به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به موضوع حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: این رویکرد دو وجه دارد، یک وجه آن به مردم بازمیگردد و باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در میان مردم جا بیفتد و برایشان اولویت داشته باشد که منجر به رونق تولید، اشتغال و رفع بیکاری میشود؛ البته این فرهنگ هنوز جا نیفتاده و رسانهها، مسئولان، نمایندگان و همه باید به فرهنگسازی در این زمینه بپردازند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به وجه دوم موضوع حمایت از کالای ایرانی پرداخت و یادآور شد: این وجه بر قسمت اول ارجح بوده و از شروع انقلاب تاکنون نادیده گرفته شده است، در حقیقت سازوکاری برای حمایت از تولید ایرانی به کار نگرفتیم، قوانین نسبتاً خوبی برای تولید وجود دارد، اما بعضا دچار مشکل و مانع برای تولیدکننده بوده است.
وی تاکید کرد: قانون رفع موانع تولید طی چند سال اخیر به تصویب رسید، اما ارادهای برای اجرا نبوده یا قدرت تکلیف برای اجرا در دستگاهها اعمال نشده است؛ بنابراین بیاثر یا کماثر جلوه کرده است.
این نماینده مجلس به ابعاد و جزئیات حمایت از تولید از ایده تا عمل پرداخت و عنوان کرد: اگر فرض کنیم یک جوان در روستا ایدهای در ذهن دارد، برای آنکه بتواند آن را عملی کند و شرایط بازار، عرضه ، ساخت و امثال آن را مدنظر قرار دهد، هیچ ارگانی برای مشاوره وجود ندارد. وزارت صنعت، معدن، تجارت و نه دیگر دستگاهها چنین کاری نمیکنند.
وی افزود: سازوکار لازم برای ایجاد و حمایت از صنایع بخشی و اولویتبندیها در کنار عواملی مانند توسعه و ایجاد بازار نداریم، طبیعتا نمیتوانیم از تولیدکننده انتظار داشته باشیم که در عین حال که فرایند پیچیده اداری را پیش میبرد، همزمان مشکلات بازار و رقابت را مدنظر قرار دهد.
حسینی شاهرودی تاکید کرد: حلقههای مزیت در بخشها و مشاغل مختلف باید مشخص شود که این موضوع کار ستاد برنامهریز دولت یعنی وزارت صنعت، معدن، تجارت است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عدم حمایت از محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصولات دامی و کشاورزی به وفور یافت میشود و به دلیل نداشتن بازار از بین میرود. هزاران تن گوجه در جنوب کشور به دلیل نبود بسترهای صادراتی و بازار روی دست کشاورز میماند و خراب میشود، اما میبینیم در کشور ترکیه دولت با یک برنامهریزی دقیق و مدون حمایتهای همهجانبه میکند و سفارتخانهها برای اقتصاد فعال میشوند و دولت بازگشت سرمایه سرمایهگذار را تامین میکند، اما نتوانستیم هنوز چنین تضمینی ایجاد کنیم.
حسینی شاهرودی به بعد دیگر حمایت از کالای ایرانی پرداخت و یادآور شد: علاوه بر مشغلههای اداری مشکل بزرگتر و اولویتدار مربوط به رویهها و قوانین و مقررات فضای کسب و کار است. به طوری که نظام اداری تشخیص دریافت یک مجوز یا موارد مشابه را به عهده شخص گذاشته، بلکه باید امور و فرایندها سیستمی باشد. در حوزههای بانکی، مالیاتی و دیگر بخشها قوانین متعددی داریم که با پیچیدگی روبرو است.
وی افزود: بهرهوری در کشور 20 دقیقه بیشتر نیست، در حالی که همه ما در ساعتهای طولانی مدت کار میکنیم، اما کمتر به هدف میرسد، یکی از علل آن به بهبود نیافتن فضای کسب و کار بازمیگردد و باید در رویهها و مقررات تجدیدنظر کنیم.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دیپلماسی سیاسی باید در خدمت اقتصاد کشور باشد، عنوان کرد: کشور عراق در حال حاضر عوارض 45 درصدی برای کالاهای ایرانی وضع کرده، در حالی که این تعرفه و عوارض برای ترکیه 5 درصد و برای عربستان صفر است. مگر نه آن است که ما در عرصه سیاسی و نظامی به کشور عراق کمک کردیم، پس چرا نمیتوانیم از منافع اقتصادی آنها بهرهمند شویم. درست است که حضور ما در این کشور با نگاه ارزشی بوده است اما استمرار آن نیاز به حضور در عرصه اقتصادی آنها دارد، اما اکنون بازار آنها در دست معارضان قرار دارد. قرار بود در بخشهای مختلف اقتصادی و علمی هاب منطقه بشویم، اکنون چه اتفاقی افتاده است. حتی کشور افغانستان نیز در برخی حوزهها از ما جلوتر است.
وی به بازنگری و اصلاح قوانین اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: مثلا قانون بانک مرکزی و تجارت مربوط به قبل از انقلاب است، در حالی که اتفاقات اقتصادی و رویکردهای آن با قوانین گذشته منطبق نیست؛ بنابراین در این زمینه اقدامات و اصلاحاتی صورت نگرفته است و مجموعهای از این عوامل منجر به رونق نگرفتن تولیدات داخلی میشود.