به گزارش باشگاه در و پنجره و نما
محمدرضا مهدیار اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که راهکار رادیو اقتصاد برای کمک به حل مشکلات اقتصادی کشور چیست؟ و آیا این شبکه برنامهای برای پردهبرداری و مبارزه با فساد و شناسایی کردن آن دارد؟ گفت: اعمال غیرقانونی و کارهای خلافی چون انواع رانتها، تقلبها، رشوهها، احتکارها، نقض قوانین و .... آثار سوء زیادی برای شاخصهای اصلی اقتصادی دارند، و این آثار مخرب پایههای اقتصاد مقاومتی را سست کرده و مانعی در برابر پیشرفت اقتصادی محسوب میشوند که اگر جلوی آنها گرفته نشود آثار و تبعات آنها غیر قابل کنترل هستند و ضربهای که به اقتصاد وارد میکنند سنگین خواهد بود.
ولی در رادیو اقتصاد برنامهای برای کشف و افشاء فسادها نداریم. در عین حال با توجه به اهمیت موضوع و برای کمک به اقتصاد کشور که نیاز به پیرایش از انواع این اعمال غیرقانونی دارد، حتماً پرداختن به موضوع فساد را از جنبههای سلبی و بازدارندگی در دستور کار داریم.
مدیر رادیو اقتصاد درباره راهکارهای این شبکه برای مبارزه با فساد، خاطرنشان کرد: در نظر داریم اولاً در جهت فرهنگسازی برای ایجاد شفافیت در تمام فعالیتها و بخشهای اقتصادی حرکت کنیم تا این ایجاد شفافیت به عدم وقوع فساد منجر شود. زیرا هر چه فرآیندهای اقتصادی شفافتر باشد، زمینه برای تخلفات کاهش مییابد. و ثانیاً با توجه به وظیفه اصلی رسانه که بالا بردن آگاهیهای عمومی است، تلاش میکنیم جامعه را از تاثیرات فساد بر اقتصاد کشور مطلع کنیم تا این آگاهیبخشی نیز خود به عدم وقوع فسادها و کاهش آنها کمک کند؛ به عنوان مثال زمانی که افراد حقیقی و حقوقی از آثار و نتایج اعمال خلاف قانون اقتصادی خود بر اقتصاد کشور و به تبع آن بر اقتصاد و معیشت اطرفیان و افراد جامعه اطلاع پیدا کنند، و مطلع شوند که شاید در کوتاه مدت به سود اقتصادی برسند ولی در بلند مدت ضربه اقتصادی که به اقتصاد کشور وارد میکنند میتواند آثار سوء و مخربی بر اقتصاد و معیشت همه افراد جامعه وارد کند، میتواند عامل بازدارنده یا حداقل کاهندهای برای وقوع این جرمهای اقتصادی باشد.
این مدیر رادیو درباره راههای بالا بردن جذابیت در ساختار برنامهسازی، اظهار کرد: برای جذاب شدن تولیدات از تمام ظرفیتها و ابزارها در برنامهسازی استفاده میکنیم. مسلماً بهرهگیری از انواع موسیقیهای شاد مرتبط با کار و تلاش، استفاده از موضوعات سرگرمکننده و ارائه آگاهیبخشی در این راستا لازم و ضروری است. برای انتخاب موضوعات جذاب برای مخاطبان از روشهای مختلفی از جمله نظرسنجیها، دغدغههای روز مردم و نظرات کارشناسان استفاده میکنیم.
مهدیار اسماعیلی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چقدر در رادیو اقتصاد موضوعات زندگی روزمره مردم و اقتصاد مردم دغدغه شماست؟ گفت: البته رادیو اقتصاد بزرگترین رسانه عرصه اقتصاد کشور است و حتما به صورت جدی و تخصصی در آن به بررسی مسائل اقتصادی کشور در تمام زمینهها میپردازیم ولی نباید نگاه صرف تخصصی به حوزه اقتصاد در برنامهسازی، ما را از فضای عمومی جامعه دور کند. با توجه به نیازهای اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی جامعه یکی از مهمترین سیاستهای برنامهسازی ما، پرداختن به این نیازهاست.
او در این زمینه ادامه داد: در مرحله اول با طرح و انعکاس این مشکلات و بیان آنها از زبان خود مردم، جامعه و مسئولان را هر چه بیشتر نسبت به مشکلات حساس و متوجه میکنیم و سپس با مطالبهگری و پیگیری آنها تلاش میکنیم در جهت حل این مشکلات قدم برداریم.
از طرف دیگر افزایش اطلاعات اقتصادی عمومی مردم و جامعه که جزو اهداف اصلی برنامهسازی در این شبکه است، به بهبود تصمیمگیریهای اقتصادی مناسب مردم منجر میشود و این تصمیمگیری اقتصادی به موقع و درست مردم علاوه بر اینکه به بهبود وضعیت معیشت مردم میانجامد، آثار مثبتی نیز بر اقتصاد کشور مثلاً بر هدایت نقدینگی به سمت قسمتهای مولد اقتصادی و دارد.
مدیر رادیو اقتصاد سپس در پاسخ به این پرسش که برای جذب مخاطب عام چه اقداماتی انجام میدهید؟ چنین توضیح داد: رادیو به عنوان یک رسانه سنتی و مردمی حتماً انعکاس دهنده صدای همه مردم ایران است و تلاش میکنیم تا مسائل و دغدغه های همه هموطنان حتی در دور افتاده ترین نقاط را پوشش دهیم.
اما هدفمان تنها بیان مشکلات نیست، چون صرفا طرح مشکلات که اکثر مردم خود با آن آشنا هستند، منجر به ایجاد نوعی جو ناامیدی میشود و سودی نیز ندارد. در صورتی که طرح مشکلات، همراه با بررسی علل و عوامل ایجاد کننده آنها و پیگیری و مطالبه حل و رفع آنها و بیان مزیتهای اقتصادی موجود و فرصتهای پیش روی مردم و کشور در این زمینه، کاملا امید بخش و نوید دهنده است و امید بخشی و ایجاد حال خوش برای مردم یکی از اصول کار ما در این شبکه است.
، رادیو اقتصاد شبکهای است که بهطور تخصصی به موضوع تجارت و اقتصاد میپردازد. این رادیو بر روی موج FM، فرکانس ۹۸ به صورت ۲۴ ساعته برنامه دارد.
انتهای پیام