به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از اصلیترین بخشهایی که پس از نهایی شدن خروج آمریکا از برجام آینده آن با تردیدهای جدی مواجه شده، حوزه حمل و نقل و به طور خاص قراردادهایی است که ایران برای خرید هواپیماهای برجامی نهایی کرده است.
در شرایطی که از حدود ۲۰۰ فروند هواپیمایی که قراردادشان نهایی شد که تا کنون ۱۱ هواپیما وارد ناوگان شده است، خروج آمریکا از برجام این گمانهزنی را ایجاد کرده که شاید بار دیگر پس از تنها چند ماه از سرگیری روابط تجاری ایرلاینهای ایرانی مجبور شوند از بازارهای رسمی بینالمللی خارج شوند.
به دنبال این ابهامات، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در یادداشتی به مسئولیت سنگین اتحادیه اروپا در باقی ماندن برجام و اجرایی بودن آن تاکید کرده است.
آخوندی معتقد است سیاستهای تجاری که دولت ترامپ آنها را پیگیری میکند، نه در مسیر اقتصاد بازاری و رقابتی که در مسیر اقتصادی است که تنها به قدرت گرفتن آمریکا بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر کشورها میاندیشد. در این فضا اتحادیه اروپا در یک دو گانه مهم قرار گرفته که از سویی میخواهد به حفظ اصول تجارت آزاد پایبند بماند و از سوی دیگر نگران تنبیه از سوی آمریکاست.
وزیر راه ایران به تردیدهای اروپاییها در جریان مذاکرات پس از اجرایی شدن برجام اشاره کرده و گفته که بسیاری از کشورها و شرکتهای اروپایی در طول این سالها همواره ترس آن را داشتهاند که مذاکرات اقتصادیشان با ایران پوشش سیاسی و حفاظتی کامل داشته باشد و در این بین واکنشی را از سوی آمریکاییها به دنبال نداشته باشد.
وزیر راه همان شرایط گذشته را به امروز نیز مرتبط کرده و از مقامات اروپایی خواسته بدون آنکه ترسی از آمریکا داشته باشند به اصول خود در این حوزه پایبند بمانند. در این بین ایران دو پیشنهاد مهم برای اروپاییها خواهد داشت. آنها باید از یک سو دستورالعملهای تجاری و بانکی برای تعامل با ایران را با پشتوانه و حمایتهای سیاسی دنبال کنند و از سوی دیگر مقر اتحادیه اروپا که نماینده تمام کشورهای عضو در این اتحادیه به شمار میروند، به طور مستقیم در این گفتوگوها حضور داشته باشد.
وزیر راه ایران در پایان یادداشت خود اعلام کرده که در صورتی که یک اراده سیاسی قوی از جانب اروپا وجود داشته باشد، دلیلی بر ناامیدی و دست برداشتن از تلاشها میان طرفین وجود نخواهد داشت.
پس از اعلام تصمیم ترامپ مقامات اتحادیه اروپا و مسئولان سیاسی ایران اعلام کردهاند که خروج آمریکا به معنی پایان یافتن برجام نیست و هر دو طرف بر لزوم حفظ این تفاهم بینالمللی تلاش خواهند کرد.
در حوزه حمل و نقل ایران همکاریهای قابل توجهی را به طور خاص در دو حوزه هوایی و ریلی با اروپا آغاز کرده اما به نظر میرسد برخی از این همکاریها در نبود آمریکا با اما و اگر مواجه خواهد بود.
برای مثال شرکت هواپیماساز ایرباس که مقر آن در فرانسه قرار دارد، در حالی به دنبال حفظ قرارداد خود با ایران ایر است که به دلیل محدودیتهای مجوز وزارت خزانهداری آمریکا نیاز به یک تغییر رویکرد یا دور زدن تحریمها خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ایران در یک برنامه ۱۰ ساله برای نوسازی ناوگان خود نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید مسافربری دارد که پس از برجام قراردادها و توافقهایی برای خرید بیش از ۳۰۰ فروند آنها به امضا رسیده بود.