به گزارش اقتصادآنلاین، محسنهاشمی ریاست شورای شهر به همراه محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران، سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصادی و شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی در حمل و نقل شورا از پروژههای مشارکتی منطقه ۲۱ بازدید به عمل آوردند.
محسنهاشمی: سیستمهای مشارکتی موفق دنیا باید در تهران اجرا شود/ لزوم بهره مندی شهروندان منطقه ۲۱ از حمل و نقل ریلی
رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این بازدید گفت: منطقه ۲۱ یکی از منظم ترین مناطق تهران است و یکی از نقاط بارز آن همگرایی صنعت و سکونت است.
وی ادامه داد: با توجه جمعیتی که در این منطقه ساکن هستند و عمده ان هم در تهرانسر می باشد لزوم بهره مندی این عزیزان از سیستم حملو نقل ریلی اجتناب ناپذیر است و امیدواریم هر چه سریعتر اتصال ا محدوده به شبکه حمل و نقل ریلی اتفاق بیافتد.
محسنهاشمی با بیان اینکه توصیه ما اتصال و ادامه خط ۴ به این محدوده بوده است گفت: البته در معاونت حمل و نقل شهرداری مطالعاتی در راستای شبکه کامل حمل و نقل در حال انجام است که این منطقه را نیز شامل می شود اما تا زمان اجرای این امر اتصال این منطقه به حمل و نقل ریلی باید هر چه سریعتر اتفاق بیافتد.
هاشمی همچنین در خصوص اجرای پروژههای مشارکت در این منطقه گفت: روشهای مشارکتی از جمله روشهای مرسوم در دنیا می باشد که هر کدام در جای خود باید مورد استفاده قرار گیرد.
رییس شورا اظهار داشت: روش BOT , BOLT از جمله این روشها است که در دنیا موفق بوده و هر روشی که در دنیا تجربه موفقی کسب کرده می بایست در تهران نیز اجرا شود. البته ما در شهرداری سازمان مشارکت را داریم و قطعا پروژههایی که به نفعی برای شهرداری به دنبال داشته باشد را اجرا خواهیم کرد.
هاشمی همچنین در خصوص خط ۷ گفت: ما به عنوان اعضای شورا نمی توانیم زمانی برای افتتاح این خط اعلام کنیم اما این خط در زمان آقای قالیباف با تعجیل افتتاح شد در حالیکه نا ایمن بود. سیگنالینگ، هواکشهای میانی، ایستگاهها و پلههای برقی از جمله مشکلات این خط بود که امیدواریم این موارد برطرف شود و خط ۷ با ایمنی کامل به بهره برداری برسد.
محمد علیخانی: به جای فیلتر، خرید اتوبوس در اولویت قرار گیرد
محمد علیخانی نیز ضمن ابراز رضایت از پروژههای اجرا شده در منطقه ۲۱ گفت: امروز آنچه که اهمیت بسیاری دارد و این منطقه نیز نیاز مبرم به آن دارد توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای شهر تهران نوسازی اتوبوسها است همچنان که تهران نیاز مبرم به ۲ هزار دستگاه اتوبوس دارد. با توجه به فرسودگی اتوبوسهای موجود و اینکه اتوبوسهای بالای ۸ سال فرسوده به شمار می آیند.
علیخانی افزود: در چنین شرایطی برخی خرید فیلترهای ضد دوده را برای اتوبوسها در اولویت قرار می دهند. این البته اقدام خوبی است اما باید اولویتها را شناخت.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: خرید هر فیلتر بالغ بر ۷۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و خرید ۲۰۰ فیلتر یعنی هزینه ۱۴ میلیارد تومان در حالی که با این هزینه می توان ۲۰ دستگاه اتوبوس نو وارد شبکه حمل و نقل کرد که تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت.
شهربانو امانی: منطقه ۲۱ پیشرو در استفاده از تکنولوژی نوین آبیاری
رییس کمیته ایمن سازی حمل و نقل ترافیک شورا نیز در این بازدید بر استفاده از تکنولوژی نوین آبیاری برای فضای سبز و بوستانها تاکید کرد.
وی گفت: متاسفانه به رغم اینکه گفته می شود در آبیاری فضای سبز از تکنولوژیهای مدرن استفاده می شود اما ما همچنان شاهد آبیاری غرق آبی هستیم و کمترین آموزشها هم در این زمینه وجود دارد.
شهربانو امانی ادامه داد: خوشبختانه اقدام منطقه ۲۱ در احداث مخازن و توسعه آبرسانی و استفاده از تکنولوژی روز و سیستم آبیاری قطره ای ارزشمند بوده و امیدواریم این مهم سرلوحه کارهای مسئولین و سازمانهای شهرداری و مراتب بالاتر قرار گیرد.
امانی گفت: در کشوری مانند ژاپن که جزیره است آب ۹ بار بازچرخانی می شود اما در ایران که کشوری کم آب است این مهم صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: این مخازن سیستم بازچرخانی آب را انجام می دهد و بوستان همجوار آن (بوستان بهمن) نیز با سیستم آبیاری قطره ای آبیاری می شود. می دانید که برای آبیاری با سیستم قطره ای یک دهم آب نسبت به سیستم غرق آبی نیاز است.
رییس کمیته ایمن سازی حمل و نقل ترافیک شورا افزود: امیدواریم به روزی برسیم که دیگر نگوییم ما فضای سبز را با آب چاه آبیاری می کنیم چرا که آب چاه امروز از چاههای نفت هم ارزشمند تر است.
امانی با تاکید بر اینکه از پروژهای مشارکتی حمایت می کند گفت: اما باید توجه داشت اگر هر چه بیشتر مردم نیز در اداره شهر و پروژهها مشارکت کنند اداره شهر بسیار ارزان تر خواهد بود.
اعضای شورا در این برنامه بازدیدی از بازار گل و گیاه، احداث بازار قطعات یدکی خودرو، احداث مخازن بتنی و توسعه آبرسانی منطقه و تقاطع غیر همسطح بزرگراه دو گاز – لشگری داشتند.
افشین حبیب زاده : ظرفیت بالایی در بخش خصوصی برای اجرای پروژههای شهری وجود دارد
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز بر استفاده از ظرفیت اجرایی بخش خصوصی در پیشبرد پروژههای شهری در مناطق تاکید کرد و افزود: یکی از خلاهایی که در مدیریت قبلی وجود داشت کم توجهی به جلب مشارکت بخش خصوصی بود.
وی افزود: خوشبختانه در منطقه ۲۱ به بهره گیری از این توان توجه شده است و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی سرآغاز مشارکت نوید بخشی است.
حبیب زاده ادامه داد: بهتر است تمرکز گرایی اجرای پروژهها در شهر به سمت اجرا توسط مناطق حرکت کند چراکه مناطق با توجه به اشرافی که به پتانسیلهای منطقه دارند و نیاز سنجیهای صورت گرفته بهتر می توانند از ظرفیت مشارکتهای بخش خصوصی استفاده کنند.