه فنی ساخت پمپهای سرچاهی نفت داشتیم که نشان دهنده زمینه خوب حضور دانشگاهها و اساتید در صنعت بزرگ نفت است.
وزیر علوم با تأکید بر لزوم مأموریت گرا شدن دانشگاههای جدید و جوان ادامه داد: همین پروژه نشان داد که اساتید دانشگاه میتوانند در سطح حرفهای پروژههای مورد نیاز را به لحاظ فنی و هایتک انجام دهند، در نتیجه باید از این ظرفیتها بهرهمند شد.
حذف رشتههای ناکارآمد
غلامی در ارتباط با حذف رشتههای ناکارآمد گفت: برنامهای را در تمام دانشگاههای کشور طی سالهای اخیر تحت عنوان راهبرد دانشگاه اجرا کردیم که در راستای آن رشتههای جدید بر اساس نیاز روز ایجاد و حذف و تغییر برخی رشتههای ناکارآمد موجود در دستور کار قرار گرفت.
وی خبر داد: در زمینه توسعه روابط بینالملل علمی دانشگاهها تحت عنوان تعاملات بینالمللی که گاهی مواقع بهعنوان دیپلماسی علمی مطرح شده اکثریت دانشگاهها ضمن علاقهمندی توان و ظرفیت علمی هم دارند.
۲۳۰ میلیون دلار فروش فناوری حاصل از دانش
غلامی در ادامه با اشاره به حمایت خاص وزارت علوم از این روابط و فراهم کردن شرایط ایجاد آن گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک با کشورهای دیگر دنیا در دانشگاههای مختلف داریم؛ فروش فناوریهای حاصل از دانش را امسال تا ۲۳۰ میلیون دلار داشتیم که افزایش آن در سال آینده پیشبینی میشود. شرکتهای دانشبنیان و همچنین پارکهای علم و فناوری نیز یک گردش مالی بسیار خوبی را در زمینه تبدیل فناوریهای جدید به صنعت و فروش کارهای حاصل از آن داشتند؛ افق بسیار خوبی پیش روی این نوع صنعت در کشور وجود دارد.
وزیر علوم بیان کرد: در پایان ابراز امیدواری کرد: همین که اعتقاد پیدا شده تا به بخش خصوصی بازار علم و فناوری ورود پیدا کنند خودش نعمتی است.