از دو هفته پیش سفرهای بین استانی هر ۴ فروند از ای. تی. آرهای هما با پرواز به برخی فرودگاههای کشور آغاز شد و مورد استقبال مردم و مقامات استانی قرار گرفت. در این بین سهم فرودگاه های شمالی از پروازهای این هواپیماها بیش از فرودگاههای جنوب و به خصوص جنوب غربی بود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، آن طور که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش کرده، هما که در سیاست اولیه خود قول سرویس دهی ای. تی. آرها به فرودگاه های شمالی و جنوب شرقی را داده بود در اولین اقدام افتتاح مسیرهای جدید در استانهای مازندران و برخی شهرهای استان گیلان را هدف قرار داد.
افزایش پروازهای منتهی به فرودگاههای استان مازندران با ورود هواپیماهای ATR۷۲-۶۰۰ به سه شهر توریستی رامسر، نوشهر و ساری موجبات افتتاح مسیرهایی را فراهم کرد که مدتهای زیادی آرزوی مردم استان شده بود.
هماکنون ۴ پرواز هفتگی با هواپیماهای ATR۷۲-۶۰۰ تازه خریداری شده در روزهای پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه هر هفته در مسیر تهران - رامسر، ۲ پرواز هفتگی در روزهای یکشنبه و جمعه هر هفته در مسیر تهران - نوشهر و همچنین یک پرواز در مسیر تهران - ساری از سه فرودگاه استان برقرار شده است.
استان گلستان نیز دیگر مقصد ای.تی.آرها بود. پرواز به فرودگاه گرگان با هدف برقراری پروازها در مسیر مشهد-گرگان با ای.تی.آرهای تازه رسیده انجام شد.
آن طور که رامین آذری مدیرکل فرودگاه های استان گلستان گفت: با خرید و آغاز پروازهای هواپیماهای جدید ATR شرکت هواپیمایی ایرانایر از هفته گذشته در این فرودگاه اقدام به برقراری ۴ پرواز گرگان - مشهد کرده است. به گفته ی آذری ، هم زمان ۴ پرواز هفتگی در مسیر گرگان - تهران به وسیله هواپیماهای ATR انجام خواهد شد که سهم قابل توجهی در پاسخ به نیاز مردم استان خواهد داشت.
استانهای اصفهان،آذربایجان شرقی،مرکزی و گیلان نیز دیگر مقاصد پروازهای اولیه ای.تی.آرها بودند.
مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرده بود که این هواپیماها برای خدماتدهی مناطق کمبرخوردار به کار گرفته میشوند و در گام نخست مناطق شمال و جنوب شرقی کشور را پوشش میدهند.
پرورش گفته بود: پس از اتمام آموزشها و آشنایی باTAR، هواپیماهای مذکور در یکی از شهرها بیس میشود و مثلاً از رشت شروع به پرواز میکند و فرودگاههای شهرهای مناطق شمال و جنوب شرقی را پوشش میدهد.
بر مبنای همین سیاست فرودگاه های استانهای جنوبی سهم کمتری از ای. تی. آرها را به خود اختصاص دادند و درحالی که فرودگاههای بندرعباس، بوشهر و برخی دیگر از استانهای جنوبی در انتظار ورود ای. تی. آرها هستند هما با حضور شاپرکهای جدید در استان خوزستان موافقت کرد و موجب افزایش پروازهای فرودگاههای استان خوزستان شد.
فرودگاههای دزفول و اهواز در حال حاضر روزهای مشخصی را به پرواز ای. تی. آر ها اختصاص دادهاند و هم اکنون چهار پرواز هفتگی در مسیر تهران - دزفول و بالعکس در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه با بهره گیری از ناوگان هواپیماهای مدرن و پیشرفته ATR۷۲-۶۰۰ رقم خورده است.
همچنین چهار پرواز هفتگی در مسیر اصفهان - اهواز و بالعکس سهم فرودگاه اهواز از ای. تی. آرهای هما است.
با این حال به نظر میرسد با گسترش برنامه پروازی این هواپیماها در فرودگاههای شمالی و جنوب شرقی گذر ای. تی. آرهای مدرن و پر تقاضای هما هرگز به برخی از فرودگاههای جنوبی نیفتد و این فرودگاههای تا ورود سری دوم از ای. تی. آرهای خریداری شده به کشور باید در لیست انتظار باقی بمانند.
کمال دهقان منشادی مدیرکل فرودگاههای استان بوشهر گفت: ای. تی. آرهای هما تاکنون پروازی به بوشهر نداشته اند و با وجود اینکه خود فرودگاه از شرکت هواپیمایی هما درخواست داشته است اما این شرکت اعلام کرده است ای. تی. ارها بیشتر برای فرودگاههای شمالی که فاصله کمی تا تهران دارند خدماتدهی خواهد داشت.
وی توضیح میدهد که برای استانهای همجوار به بوشهر از قبیل شیراز و اصفهان درخواست مردمی وجود دارد و در حال حاضر هم پرواز برقرار است اما استدلال هما این است که این مسیرها پرتقاضا نیست و بر همین اساس فعلا اولویت با مسیرهای دیگر است.
فرودگاه بندر عباس نیز یکی دیگر از فرودگاههای جنوبی است که با وجود پتانسیل بالایی که برای برقراری مسیرهای جدید کوتاه با ای. تی. آر ها دارد هنوز در لیست انتظار است.
امانی بنی مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان پیشتر به خبرنگاران گفته بود که از فرودگاه بندرعباس به جزایر کوچک اطراف تقاضای زیادی وجود دارد و ما منتظر ورود ناوگان جدید هما در فرودگاه برای برقراری این مسیرهای جدید هستیم.