به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا شیخطاهری در واکنش به اظهارات معاون امور ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره خروج حدود 400 واگن فرسوده از شبکه ریلی کشور تا پایان تیر 97، اظهار کرد: معتقدیم فارغ از اینکه خروج این تعداد واگن از شبکه ریلی مبانی فنی و حقوقی درستی دارد یا خیر، در هیچ کجای دنیا واگن 30 ساله از رده خارج نمیشود.
وی با بیان اینکه با اجرای تصمیم راه آهن 40 درصد از ناوگان ریلی خارج میشود،تصریح کرد:آیا سرمایه و امکانات فنی لازم برای بازسازی این واگنها را داریم؟
وی با بیان اینکه پاسخ به این پرسش منفی است، افزود: از سوی دیگر باید به این نکته اشاره شود راه آهن در زمانی میخواهد این کار را انجام دهد که در آستانه پیک سفرهای تابستانی قرار داریم. علاوه بر این باید مسائل مربوط به تحریم را نیز در نظر گرفت که شرایط تامین واگنها را سخت کرده است
مدیرعامل راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل) با بیان اینکه اقشار متوسط جامعه که درآمدهای محدودی دارند از قطار برای مسافرت استفاده میکنند و با توجه به اوج سفرهای ریلی در تابستان به نظرم راهآهن باید در تصمیم خود برای خروج واگنهای فرسوده تجدیدنظر کند.
شیخطاهری با بیان اینکه شرکتهای ریلی از راهآهن مهلت نمیخواهند، گفت: شرکتها درخواست بازنگری در تصمیم راه آهن را دارند و در این رابطه مهلتی برای خروج واگنهای فرسوده نمیخواهیم.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان بخش ریلی شیوه راهآهن برای خروج واگنهای فرسوده را قبول ندارند، اظهار کرد: ایمنی دلیل اصلی خروج این واگنها اعلام شده، اما طی 30 سال گذشته کدامیک از سوانح ریلی ناشی از فرسوده بودن ناوگان بوده است.
وی تاکید کرد: انجمن صنفی درخواست بازنگری در تصمیم راهآهن از طریق مذاکره را دارد.
شیخطاهری گفت: با اجرای برنامه راهآهن برای خروج واگنهای فرسوده از شبکه ریلی،10 دستگاه از واگنهای بنریل تحت تاثیر این برنامه قرار میگیرند.