ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادر خاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد که بعد از فرآیند اکتشافات پهنههای معدنی که از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، شناسایی این ذخایر از جمله اتفاقاتی بود که در این اکتشافات رخ داد و فلزات کم یابی مانند فلز لیتیوم در مناطق مختلف کشور درمقادیر مناسب رصد شد که حالا متصدیان معدنی به دنبال آغاز استحصال صنعتی این ماده هستند و اکنون ان را در فاز نیمه استحصال صنعتی قرار دادند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اغلب عناصر نادر خاکی و فلزات کمیاب برای استخراج به تکنولوژی بالایی نیاز دارند و بر خلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش میشود که همین امر به علت قیمت بالای آنها و سختی استحصالشان بوده و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این مواد به مزیت رسید، عملا ارزش افزوده بالایی خواهند داشت، چراکه فلزی مانند لیتیوم در صنایع هایتک مصارف بسیاری دارد و مصرف آن از سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است.
پاییز سال گذشته بود که علی اصغر زاده - مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - رسما کشف اولین ذخایر لیتیوم در تاریخ معدن ایران را نوید داد و این اکتشافات را با ارزش توصیف کرد و گفت مناطق امیدبخشی برای آهن و فلز ارزشمندی مانند لیتیوم شناسایی شده است که باید گفت کشف لیتیوم برای اولین بار در تاریخ معدن ایران صورت میگیرد و اکتشاف و استخراج نیاز به فناوری های بالایی دارد و با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت اتومبیلهای الکترونیکی پیش می رود که باتری آنها نیز از لیتیوم ساخته می شود از این فلز با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز یاد می شود.
در همین رابطه در جلسه ارائه نتایج پروژه پهنه راه شناسایی منابع و استحصال لیتیوم در ایمیدرو اعلام شد که طرح توسعه زنجیره ارزش این فلز در دستور کار ایمیدرو قرار خواهد گرفت. سیدشمسالدین سیاسی راد - مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو - فرایند سرمایه گذاری روی فلزات کمیاب از دیگر محصولات رایج معدنی متفاوت تر دانست و اظهار کرد: کار مطالعاتی و سرمایه گذاری روی مواد متعارف در معدن و تعریف یک سیکل مشخص همچون زنجیره های فولاد، مس، سرب و روی توسط ایمیدرو دارای یک استراتژی مشخص است و باید برای فلزاتی همچون لیتیوم نگاه زنجیره ارزشی را طلب کرد.
وی با اشاره به اینکه این فلز در صنایع پیشرفته به کار می رود و اکنون باتری های محصولات مختلف از جمله باتری خودرو های الکترونیکی از لیتیوم تهیه می شود، اظهار کرد: با همکاری مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران بر روی منابع معدنی کار اکتشافی می شود و تا استحصال فلزات در مقیاس آزمایشگاهی پیش رفته و به صورت پایلوت وارد فاز نیمه استحصال صنعتی شده است.
لیتیوم اکنون در بازارهای جهانی به صورت فلز، حدودا با قیمت ۱۶۰ دلار به ازای هر کیلوگرم به فروش میرسد، همچنین کنسانتره آن با کیفیت های «درجه کیفیت ساخت باطری(battery grade)»، «کربنات لیتیوم» و کنسانتره رایج عرضه میشود که به ترتیب در حدود ۲۰ هزار دلار در هر تن، هفت دلار در هر تن و پنج دلار در هر تن به فروش میرسد.