به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، گزارش ها نشان می دهد ارزش افزوده خدمات بازرگانی، رستوران و هتلداری طی دوره 1383 تا سال 1395، در سال 1390 به بیشترین میزان خود رسیده است و با وجود رشد 6.2 درصدی در سال 1395 همچنان تفاوت چشمگیری با سال 1390 دارد.
برآورد مرکز پژوهشها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس چند ماهه اول سال 96 و برآوردهای موجود از عوامل مؤثر تا پایان سال، حاکی از آن دارد که خدمات بازرگانی در سال 1396 رشدی حدود 2.9 درصد را پشت سرگذاشته است.
در تحلیل یادشده با توجه به اینکه خدمات بازرگانی واسطه بین طرفین عرضه و تقاضای بازار کالاست؛ یعنی از یکسو ستانده بخشهایی همچون کشاورزی و صنعت از کانال خدمات بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه میشوند و ازسوی دیگر کالاهای مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی و نهادهای مختلف که به واسطه واردات یا تولید داخل تامین میشوند، از کانال این نوع خدمات در اختیار آنها قرار میگیرد،توانسته به رشد مناسبی در اقتصاد ایران دست یابد.
بر این اساس، قابل انتظار است که ستانده خدمات بازرگانی هم از ستانده بخشهایی چون کشاورزی و صنعت متاثر شده و تحت تاثیر حجم تجارت خارجی کشور قرار گیرد.
این در شرایطی است که برآوردها حاکی از مثبت بودن رشد بخشهای کشاورزی و صنعت در سال 1396 و ادامه آن در سال 1396 دارد؛ به طوری که رشد مثبت خدمات بازرگانی از این کانال توجیهپذیر است.
برآورد قبلی مرکز از رشد بخش خدمات بازرگانی 3.1 درصد بوده است و دلیل اصلی تعدیل این نرخ، تعدیل (کاهش) رشد بخش صنعت بوده است که انتظار می رود تاثیر خود را بر خردهفروشی و عمدهفروشی بگذارد.