به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ، محمد رجبی با بیان این که اقتصاد ریلی در بخش مسافری در شرایط عادی با مشکل اساسی مواجه است گفت: با دیر اعلام شدن زمان فروش بلیتهای تابستانی شاهد کاهش درآمد شرکتهای ریلی خواهیم بود.
وی، یکی از دلایل کاهش درآمدها را خالی بودن قطارها و پایین آمدن ضریب اشغال آنها در دوره ابتدایی سفرهای تابستانی ذکر کرد و ادامه داد: کاهش درآمدها منجر به افت کمی و کیفی خدمات، کاهش کیفی تعمیرات و نگهداری ناوگان، عدم توسعه و نوسازی ناوگان، نارضایتی مسافران، دیر پرداخت شدن حقوق مأموران و ... خواهد شد.
وی افزود: به جز تبعات فوق، شاهد انتقال مسافران جامانده از سفرهای ریلی به شقوق دیگر حمل و نقل و عمدتاً به بخش جادهای مشکلات متعدد دیگری را نیز موجب خواهد شد.
رجبی خاطر نشان کرد: با این فرض، از محل جابه جایی و انتقال این تعداد مسافر از شبکه ایمن و مطمئن سفرهای ریلی به جادهای، به افزایش آمار سوانح و تصادفات جاده ای اضافه خواهد شد که این ضایعهای بزرگ برای حمل و نقل کشور است.
وی با اشاره به تبعات دیگر ناشی از این اقدام راهآهن اعلام کرد: عدم دسترسی آسان به سفرهای ریلی اطمینان مخاطبان و مشتریان سفرهای ریلی را مخدوش خواهد کرد و کم کم سفر با قطار از سبد تقاضای مردم حذف خواهد شد.