امیرخسرو فخریان، با اشاره به مزیت توسعه فروشگاههای زنجیره ای در کشور اظهار کرد: زمانی که کسب و کارها برند میشوند و بهصورت زنجیرهای اداره میشوند، سعی میکنند اصول مارکتینگ، رقابت و سایر موارد بازاریابی را برای موفقیت خود رعایت کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: در کشور مانند ژاپن 90 درصد فروشگاهها به صورت زنجیرهای اداره میشود و این روند در کشورهای اروپایی 60 تا 80 درصد و در آمریکا 85 درصد و در ایران 10 درصد است.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم، سهم فروشگاههای زنجیرهای در اقتصاد کشور باید به 20 درصد برسد ادامه داد: فروشگاههای زنجیرهای در مقطعی از زمان، توانستهاند تورم را در جامعه آمریکا کنترل کنند.
گردش مالی فروشگاههای زنجیرهای به 15 هزار میلیارد تومان رسید
وی با اشاره سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومانی در فروشگاه های زنجیره ای تصریح کرد: 70 شرکت یا افراد حقیقی در اتحادیه ما عضویت و این اعضا درمجموع 2 هزا و 500 شعبه در سراسر کشور دارند. 25 هزار نفر در این صنعت فعالیت میکنند و 15 حدود هزار میلیارد تومان گردش مالی سال 95 آنها بوده است.
فخریان گفت: سرمایهگذاری خارجی میتواند در این بخش فعالیت کند اما اگر مجوزی به آنها داده میشود باید کنترل و ممیزی های آن به گونهای باشد گه واقعاً سرمایه خارجی به کشور بیاورند.
وی افزود: سرمایهگذاران خارجی باید در ایران اقدام به ساختوساز کنند نه اینکه یک ملکی را اجاره کنند و در نهایت سرمایهگذاری زیادی انجام نشود.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای گفت: اگر به دنبال ورود سرمایهگذار به کشور هستیم نباید اجازه دهیم سرمایه گذارانی بیایند که نمونه داخلی آن وجود دارد و به کسبه موجود اضافه شوند. مذاکراتی برای رفع این مشکل در دست انجام است.
وی افزود: از وضعیت ورود سرمایهگذاری خارجی در بخش فروشگاههای زنجیرهای راضی نیستیم و فروشگاههای زنجیرهای باید در صورتی اجازه ورود به ایران داشته باشند که پول خوبی را به ایران آورند و در مواردی فعالیت کنند که کشورمان به آن نیاز دارد.
فخریان گفت: فروشگاههای در کشور وجود دارد که مجوزهای آن سالها پیش صادر شده است و اکنون حجم بالای از بازار را در اختیار دارند.
وی در واکنش به اظهاراتی درباره "غیرواقعی بودن قیمت کالا در فروشگاههای زنجیرهای" و "تفاوت کیفی کالاهای عرضهشده در فروشگاههای زنجیرهای" با رد آنها گفت: فروشگاههای زنجیرهای در بهبود وضعیت معیشت مردم تأثیر گذار هستند و نحوه توزیع کالا در قیمت تمامشده کالا بسیار تأثیر گذار و مصلح نظام توزیع است.