روز گذشته، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران میزان گوگرد بنزین تهران را به نسبت دیگر شهرها بالاتر اعلام کرد و گفت «طبق آخرین نمونهگیری صورت گرفته توسط این سازمان میانگین میزان گوگرد بنزین در حدود عدد ۶۰ بوده است.» این در حالی است که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است. با این حال، این اظهارنظر در حالی صورت میگیرد که وزیر نفت معتقد است که «بنزین توزیع شده در کلانشهر تهران بهطور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است و میزان گوگرد آن نیز در وضعیت استاندارد قرار دارد.»
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در اوج تحریمهای بینالمللی در دولت دهم بود که طرح ضربتی خودکفایی تولید بنزین مطرح شد و بدین ترتیب شش مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ تا ۱۷میلیون لیتر بنزین و ۹میلیون لیتر گازوئیل در دستور کار قرار گرفت، اما این طرح مدت زمان زیادی دوام نداشت و بنزین تولیدی غیراستاندارد بود و بهشدت هوای شهرها را آلوده کرد و اعلام شد که بنزینهای تولید شده توسط پالایشگاههای داخلی، استانداردهای جهانی آلایندگی را رعایت نمیکنند. کارشناسان معتقدند به بهانه تحریم نباید بنزین آلوده تولید میشد که درنهایت با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از اولین مسائلی که در دستور کار قرار گرفت، پیگیری این ماجرا بود که درنهایت طی تفاهمنامهای تولید این بنزینها متوقف شد. همچنین به گزارش شانا، در اردیبهشت ٩٣ بر اساس تکلیف قانونی ابلاغ شده از سوی دولت، قطع ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی که در آن زمان رقمی معادل ششمیلیون لیتر در روز بود، در دستور کار قرار گرفت و با توجه به محدودیت تولید، موضوع واردات بنزین مطابق با استانداردهای روز اروپا در دستور کار قرار گرفت.
گوگرد بنزین تهران بالاست
در دولت یازدهم تولید بنزین یورو چهار و یورو پنج در دستور کار قرار گرفت، اما بهنظر میرسد همچنان بنزین استاندارد در همه نقاط توزیع نمیشود. 25 مهر سال جاری بود که وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد نتایج آنالیز سوخت بنزین توضیح داد: «در پروژه آنالیز سوخت بنزین تابستان سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۰ نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری مستقیم بنزین یورو چهار و بنزین سوپر از پنج جایگاههای سوخترسانی شهر تهران شامل سهروردی بعد از بهشتی، مفتح، شریعتی سر بهار، شریعتی معلم و خرمشهر جمعآوری و برای آنالیز به یک آزمایشگاه داخلی معتبر فرستاده شد. این نتایج نشان میدهد سوخت بنزین عرضه شده در این جایگاهها عدد اکتان پایینی دارد، اما میزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد بیشتر است. علاوهبراین همه نمونههای تست شده نشان میدهند که گوگرد بنزینهای یورو چهار بیشتر از محتوای گوگرد بنزینهای سوپر است.» چندی بعدتر اما سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: گوگرد موجود در بنزین عرضه شده طی تابستان سال ۱۳۹۶ فراتر از حد استاندارد نبوده و کیفیت بنزین نسبت به پارسال و مراتب پیشین که نمونه گیری شده بود، بهبود یافته و عرضه آن مشکلی نداشته است. البته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بعد از آن از بالابودن میزان گوگرد در بنزین توزیعی در تهران خبر داد و روز گذشته هم با بیان اینکه میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد: «طبق آخرین نمونهگیری صورت گرفته توسط این سازمان میانگین میزان گوگرد بنزین در حدود عدد ۶۰ بوده که بالاتر از استاندارد تعریف شده است.» نیره پیروز بخت همچنین در مورد وضعیت میزان گوگرد موجود در بنزین در سایر کلانشهرها، توضیح داد: «میانگین میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین سایر کلانشهرها کمتر از عدد ۵۰ و در سایر شهرهای هدف نیز براساس نمونهگیریهای صورت گرفته وضع بر همین منوال است.» او ادامه داد: «بهدلیل اینکه بنزین مجموعه شهرهای تهران، کرج و اراک از یک پالایشگاه تامین میشود مساله بالابودن میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین برای این شهرها قابل تامل است و در مورد تهران به قطعیت میتوان این موضوع را اعلام کرد هرچند که در مورد شهرهای کرج و اراک نیز این احتمال بسیار زیاد است.» آنطور که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران میگوید میزان بالابودن گوگرد در بنزین پایتخت باعث شده که در سال جاری استثنائا سه بار نمونهگیری از بنزین انجام شود. همچنین آنطور که اعلام شده تنها در یک الی دو مورد میزان بنزن موجود در بنزین بالاتر از استاندارد تعریف شده بوده است و در استاندارد ملی ایران عدد اکتان ۹۵ و در استاندارد اتحادیه اروپا برای یورو چهار نیز عدد اکتان ۹۵ است، اما شرکت پالایش و پخش اعلام کرده که در حال حاضر تا اکتان ۹۱ را میتواند برای بنزین رگولار و اکتان ۹۵ را برای بنزین سوپر تامین کند.
