به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، با پایان یافتن سفرهای نوروزی پروازهای رفت به این مناطق کم متقاضی است، حال آنکه پروازهای برگشت بسیار پر متقاضی و نایاب است. همین مساله باعث شده تا برخی شرکتهای هوایی شهروندان را با بلیت ارزان به آن مناطق بفرستند و در مقابل زمان بازگشت با بلیتهای یک تا دومیلیون تومانی هواپیما نقره داغشان کنند، اتفاقی که در سایه نبود نظارت کافی رخ میدهد و مشکلاتی را برای برخی شهروندان ایجاد کرده است.
فرد متقاضی مسافرتهای دقیقه نود باید از محدودیت پذیرش مسافر در این نوع پروازها و شرایط آن آگاه باشد. باید دانست که نابسامانی در پروازهای کشور فقط به این مساله ختم نمیشود، بلکه تاخیر در پروازها، هراس از سقوط بهدلیل اتفاقات ناگوار در ماههای گذشته در بین برخی افراد، فروش بلیت به شکل چارتر و... نیز از دیگر چالشها است. در بهمن 96 علی عابد زاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: « شرکتهای هواپیمایی، لازم است نسبت به مدیریت فروش خود با هدف حذف تدریجی پروازهای چارتری اقدامات لازم را انجام دهند.» جالب است بدانید که پرواز چارتر بخش بزرگی از حملونقل هوایی کشور را در بر میگیرد.
تهران به استانبول ۲۰هزار تومان
همزمان با موج بازگشت مسافران از شهرهای مقصد گردشگری، بلیت رفت هواپیما به این مقصدها قیمت عجیبی پیدا میکنند. حجم بالای سفرهای نوروزی به مقاصد ویژه پروازی همیشه منجر به ترافیک در پروازهای برگشت میشود. پروازهایی که باید برای برگشت مسافران به این شهرها بروند، قیمتهای اندکی در مسیر رفت دارند. روزهای پس از نوروز ۹۷ در چند مقصد پرمخاطب پروازی در داخل و خارج کشور بلیتهای رفت قیمتهایی عجیبی پیدا کردند و این روند همچنان ادامه دارد. در چند روز گذشته قیمت بلیت پرواز تهران به کیش تا مرز ۱۰هزار تومان نیز کاهش پیدا کرده است. هزینهای که از هزینه دسترسی به فرودگاه مهرآباد با تاکسیهای شهری نیز کمتر است. این روند کاهش قیمت در مسیرها پرواز تهران به مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز نیز دیده میشود. پروازهای خارجی، اما وضعیت متفاوتتری دارند. طی روزهای گذشته قیمت بلیت پرواز تهران به استانبول و تفلیس نیز تا مرز ۲۰هزار تومان رسیده است. این کاهش قیمت که هر سال پس از نوروز و یا تعطیلات چند روزه رخ میدهد، امسال بهدلیل تلاقی روزهای آخر نوروز با آخر هفته همچنان ادامه دارد. در حالی که بلیت پرواز رفت این مسیرها در شرایط عادی قیمتی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان دارند، کاهش بیش از ۹۵درصدی قیمتها، خود موجب ایجاد انگیزه برای سفر میشود.
رفت ارزانترین، برگشت گرانترین
سفر به استانبول، تفلیس یا نجف با قیمت ۲۰هزارتومانی برای بلیت هواپیما یک شوخی تبلیغاتی نیست و این روزها بهراحتی میتوان ظرف چند دقیقه بلیتی به این ارزانی برای این شهرها خریداری کرد. هزینهای که برای سفرهای خارجی گاهی یک سوم عوارض خروج از کشور و مقصدهای معروف گردشگری خارجی ایرانیها که جز نجف، نیاز به ویزا نیز ندارند و سفر به آنها آسان است. اما اساس کاهش قیمت بلیتهای رفت در این مقاصد، افزایش تقاضای برگشت مسافران از این مقاصد است. افزایش تقاضایی که موجب افزایش پرواز ایرلاینها به این مقاصد میشود و مهمتر از آن قیمت بلیت برگشت را سرسامآور افزایش میدهد. در حال حاضر بلیت برگشت این مسیرهای هوایی افزایش دو تا پنج برابری پیدا کرده است.
ایجاد انگیزه سفر با بلیت مفت
ادامهدار شدن عرضه بلیتهای ارزان قیمت به مقاصد پرطرفدار گردشگری در حالی رخ میدهد که بهنظر میرسد، مسیرهای برگشت در حال خارج شدن از پیک مسافر هستند. با بالا ماندن قیمتهای مسیرهای برگشت از این مقاصد ضمن ایجاد مشکل برای مسافران، بهنظر میرسد ایجاد انگیزه برای سفرهای خارج از پیک نیز در این موضوع نقش دارد.
