به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاشهایی که پیش از این برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین صورت گرفته است، اظهار کرد: از دستاوردها و نتایج اقدامات انجامگرفته در خصوص عملیاتی شدن سند تحول استفاده خواهد شد و در دوره جدید اجرایی شدن سند با توجه به زیر نظامهایی که تصویب شده است و آخرین زیر نظام که در هفتههای آتی مصوب میشود عملاً برنامههای استقرار سند تحول بنیادین مشخص و معینشده و مسیر برای عملیاتی شدن هموارتر خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش، تأکید مقام معظم رهبری بر تعیین جدول زمانبندی اجرایی شدن سند تحول را بسیار مهم دانست و افزود: شورای راهبردی سند تحول بنیادین باید برای اجرایی شدن و پیادهسازی زیر نظامها، بازه زمانی داشته باشد و بداند پیشزمینه اجرای هر زیر نظام کدام زیر نظام دیگر است تا مسیر را برای اجرا هموار نماید و در این خصوص سامانهای برای رصد میزان عملیاتی شدن سند طراحیشده که میزان عملکردها در آن بهروز میشود و میتوان نحوه اجرا و دستیابی به اهداف را پایش نمود.
بطحایی تصریح کرد: برای استقرار زیر نظامها سه نوع ساختار سازمانی، تصمیمگیری و تصمیم سازی پیشبینیشده که شامل کارگروهها، شورای راهبردی سند تحول و شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود؛ کارگروهها به ازای هر زیر نظام هستند که با توجه به وظایفی که برای آنها تعریفشده فرایند تصمیم سازی و اجرایی شدن برنامههای زیر نظامها را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: لایه بعدی شورای راهبردی سند تحول است که ساختار بالادستی کارگروههاست و مرتباً فعالیتها و پیشرفتها را نظارت و ارزیابی میکند و راهنماییهای لازم را برای هماهنگی و هم سویی انجام میدهد؛ هماهنگی لازم برای توسعه متوازن زیر نظامها مهمترین وظیفه شورای راهبردی است چراکه عدم توازن یکی از چالشهایی که با آن مواجه هستیم و برخی زیر نظامها بیشتر و برخی کمتر پیشرفت عملکردی داشتهاند و در لایه سوم ساختاری، شورای عالی آموزش و پرورش بهعنوان مرجعی است که سیاستگذاری میکند و مسئول اجرایی شدن سند و پاسخگویی به مراجع بالاتر است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مراحل نهایی تصویب ششمین زیر نظام بیان کرد: پس از آنکه زیر نظام ششم تصویب شد تنها اجرای برنامههای زیر نظامها، تکلیف حوزههای مختلف آموزش و پرورش خواهد بود و به تدریج به سمتی خواهیم رفت که غیر از این برنامهها، برنامه دیگری نداشته باشیم.
در ادامه مددی مشاور وزیر آموزشوپرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به راهاندازی سامانه پایش اهداف سند تحول گفت: فرایند احصای عملکرد وزارت آموزشوپرورش در سند تحول بنیادین مبتنی بر دو بخش عملکردی برنامه درس ملی و اقدامات معاونتها در شش سال گذشته است که در آن ساختار سهبخشی اهداف عملیاتی، راهکارها و برنامهها برای پیشرفت سند در نظر گرفتهشده است و نحوه محاسبه پیشرفت اهداف عملیاتی وابسته به راهکارها و پیشرفت راهکارها مبتنی بر پیشرفت برنامههاست.
شایان ذکر است در این نشست اعضای شورای راهبردی سند تحول بنیادین ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف سامانه پایش، به بیان پیشنهادها خود در خصوص ارتقای سامانه و چگونگی اجرایی شدن زیر نظامها به گفتگو پرداختند.