تکذیب بالابودن گوگرد بنزین
در حالی که روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از بالابودن گوگرد بنزین در تهران به نسبت دیگر شهرها خبر داد و اعلام کرد که طبق آخرین نمونهگیری، میزان گوگرد در حدود 60 بوده (که بالاتر از حد استاندارد یعنی عدد 50 است)، وزیر نفت در واکنش به این اظهارات گفت: «بنزین توزیع شده در کلانشهر تهران بهطور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است و میزان گوگرد آن نیز در وضعیت استاندارد قرار دارد.» بیژن زنگنه اظهار داشت: «بنزین توزیع شده در کلانشهرها بهطور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است؛ البته امکان دارد در یک یا دو جایگاه چنین موردی بوده باشد.» او درباره میزان «اکتان» بنزین شهر تهران نیز گفت: «اکنون اطلاع دقیقی ندارم، اما از بنزین تهران برای اندازه گیری گوگرد نمونه برداری شده که نشان میدهد در حد استاندارد قرار دارد.»
بنزین و ارتباط آن با آلودگی؟
در نیمه دوم سال که میزان آلودگی در کلانشهرها بهویژه پایتخت ایران به بالاترین حد خود میرسد، نگاهها بیش از گذشته متوجه کیفیت بنزینهای توزیعی میشود. در همین راستا، اخیرا کیومرث کلانتری، رئیس سازمان محیطزیست استان تهران با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهاست، گفت: «علاوه بر بحث استاندارد خودروها وزارت نفت در موضوع استاندارد سوخت متعهد شده است که به سمت تولید بنزین یورو پنج برود.» هرچند که در مهر سال جاری، معاون وزیر نفت با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا تنها با بهبود کیفیت بنزین حل نمیشود، گفته بود: «بخش زیادی از آلودگیها ناشی از کیفیت احتراق سوخت است که به تجهیزات آن مربوط میشود.» علیرضا صادقآبادی از رعایت ملاحظات زیستمحیطی بهعنوان یکی از برنامههای این شرکت نام برد و افزود: «برای اجرای تعهدهای زیستمحیطی، افزایش توزیع بنزین یورو چهار در شهرهای کشور را در برنامه داریم.» او همچنین روز گذشته، درباره کیفیت بنزین تولیدی کشور و ارتباط آن با آلودگی کلانشهر تهران و البرز، گفت: «تعریف کلانشهر از دید نهادهای مختلف یکسان نیست؛ با فرض این که بنزین عرضه شده از سوی جایگاهی در بومهن یا رودهن که حومه تهران به شمار میآید از استاندارد یورو چهار انحراف داشته باشد، آیا این موضوع به تعاریف مختلف از کلانشهرها برنمیگردد؟! » صادق آبادی ادامه داد: «مجموع بنزین یورو چهار تولیدی در کشور توزیع میشود که هشت کلانشهر و سپس حومه آنها از اولویتهاست.»