به گزارش باشگاه در و پنجره و نما
«رضا رضایی» چهارشنبه شب در حاشیه دیدار رئیسجمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفتوگوبا خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز تولید، اولویت نخست کشور است و در شرایطی که آمریکا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به راه انداخته فعالان اقتصادی وظیفه دارند همه تلاش خود را برای بهره برداری بهینه از امکانات داخلی به کار بگیرند.
وی اظهار داشت: از طرفی بنگاه ها برای نیل به این هدف مشکلاتی دارند که عمده آنها داخلی است و انتظار می رود رئیسجمهوری و مسئولان امکانات داخل کشور را در اختیار بخش تولید قرار دهند.
این مقام صنفی به مشکلات بانکی، مالیات ها، بیمه و گمرک اشاره کرد که رفع هر یک از آنها می تواند نقش مستقیم در بهبود شرایط کار بنگاه ها داشته باشد.
رضایی به طور نمونه از پتروشیمی ها و فولاد یاد کرد که همه داخلی هستند و تاکید کرد: باید با بهره گیری از امکانات داخلی، نسبت به گذشته تسهیلات بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا دسترسی ها به ماده اولیه و در نتیجه ارتقای تولید راحت تر شود.
وی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند در این شرایط سخت، اولویت به معنای واقعی کلمه با تولیدکنندگان باشد و مسئولان به سیستم بانکی بابت بهره ها و معوقه های واحدها دستوراتی بدهند.
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان یادآور شد: بنگاههای اقتصادی اعتباری در بانکها دارند که شاید مربوط به هفت تا هشت سال گذشته و زمانی که دلار 2500 تومان قیمت داشت، باشد، اما امروز که دلار به مرز 14 هزار تومان رسیده باید اعتبار بنگاهها در بانک ها به همان نسبت افزایش یابد تا نقدینگی مورد نیازشان تامین شده و بتوانند مواد اولیه تهیه کرده، هزینه هایشان را پوشش داده و قطعات کیفی تحویل خودروسازان بدهند.
** مالیات و بیمه فعالان اقتصادی تقسیط شود
رضایی در خصوص موضوع مالیات نیز گفت: توقع نداریم مالیات های فعالان اقتصادی بخشیده شود اما انتظار می رود مالیات و بیمه آنان تقسیط شود و گمرک بتواند تسهیلاتی برای آنها فراهم کند، در این صورت است که می توان در مقابل این جنگ اقتصادی پیروز شد.
عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان به رسوب بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات تک است.
به گفته رضایی داخلی سازی این قطعات باید از چند سال قبل شروع میشد، اما اقدامی عملی در این زمینه مشاهده نشد و امروز وزارت صنعت، خودروسازان و قطعهسازان متوجه شدند که چقدر می توانستیم در این زمینه کار کنیم، اما انجام نشد.
وی اظهار داشت: هرچند شرایط نقدینگی به گونه ای نیست که امسال بتوان رشد در زمینه تامین و داخلی سازی قطعات های تک داشت، اما باید شرایطی فراهم شود تا این قطعات با تسهیل بیشتری وارد شده و خودروهای موجود تجاری شوند.
رضایی تاکید کرد: امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای صنعت قطعهسازی و خودروسازی و نظارت بر آن است تا در سالهای آینده چنین مشکلاتی بروز نکند.
** تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو بجا نبود
وی همچنین در خصوص جلسه یکشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی و تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو از سازمان حمایت به شورای رقابت نیز گفت: این تصمیم به موقع و بجا نبود، زیرا آزموده را آزمودن خطاست.
مدیر گروه آذین خودرو افزود: در حالی که حضور شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت گذاری در گذشته نیز جواب نداده، مشخص نیست در این شرایط سخت چرا مجلس چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟
وی تاکید کرد: ای کاش به جای چنین تصمیمی، قیمت تمام شده خودروها یکبار برای همیشه استخراج می شد که با وجود نرم افزارهای موجود کاری ساده است.
رضایی گفت: قیمت خودرو متشکل از نرخ ارز، هزینه های سربار و قیمت قطعات آن است که هر از چند ماه باید به روز رسانی و تعدیل شود.
اقتصام**3065**1883