به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، به زبان ساده اگر بخواهیم طرز کار کولر ماشین را تشریح کنیم همانند کولرهای گازی در منازل و اداره جات است، با این تفاوت که کولر گازی خانگی، نیروی خود را از برق شهر دریافت میکند، اما کولر خودرو، نیروی خود را از موتور ماشین دریافت میکند، و سیستم کولر و بخاری دمنده مشترکی دارند.
نحوه کار کولر خودرو
۱- گاز کولر در کمپرسور کولر فشرده میشود.
۲- کمپرسور (درخودروهای مذکور)، برای فشردن گاز کولر نیروی خود را از طریق تسمه هیدرولیک، یا همان تسمه دینام از موتور دریافت میکند.
۳- گاز فشرده شده در کانال کولر (شبیه به رادیاتور کوچک است) آزاد میشود و طبق قوانین فیزیک، حاصل فرمول زیر عددی ثابت است، در نتیجه با افزایش حجم گاز کولر (V در صورت کسر)، دمای آن (T در مخرج کسر) به شدت کاهش مییابد.
درنتیجه ← ثابت است P. × V. / T= Constant
قانون ترمودینامیک میگوید حاصل کسر فوق برای گازها باید عددی ثابت باشد (قانون گاز ایده آل)، وقتی گاز فشرده شده کولر در کانال کولر آزاد میشود، V، حجم گاز زیاد میشود و P، فشار گاز بسیار کمتر میشود، بنابراین، برای ثابت ماندن معادله بالا، باید مخرج کسر T، دمای گاز بر حسب درجه کلوین عددی کوچکتر باشد.
۴- فن کولر هوا را در این کانال به جریان میاندازد و هوای سرد وارد اتاق ماشین میشود.
کار نکردن کولر ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:
۱- ممکن است تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نباشد.
۲- سوختن فن کولر (پروانهای که هوا را به داخل خودرو میدمد) یا کلاچ نکردن کمپرسور کولر؛ که در هر دو مورد ایراد از برق خودرو است.
۳- عدم کفایت گاز کولر یا پایین بودن فشار آن، که در این حالت گاز کولر باید شارژ شود.
طرز کار بخاری ماشین
۱- گرمای موتور جذب آب رادیاتور میشود.
۲- بخشی از آب رادیاتور در فضایی که برای گرمای بخاری تعبیه شده، جریان پیدا میکند.
۳- دمنده بخاری هوا را از این کانال عبور داده و وارد فضای اتاق ماشین میکند.
کار نکردن بخاری میتواند به یکی از علل زیر باشد:
۱- ممکن است تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نباشد.
۲- سوختن فن بخاری (پروانهای که هوا را به داخل خودرو میدمد)
۳- اگر بخاری در سرعت پایین حرکت خودرو درست عمل میکند، ولی در سرعتهای بالا باد سرد میدمد، علت میتواند خرابی ترموستات باشد، که در این صورت، آمپر آب باید بسیار پایین آمده باشد.
۴- اگر بخاری همیشه باد سرد میدهد علت میتواند گرفتگی لوله رادیاتور بخاری یا ضعیف بودن واترپمپ و یا وجود هوا در مایع خنک کننده موتور باشد.