مازیار حسینی در حاشیه بازدید از کارخانه واگنسازی تهران با اشاره به ورود ۶۶ واگن جدید به مدار متروی پایتخت گفت: از این قطارها، دو رام اوورهال کامل و دو رام هم قطارهایی هستند که دچار آبگرفتگی شده و اوورهال شدهاند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی در پاسخ به این پرسش که اولویت ورود این قطارها در کدام خطوط است؟ گفت: کاهش سرفاصله قطارهای خط ۳ از اولویتهای ماست. همچنین کاهش سر فاصله در خط ۷ که اخیراً به بهرهبرداری رسیده است نیز از دیگر نیازهای مترو است که به تدریج طی سه ماه نخست بهرهبرداری، این سرفاصلهها را کاهش میدهیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه کارخانه واگنسازی تهران در سال ۸۲ شکل گرفته و دو موضوع را به طور تخصصی دنبال میکند، گفت: تولید واگنهای جدید برای تهران و کلانشهرها و تعمیرات واگنهایی که نیاز به تعمیرات اساسی و تخصصی دارند، دو مأموریت اصلی این کارخانه است.
حسینی با بیان اینکه عمر مفید هر قطار مترو ۳۰ تا ۴۰ سال است، گفت: در طول عمر مفید، قطارها باید چندینبار اورحال شوند.
وی با تأکید بر اینکه واگن نیاز بحرانی مترو است، افزود: به همین دلیل از تمامی ظرفیتهای کشور برای تولید واگن استفاده کردهایم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به تولید صفر تا صد صنعت واگنسازی در این کارخانه گفت: در همین کارخانه ۲۰۰ قطعه تولید میشود و واگنسازی شامل ۱۸ تخصص است.
وی با بیان اینکه کارخانه واگن سازی یکی از پیشرفتهترین مجموعههای صنعتی در حوزه مترو است، گفت: از نظر کیفیت محصولات این کارخانه هیچ تفاوتی با واگنهای خارجی ندارد و در پروسه طراحی، ساخت و تضمین محصولات با نمونههای خارجی برابری میکند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به برخی شائبهها مبنی بر تولید واگن چینی در این کارخانه، گفت: در شرکت واگنسازی شرکای ما چینی هستند اما محصول چینی تولید نمیکنیم و مطمئن باشید هر محصول مورد نیاز مترو که در داخل کشور تولید میشود استفاده خواهیم کرد اما در برخی موارد حساس از بهترین برندهای روز دنیا استفاده میکنیم.
حسینی با بیان اینکه ما با ایمنی و کیفیت شوخی نداریم، گفت: در حال حاضر مترو در شهر تهران به یک مقوله غیرقابل برگشت و مهم بدل شده که به یکی از ارکان زندگی مردم بخصوص افراد کم برخوردار تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر روزانه از مترو استفاده میکنند که با احتساب میزان سفرهایشان میتوان گفت که سه میلیون سفر روزانه با مترو انجام میشود، گفت: با زیرساختهای فعلی میتوانیم میزان سفر را ۲٫۵ برابر افزایش دهیم اما نیازمند تزریق واگنهای بیشتری هستیم و مطمئن باشید اگر تعداد واگنها افزایش یابد مترو به دلیل حجم جابجایی جزء پنج متروی برتر دنیا قرار میگیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در سال گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بابت ساخت واگن سرمایهگذاری کرده، گفت: ما با چینیها در قسمت بازرگانی شریک هستیم اما در بحث محصولات، تکنسین و … صددرصد نیروها ایرانی هستند.
حسینی با بیان اینکه دولت قول داده است که ۱۶۰۰ واگن مترو برای تهران تأمین کند که ما ظرفیت و آمادگی آن را داریم که در کارخانه واگنسازی آنها را تولید کنیم، گفت: سال گذشته تصمیم جدیدی برای تعمیرات غیرسبک تا اورحال از شرکت بهرهبرداری مترو به واگنسازی سپرده شد چرا که معتقدیم شرکتی که سازنده واگنها بوده است بهتر و با صرفهتر میتواند نسبت به تعمیرات اقدام کند و این جابجایی تعمیر واگنها از یک شرکت به شرکت دیگر سبب شده که در وقت و هزینهها صرفهجویی شده و دقت تعمیر نیز افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه کار ویژه فرودگاه امام خمینی خاص خواهد بود و به دلیل آنکه سرعتش بیشتر خواهد بود، کیفیت آن متفاوت است، گفت: باور کنید که مجموعه ما توان تولید واگنهای زیادی را تولید کند و علت اینکه میتوانیم سفارشات زیادی را نسبت به شرکتهای دیگر جلب کنیم این است که ما محصول نهایی که میتواند روی ریل برود را تحویل میدهیم نه اینکه به مانند برخی دیگر فقط بدنه و سایر قطعات دیگر را تولید میکنیم.