اینکه مناسبات ارتباطی بینالمللی چه تاثیری در توسعه متوازن شهرها و مناطق مختلف کشورمان دارد، موضوعی است که طی روزهای گذشته مورد توجه رسانهها و محافل کارشناسی قرار گرفته است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، یکی از مهمترین تاثیراتی که توسعه مناسبات بینالمللی و جهانی شدن بر شهرهای مختلف میگذارد، بحث توسعه گردشگری و بهبود کسب و کار واحدهای کوچک و متوسط در این شهرها است که میتوان روند معیشتی مردم در استانهای مختلف را به سمت بهبود سوق دهد. در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ثبت جهانی یزد نتیجه یک کار تیمی است که زمینه جذب بیش از پیش گردشگران خارجی را فراهم میآورد. گردشگرانی که میتوانند رونق بیشتری را به فضای کسب و کار این منطقه وارد کنند.
مثلث گردشگری ایران
فاطمه دانشیزدی دیروز در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی شهر تاریخی یزد افزود: یزد به همراه اصفهان و شیراز به عنوان مثلث گردشگری مرکز ایران مطرح است و ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر، توجه جهانیان را به این شهر بیشتر جلب میکند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مهمترین شاخصه بافت تاریخی شهر یزد را زنده بودن آن عنوان کرد و ادامه داد: مواردی از جمله زندگی مسالمتآمیز ادیان مختلف نیز در ثبت جهانی شهر یزد موثر بود.
این مسوول گفت: تلاش جدی در خصوص پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با بازبینی آن در سال 93 آغاز و پرونده در سال 94 به یونسکو ارسال و تلاش شبانهروزی کارشناسان و متخصصان پس از 2.5 سال نتیجه داد.
او ادامه داد: ارزیاب یونسکو در بازدید از بافت تاریخی یزد در سال 1395 ایرادهایی گرفت که حدود 6 ماه برای رفع آنها تلاش شد تا در نهایت به ثبت جهانی انجامید. دانش یزدی آثار تاریخی و میراث فرهنگی یزد را منحصر به فرد دانست و گفت: با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، این شهر بیش از گذشته به جهانیان معرفی و زمینه جذب بیشتر گردشگر به استان فراهم میشود.
ساماندهی بافت تاریخی
او با تاکید بر لزوم ساماندهی بافت تاریخی یزد افزود: بررای تحقق این مهم برنامههای کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده که با همکاری دستگاههای مربوطه محقق خواهد شد.
او اضافه کرد: روز گذشته در نشستی با استاندار یزد مقرر شد وظایف دستگاهها در راستای حمایت از جذب گردشگر پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تدوین و پس از تصویب در شورای برنامهریزی استان به آنها ابلاغ میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص اقدام برخی رسانهها به انتشار مطالبی مبنی بر ثبت جهانی موقت بافت تاریخی یزد در گذشته تصریح کرد: این مطالب کذب محض است و چنین موضوعی وجود ندارد.
مشاور مدیرکل و مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با تاکید بر اهمیت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، نامگذاری 18 تیر ماه به عنوان روز یزد را پیشنهاد داد.
محمدمهدی شرافت وضعیت میراث فرهنگی در استان یزد پیش از دولت یازدهم را وخیم عنوان کرد و افزود: تخریب بافت تاریخی در آن زمان به امری عادی تبدیل شده بود و بافت تاریخی شهر یزد آسیب جدی دید.
سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی یزد نیز با بیان اینکه اکنون 200 مکان اقامتی با ظرفیت پنج هزار تخت در استان وجود دارد، گفت: ظرفیت اقامتی یزد تا سال 1400 باید به 10 هزار تخت برسد.
محمدرضا نصیری با بیان اینکه اولویت برنامههای استان پس از مساله آب، گردشگری است، افزود: براین اساس پنج هتل چهار و پنج ستاره در نقاط مختلف استان در حال ساخت است. او خاطرنشان کرد: در حوزه بوم گردی 51 واحد در استان به بهرهبرداری رسیده که 60 درصد این واحدها در بافت تاریخی است.
