ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه، به تشریح رویدادهای حوزه سلامت پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی در ابتدا با عنوان این مطلب که سواد سلامت توانایی افراد برای دریافت، تفسیر و استفاده از اطلاعات بهداشتی و درمانی است، گفت: نظام های نوین بهداشتی و درمانی با توجه به پیشرفت قابل توجه، نیاز به سواد سلامت مردم دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افراد با سواد سلامت پایین اقدامات پیشگیری و دستورات دارویی را نامناسب انجام می دهند و بستری های طولانی در بیمارستان دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما سطح سواد سلامت بالا نیست و تنها حدود ۴۴ درصد از مردم از سطح سواد سلامت محدود برخوردارند.
حریرچی افزود: مردان جامعه ایران از سواد سلامت کمتری نسبت به زنان ایرانی برخوردارند.
وی ادامه داد: در کشور ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار سفیر سلامت خانوار، یک میلیون و ۲۷۰ هزار سفیر سلامت دانش آموزی و ۲۵۰ هزار سفیر سلامت دانشجویی در راستای ارتقاء سطح سواد سلامت خانواده و جامعه وجود دارند.
حریرچی در پاسخ به سئوالی درباره کار ویژه در حوزه تجمیع بیمهها و نظام ارجاع، گفت: ما سطح یک نظام ارجاع را در روستاها و شهرهایی مانند فارس و مازندران تکمیل کردیم و در حال حاضر هم مراقبین سلامتمان را در کشور به غیر از تهران به تدریج تکمیل میکنیم و بزودی نسخه ۰۴ پزشک خانواده را ابلاغ خواهیم کرد که مبتنی بر مدل مراقب سلامت و پزشک خانواده است. همچنین اقدامات مربوط به نسخه الکترونیک هم در معاونت دارو در حال انجام است. بنابراین همه این اقدامات باید از بازوها و مسیرهای مختلف پیش رود تا به یک نقطه برسد.
وی افزود: در هیچ کجای دنیا با یک کلید این اقدامات را انجام ندادهاند. ما اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را با توجه به تکالیف قانون برنامه ششم و تاکیدات سیاستهای کلی پیش میبریم اما آن را زمانبر میدانیم.
حریرچی درباره یکپارچه شدن تولیت نظام سلامت، گفت: بحث تولیت در ماده ۷ سیاستهای کلی سلامت مطرح شده، معمولا تولیت شامل سیاستگذاری و اعمال آن سیاستها، رهبری درون بخشی و جلب همکاریهای بین بخشی و فرابخشی است.
وی ادامه داد: در کشورهای مختلف، وزارت بهداشت تولیت سلامت را بر عهده دارد. در کشور ما نیز طبق قانون این مسئولیت به وزارت بهداشت ابلاغ شده است. در سیاستهای کلی نظام سلامت نیز تولیت این بخش شامل سیاستگذاری اجرایی، برنامه ریزی راهبردی، ارزشیابی و نظارت است و سیاستگذاری اجرایی حتما خرید خدمت را هم شامل میشود. همچنین در سیاستهای کلی نظام سلامت، مدیریت منابع نیز بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفته و در بند ۷ - ۲ گفته شده که مدیریت منابع از طریق نظام بیمه اما با محوریت وزارت بهداشت باشد. در بند ۹ - ۴ نیز اعلام شده که تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمههای پایه و تکمیلی بر عهده وزارت بهداشت است.
حریرچی درباره خدمات توانبخشی، افزود: دو مقوله خدمات توانبخشی و خدمات مراقبتهای انتهایی زندگی در کشور ما شرایط مناسبی ندارند، یعنی برای آنها متولی خاصی هم وجود ندارد. البته در زمینه توانبخشی تقسیم کارهایی بین وزارت بهداشت، بهزیستی و هلال احمر انجام شده و جلساتی برگزار و تفاهمنامههایی نیز منعقد شده است، اما هنوز به شرایط ایدهآل نرسیدهایم.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص بروز مشکل ریزگردها در زابل گفت: وزارت بهداشت از این شرایط آسیب میبیند و این موضوعات به نوعی جزو عوامل اجتماعی و زیست محیطی موثر بر سلامت هستند و بر همین اساس نقش وزارت بهداشت آموزش دادن و هشدار دهی است تا ارگانهای ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین وظیفه دیگر ما مراقبت از افراد در معرض خطر مانند افراد مسن، بیماران تنفسی و صعب العلاج است.