به گزارش باشگاه در و پنجره و نما
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی در همایش فرصتهای تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال با بیان اینکه وضعیت کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی، برآیند رفتار چهار عامل کلیدی، شامل دستگاههای حاکمیتی، تولید کنندگان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم ها و صاحبان سرمایه است، گفت: برای رونق تولید در این عرصه، هر یک از این بازیگران، میتوانند نقش پیشبرنده داشته باشند.
وی با تحلیل رفتار دستگاههای حاکمیتی در توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به سه ضرورت کلیدی در بهبود رفتار بخش حاکمیت در این زمینه اشاره کرد و افزود: پذیرش ادبیات کسب و کارهای نوپا و خلاق، همافزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه های حاکمیتی است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع پیشنهاد «تشکیل سازمان صنایع خلاق»، افزود: متاسفانه ناهماهنگی دستگاههای حاکمیتی از یک سو و ضعف دانش و ادبیات ناظر به صنایع خلاق و نرم در این دستگاه از سوی دیگر، فرصت کسب و کار پر رونق در حوزه فرهنگ و هنر و عرصه دیجیتال را از فعالان و توسعه دهندگان با انگیزه و جوان این عرصه سلب کرده است.
وی افزود: این در حالی است که عقبه افتخار آمیز فرهنگ و هنر کشور و فرصت تحولات فضای مجازی، زمینه بسیار ارزشمندی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و نرم در عرصه فضای مجازی است. بنابراین محوریت بخشی و اختیاردهی به یک دستگاه جدید که هم ادبیات این بحث را درک کرده و نهادینه کند و هم به ناهماهنگی های پایان دهد، به مثابه یک تدبیر حیات بخش برای رونق کسب و کارهای فرهنگی و نرم می تواند عمل کند.
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال، تصریح کرد: فضای کسب و کارهای نوپا در اقتصاد بسیار مهم است اما نیاز نیست که دوگانه ایدئولوژی – اقتصاد مطرح شود و به تبع آن رشد اقتصاد صنابع نرم و خلاق در مقابل مباحث ارزشی قرار داده شود. چراکه مبحث تولید ارزش در حوزه اقتصاد، مطلب روشن و پذیرفته شدهای است. البته به این نکته هم باید توجه کرد که ما نیاز داریم به این که از رویکرد تهدیدانگاری مطللق فضای مجازی هم عبور کنیم.
بهمنی گفت: امروز و فردا فرصت های بینظیری به واسطه تحولات فضای در اختیار عرصه فرهنگ و هنر و میراث معنوی کشور قرار گرفته است که با توسعه و ایمن سازی زیرساختها از یک سو و ارتقای قدرت انتخابگری مردم از سوی دیگر، میتوان از این فرصت ها به نفع فرهنگ اسلامی – ایرانی و آینده تمدنی انقلاب، بهره برداری کرد.
وی در ادامه تحلیل نقش بازیگران دخیل در رونق تولید کسب و کارهای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بخش خصوصی فعال در حوزه تولید محتوا و کسب وکار دیجیتال را مورد خطاب قرار داد و گفت: بخش خصوصی نیز باید چند الزام مهم را برای توسعه و رونق تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال مورد توجه داشته باشند.
به گفته بهمنی بخش خصوصی اول اینکه باید فعالان و توسعه دهندگان باید نوآوری و خلاقیت در این حوزه را جدی بگیرند و همچنین همانطور که فعالان توانمند میدانند، باید به بازارهای فراملی توجه شود و برای صادرات محتوا و محصولات فرهنگی و هنری برنامه داشته باشند.
وی تاکید کرد: در کانون توجه قرار دادن ویژگی های فرهنگی کشورمان از مولفه های دیگری است که پلتفرمهای کسب و کار دیجیتال باید به آن توجه داشته باشند.
بهمنی در ادامه سخنان خود اپراتورها و پلتفرمهای کسب و کار ایرانی را از بازیگران اصلی در تولید محتواهای فرهنگی دانست و گفت: امروز کاملا روشن شده است که اقتصاد پلتفرمی، جایگاه مهمی در آینده اقتصاد کشور خواهند داشت. بنابراین هم گریزی از پذیرش نقش اپراتورها و پلتفرمها نیست و هم از سوی دیگر، باید ارزشمداری و رویکرد فرهنگی در اپراتورها و پلتفرمها را به عنوان الزامات توأمان رونق کسب و کارهای محتوامحور و فرهنگی دانست.
بهمنی با تأکید بر نقش سرمایه گذاران و صاحبان منابع مالی در رونق کسب و کارهای خلاق و نرم از آنان و نیز از خیرین و واقفین برای حمایت از صنایع خلاق و نرم در فضای مجازی دعوت کرد و افزود: بیتردید همکاری و هم افزایی صاحبان سرمایه و توسعه دهندگان کسب و کارهای دیجیتال نه تنها میتواند برای آنها آورده مالی بسیاری خوبی داشته باشد بلکه ارزش افزوده فرهنگی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، گفت: نگاه سیستمی به انسجام و هماهنگی فعالان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرمها، دستگاههای حاکمیتی و سرمایه گذارن و خیرین و ورود متوازن هریک از آنها در حوزه تولید محتوا و کسب و کار دیجیتال می تواند اتفاقات بسیاری خوبی را برای کشورما رقم بزند که منافع آن برای همه آنها خواهد بود.
فراهنگ ** 1355 ** 9246 **