ارتقای جایگاه فرهنگی و گردشگری کشور
از میان بهارستانیها هم محمدرضا عارف از جمله چهرههایی است که تبعات جهانی شدن شهر یزد را باعث شکوفایی گردشگری این شهر میداند و از مسوولان میخواهد که برای بهبود وضعیت کسب و کار مردم و استفاده از ظرفیتهای جهانی شدن استفاده کنند. محمدرضا عارف طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود درباره ثبت جهانی شهر یزد نوشت: اعلام ثبت شهر زیبا و سرشار از معنویت دارالعباده یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر مسرتباری بود که لازم میدانم آن را به مردم بزرگ ایران و دوستداران میراث فرهنگی تمدن غرورآفرین ایرانی و اسلامی تبریک بگویم.
رخدادهای اینچنینی برای ملت کشور ایران حائز اهمیت و ثمربخش است. این امر از یک سو نشانگر عظمت تاریخی سرزمین پرافتخار ما و موجب ارتقای هرچه بیشتر جایگاه فرهنگی ایران در بین کشورهای منطقه و جهان بوده و از سوی دیگر زمینه توسعه هرچه بیشتر گردشگری را برای ما فراهم خواهد آورد. در دنیای معاصر موضوع گردشگری یکی از اولویتهای حیاتی در توسعه کشورها محسوب میشود.
گسترش صنعت گردشگری هم چارهیی مناسب برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای ناپایدار نفتی است و هم مستقیما بر ارائه تصویری درست از ملت و کشور ما به جهانیان تاثیر خواهد گذاشت.
رویدادهای مبارکی از این دست اگر با برنامهریزی صحیح و هوشمندانه مسوولان ذیربط همراه شود، آینده درخشان را برای ارتقای کمی و کیفی گردشگری کشور به همراه خواهد داشت. شکی ندارم که جای جای این میهن زیبا با طبیعت بینظیر خدادادی و معماری چشمنواز، خلاقانه و سرشار از معنویت ظرفیت آن را دارد که آوازه خود را از مرزهای جغرافیایی فراتر برده و در معرض دید چشم و قلب دیگر فرهنگها و ملیتها قرار دهد.
به سهم خود از تمام کسانی که برای تحقق این رویداد شیرین و امیدبخش تلاش کردند، به ویژه مدیران و کارکنان سختکوش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قدردانی میکنم.
دستاوردهای اقتصادی جهانی شدن
ابراهیم اسدیبشلی، رییس انجمن جامعه متخصصین گردشگری ایران نیز درباره مهمترین پیامدهای مثبت ثبت جهانی شدن میگوید: «اثر یا شهری که در فهرست جهانی ثبت میشود در واقع به ویترینی جهانی با تماشاگرانی از سراسر دنیا نیز راه یافته است. بنابراین یکی از مهمترین اتفاقات ممکن در مورد چنین اثری این است که به همه جهان معرفی میشود و تاثیر مهمی در جذب گردشگر برای کشور دارد که صاحب اصلی آن اثر است.»
وی اضافه میکند: « به عنوان مثال در سال 2013 در سایت یونسکو حدود یک میلیون نفر روی نام تخت جمشید که از مهمترین آثار جهانی به شمار میرود، کلیک کرده بودند. طبق برآوردهای آماری 10 تا 20درصد از این افراد ممکن است تخت جمشید را به عنوان مقصد نهایی سفر خود انتخاب کنند و 200هزار نفر برای دیدن تخت جمشید به ایران بیایند. این کلیکها در حافظه جهانی یونسکو ثبت میشود و دلیلی میشود برای تشویق سایر افرادی که به دنبال اثری تاریخی برای بازدید هستند.»
اسدیبشلی در ادامه با اشاره به کمبود زیرساختهای لازم برای توسعه کسب و کار مرتبط با گردشگری تاکید میکند: «دقیقا ما هم نگران همین مشکلات زیرساختی هستیم چون اگر 200هزار نفری که اشاره کردم بخواهند به ایران بیایند، مکانی برای اقامت ندارند چون بنابر آمار ارائه شده توسط رییس جامعه هتلداران کشور تنها 1550هتل و اقامتگاه در سراسر ایران داریم و با احتساب اقامتگاههای مختلف گردشگری در کشور، حدود 215هزار تخت داریم.»