به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تبریز با هفت رأی اعضای کمیته نهمین اجلاس کشورهای اسلامی از بین رقبایی چون مالزی، بنگلادش، ترکیه و عربستان انتخاب شد که دلایل اصلی آن وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساختهای مناسب شامل هتل و میهمانپذیرها، دو اثر ثبت جهانی (بازار و کلیساها)، مجتمعهای خدماتی و رفاهی، موزههای غنی، چشماندازهای طبیعی و برگزاری رویدادهای فرهنگی، کثرت آثار تاریخی، آداب و رسوم، تعدد استانهاو انتخاب تبریز بهعنوان شهر جهانی فرش و آمار ورود و خروج گردشگران بوده است.مونسان در نشست خبری این رویدادگفت: برای مراسم تبریز 2018 در مسیرهای هوایی بینالمللی از جمله ایرلاین ترکیش بهعنوان یکی از ایرلاینهای مهم بینالمللی تبلیغات لازم انجام شده است.
او گفت: بستههای عیدانههای تبریز با ارائه تخفیفهای ویژه برای خرید کیف کفش، خوراکیها و همچنین برگزاری مراسم اقوام و صنایع دستی در تبریز از دیگر برنامههایی است که در این شهر اجرا خواهد شد.مونسان با اشاره به گردشگری شبانه در تبریز گفت:«اگر برنامه گردشگری شبانه در تبریز بخوبی اجرا شود در شهرهای دیگر هم از ظرفیتهای گردشگری شبانه استفاده میکنیم.»
او افزود: همچنین 50 درصد افزایش اقامت در تبریز در ایام نوروز را داشتیم که امیدواریم تا پایان سال میلادی این آمادگی برای این حجم اقامت و پذیرش را داشته باشیم.
محمد محبخدایی معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی نیز رویداد «تبریز2018» را یک فرصت بزرگ گردشگری دانست وگفت:«برای نخستین بار کاروان اتوبوس گردشگری در تبریز فعالیت خواهد کرد که این کاروان عرضهکننده محصولات مختلف آذربایجان شرقی است که به همراه گروه هنری به اجرای برنامههای هنری خواهد پرداخت و شبهای فرهنگی و هنری در تبریز برگزار میشود.»
پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی نیز در این نشست خبری گفت: «نمایشگاهی از آثار نفیس و برگزیده هنرمندان آذربایجان شرقی به این مناسبت در تبریز برگزار خواهد شد و میتواند هنر دست هنرمندان تبریز را به رخ بکشد.»
او افزود: «نخستین خانه ایرانی از سلسله خانههای ایرانی در 31 استان کشور در محل خانه صلحجو همزمان با افتتاح رسمی رویداد «تبریز2018» افتتاح میشود و در تمام این خانه چیدمان صنایعدستی ایران و خصوصاً صنایعدستی تبریز به چشم میخورد.»
مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: «تبریز2018» یک فرصت بسیار خوب است نه تنها برای توسعه گردشگری تبریز و استان آذربایجان شرقی بلکه یک فرصت خوب برای کشور عزیزمان ایران اسلامی است. خوشبختانه بعد از ثبت تبریز بهعنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی اتفاقات خوبی روی داده است.
او گفت: «تسریع در پروژههای تأثیرگذار در گردشگری و برگزاری جلسات معرفی تبریز بهعنوان شهر نخستینها نمونهای از این اقدامات است و در حالی که این استان در حوزههای مختلف و در صادرات غیرنفتی جزو استانهای برتر است اما با ثبت تبریز بهعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام شاهد توجه به این حوزه هستیم و گردشگری به محور توسعه استان تبدیل شده است.»
خدابخش گفت: «خوشبختانه در نوروز امسال ضریب اشغال هتلهای آذربایجان شرقی تقریباً کامل بود. در همین ارتباط جلساتی با توراپراتورها برای ورود و جذب گردشگران خارجی برگزار شده است و در این میان با احداث اقامتگاههای بومگردی شاهد استقبال بینظیر گردشگران داخلی و خارجی از این استان بودیم.»
خدابخش گفت: «به اعتقاد من «تبریز2018» که در 5 اردیبهشت امسال بهصورت رسمی افتتاح خواهد شد یک فرصت مناسب برای معرفی قابلیتهای گردشگری آذربایجان شرقی و شهر تبریز است.» استاندار آذربایجان شرقی افزود: «هیأت دولت کمیتهای در این خصوص تشکیل داده است که یکی از مصوبات این کمیته این است که رویدادهای بینالمللی برخی از وزارتخانهها از جمله وزارت ورزش و جوانان در تبریز برگزار شود که برگزاری رویدادهای ورزشی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیتهای مناسب استان آذربایجان شرقی است.»
استاندار آذربایجان شرقی گفت: «از سوی شهردار تبریز مذاکراتی با شهردارانی که با تبریز خواهرخوانده هستند انجام شده و برای حضور در این رویداد از آنها دعوت به عمل آمده است. بستههای سرمایهگذاری نیز در حوزههای مختلف گردشگری از جمله اقامتگاههای بومگردی آماده شده است که در صورت تحقق این بستههای سرمایهگذاری میتوانیم شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی باشیم.»
خدابخش درخصوص حضور سرمایهگذاران خارجی در تبریز نیز گفت: «در حال حاضر یک سرمایهگذار خارجی در تبریز فعالیت میکند که مجموعه گردشگری و تأسیسات هتلی ایجاد کرده است و با توجه به ظرفیتهایی مانند فرودگاه تبریز که ماهانه 1500 پرواز دارد میتوان از این ظرفیت برای افزایش سرمایهگذاری خارجی استفاده کرد.»
او درباره اطلاعرسانی و تبلیغات رویداد «تبریز2018» نیز گفت: «فعالیتهای تبلیغاتی رویداد «تبریز2018» تقویت شده است، سفرایی را به برخی از شهرها مانند مشهد فرستادیم و بیلبوردهایی در این شهرها نصب شده است، ضمن اینکه در صداوسیما تبلیغات خوبی در این خصوص صورت گرفته است اما اعتقاد دارم که جای کار بیشتری داریم و باید بیشتر در این حوزه کار میشد.»