ارزان بروید، گران برنگردید
این روزها قیمت پایین بلیت هواپیما بسیاری را به سفرهای ناگهانی به این مقاصد تشویق کرده است. گردشگرانی که طی روزهای گذشته با بلیتهای ۲۰،۴۰ و ۵۰ هزارتومانی به این مقاصد سفر کردهاند، حالا باید برای برگشت به کشور به بلیتهای بین ۸۰۰ تا یک و نیممیلیون تومان تن دهند. قیمتی که چند برابر حالت عادی است. بلیتهای ارزان قیمت اینچنین برای کسانی که وقت محدودی برای سفر دارند، گزینههای مناسبی نیست. کاهش اینچنینی قیمت در مسیر رفت بطور طبیعی از بالابودن قیمت مسیر برگشت خبر میدهد. تنها راه اینکه با ارزانترین بلیت هواپیما به این مقاصد سفر کنید و با بلیتهای با قیمت متعادل برگردید، صبر کردن در مقصد است. اگر مسافری هستید که بلیت 40هزار تومانی به مقصد یک کشور خارجی شما را تحریک به سفر کرده باید برای یک سفر بیش از یکهفتهای برنامهریزی کنید تا با بلیتهای گران قیمت در مسیرهای برگشتی مجازات نشوید.
بر پروازهای چارتری نظارت شود
نایبرئیس دوم کمیسیون عمران و حملونقل مجلس درباره پروازهای دقیقه نودی میگوید: وقتی مسئولان پرواز مراحل پذیرش مسافر را طی کرده و متوجه عدمتکمیل صندلیها شوند، جذب مسافر با قیمتهای اندک را ترجیح میدهند. سید هادی بهادری میافزاید: در روزهای اخیر هزینه سفر به کیش به 20هزار تومان رسید. این در حالی است که هزینه سفر به کیش 350هزار تومان است. هدف از این نوع جذب مسافر خالی نبودن صندلیهای هواپیما است. بهگفته او در گذشته چنین مسائلی وجود نداشت، اما هماکنون هر گونه تاخیر در خریداری بلیت با تغییر قیمت روبهرو است. باید دانست که چنین مسائلی در پروازهای دیگر کشورهای دنیا نیز مشاهده میشود. این نماینده مجلس میافزاید: برای مثال در روند خریداری بلیت شاهد قیمتهای شناور هستیم. بهادری میگوید: بروز این مساله یک رابطه دو طرفه بین عرضه و تقاضا است. بهنظر بنده اگر فردی با 20هزار تومان به سفر میرود، طبیعتا تمامی تبعات آن را میاندیشد و این مساله نیز میتواند در افزایش مسافرتها در کشور تاثیر مثبت داشته باشد. او در پاسخ به این سوال که مسئولان پرواز کشور همیشه از دستاندرکاران امر خواستهاند تا میزان پروازهای چارتر کاهش یابد، در اینباره چه اقداماتی میتوان انجام داد، تاکید میکند: در واقع پروازهای چارتری با مشکلات متعدد مواجه هستند. برای مثال در برخی مواقع مشاهده میشود که بهدلیل عدم هماهنگی با چارترها یک بلیت به دو نفر فروخته شده است. یا در فرودگاه مشاهده شده که در یک پرواز 80 نفری به 200 نفر بلیت فروخته شده است. بهگفته او از دیگر پیامدهای فروش بلیت به شکل چارتری میتوان به بروز بازار سیاه اشاره کرد. بهادری میگوید: فروش بلیت بهشکل چارتر نابسامانی ایجاد میکند، چون بر اساس تعاریف پرواز چارتر برای زمانی است که پروازهای فراوان در یک مسیر وجود داشته باشد، نه اینکه پروازهای پایه به شکل چارتری به فروش برسند. این نماینده مجلس میافزاید: در این شرایط میتوان در فرودگاههای بزرگ کشور حداقل چند سفر مطئمن ایجاد و در کنار آن دو پرواز چارتر تعریف کرد. هر چند در برخی از فرودگاهها تمامی پروازها بهشکل چارتر انجام میشود. بهگفته او این اقدام با پیامدهای منفی فراوان روبهرو است و مجلس نیز خواستار ایجاد محدودیت در فروش این نوع بلیت و کوتاهی دست واسطه در این اقدام است.