ایران نقش مهمی در گسترش تجارت منطقه اکو ایفا می کند

  • پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397 ساعت 22:15

اخبار => سایر رسانه ها

وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی در بخش‌های مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا می‌کند.
ایران نقش مهمی در گسترش تجارت منطقه اکو ایفا می کند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» روز پنجشنبه در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی -اکو- در بندر ترکمنباشی ، افزود: اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال –جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت 8 میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرح های توسعه آن با مشارکت طرفه های خارجی اعلام کرد که موقیعت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، با ارائه آخرین وضیعت کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ریلی آستارا در ایران و آستارای آذربایجان، اعلام کرد که تا تکمیل حلقه مفقوده باقیمانده در مسیر این کریدوربه صورت حمل و نقل ترکیبی انجام می شود.
آخوندی تاکید کرد که امروز زمان برداشتن گام‌های عملی برای تحقق برنامه‌ها و تصمیم هایی است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اکو وضع شده‌است . 
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مقدمات و ساز و کارهای لازم برای مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران بزودی نهایی شود.
آخوندی اضافه کرد: امیدوارم که اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها و ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش فطارهای کانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد.
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تاکید قرار داد.
آخوندی ،با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو ، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشق‌آباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود .
وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA) ، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اکو با تعریف پروژه های مشترک تاکید کرد.
آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمیعت 400 میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود ، اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، اعلام کرد که این امر ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت های خود را فراهم کنیم .
نهمین اجلاس وزاری حمل و نقل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو»ساعتی پیش در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو،معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.

 


تعداد بازدید : 242

ارسال نظر

ارسال