سرمایه ۶۰ میلیونی و درآمد خالص ماهانه ۴ میلیون‌تومان

  • شنبه 30 اردیبهشت 1396 ساعت 5:37

اخبار => سایر رسانه ها

کارگاه چرم برای کارگران در حدود ماهی یک میلیون تومان و برای فردی که سرمایه گذاری کرده است تا چهار میلیون به عنوان سود خالص و پس از کسر هزینه ها در هر ماه درآمد زایی دارد.
سرمایه ۶۰ میلیونی و درآمد خالص ماهانه ۴ میلیون‌تومان

کیف، کفش، کمربند، کت و بسیاری دیگر از محصولات را می توان از چرم تهیه کرد. نکته قابل توجه استفاده از محصولات چرمی آن است که با گذشت هزاران سال از این صنعت اما همچنان این محصولات در بین مردم دارای ارزش بالایی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پول نیوز، پوست حیوانات ابتدا طی یک فرایندی به نام دباغی در کارخانجات چرم سازی، به پوست فسادناپذیر و قابل استفاده برای ساخت انواع محصولات چرمی  تبدیل می شود. سپس کارگاه ها و واحدهای تولیدی دیگر از این پوست انواع محصولات چرمی را تولید می کنند.

خرید محصولات چرمی طرفداران بسیار زیادی دارد چرا که هم محصولات چرمی دوام بهتری دارند و از ماندگاری بیشتری برخوردار هستند و هم استفاده از محصولات چرمی به لحاظ روانی در بین افراد جامعه از محبوبیت بالایی برخوردار است.  در کشور ما برخی شهرها نظیر همدان و تبریز از دیرباز خواستگاه تولید محصولات چرمی بوده اند.

کارخانجات تولید چرم و کارگاه های تولید محصولات چرمی در این شهرها فعال هستند. به سراغ بابایی یکی از فعالین این صنعت در استان همدان رفتیم.که خود سال هاست دستی بر آتش دارد از طرف دیگر استان همدان یکی از استان های پیشرو در زمینه صنعت چرم است و از اولین کارخانه ها و کارگاه های در زمینه چرم در این استان فعال شد.

 وی با توجه به گستردگی استفاده از محصولات چرمی می گوید« یک کارگاه معمولی می تواند حدود شش یا هفت نفر را مشغول به کار کند، البته بستگی به گستره تولید دارد و حتی می تواند تا دویست نفر هم مشغول به کار نماید، کارگاهی که بتواند حدود شش نفر را مشغول به کار کند نزدیک به شصت میلیون تومان سرمایه می خواهد، مواد اولیه برای کارگاه بیشتر چرم خام است که می توان آن را از جاهای مختلفی از جمله کارخانجات چرم دولت آباد تهران، تبریز، همدان و ورامین تهیه کرد. به لحاظ کیفیت وقیمت نیز چرم گاو از هر پا( سی سانت در سی سانت) از هفت هزار تومان تا چهارده هزار تومان است. اما علاوه بر چرم به موادی مانند چسب، نخ آستر، یراق نیاز است»

 وی در پاسخ به این سوال که یک کارگاه معمولی چقدر می تواند درآمد زایی داشته باشد می افزاید« برای کارگران در حدود ماهی یک میلیون تومان و برای فردی که سرمایه گذار است می تواند ماهی تا چهار میلیون به عنوان سود خالص و پس از کسر هزینه ها درآمد زایی داشته باشد.

از سرمایه 60 میلیونی تا درآمد خالص ماهانه 4 میلیون تومان/ کارگاهی برای اشتغال زایی 6 تا 200 نفر

 یک کارگاه می تواند هزینه های مختلفی داشته باشد اما بیشترین هزینه مربوط به کارگران است. اما چیزی که بسیار مهم است شناخت و سلیقه در کار است و دو تا محصول تا یک اندازه ممکن است از نظر قیمتی متفاوت باشند»

اما یکی از دغدغه های تولیدکنندگان مخصوصا صنایع کوچک نظیر کارگاه ها، چگونگی اخذ مجوزهای های قانونی برای راه اندازی کارگاه است. فعالان حوزه کسب و کار همواره از قانون ها زائد و سخت گیری های بیش از حد در زمینه اخذ مجوزهای قاونی گله دارند بابایی در پاسخ به پرسشی در این زمینه می گوید« مجوزها به سه شکل هستند.

 اول کارگاه های تولید صنایع دستی چرمی که از صنایع دستی مجوز می گیرند. دوم تولیدی های تا ده الی دوازده نفر که کار را به صورت ماشینی تر انجام می دهند و معمولا از اتخادیه ها مجوز می گیرند و سوم کارگاه های بزرگ که در شهرک های صنعتی مشغول به فعالیت هستند و از صنعت و معدن مجوز می گیرند» اما برای راه اندازی یک کارگاه تولید محصولات چرمی نیاز به یک مکان مناسب است و آنچه که مسلم است اجاره و یا خرید کارگاه در شهرهای مختلف متفاوت است و این کارگاه ها معمولا در حاشیه شهر ها یا خارج از آنها قرار گرفته اند.

این فعال حوزه چرم در پاسخ به پرسشی متراژ کارگاه بیان میکند«یک کارگاه تولید محصولات چرمی از ده متر تا چند هزار متر می تواند قابل توسعه باشد و بسته به تعداد و نوع تولید دارد که می تواند از دستبند چرمی تا روکش صندلی هواپیما و یا جلد کتاب های نفیس را در بربگیرد»

یکی از دغدغه های فعالان هر صنعت چگونگی بازریابی و فروش محصولات خود است، صنعت چرم گستردگی بسیار زیادی دارد و برخلاف تصور عده ای که فقط افراد با درآمد بالا را خریداران محصولات چرمی می دانند اما لازم به ذکر است که محصولات چرمی به علت ماندگاری بسیار بالایی که دارند در میان تمام اقشار جامعه خریدار خاص خود را دارند و کم نیستند افرادی که که از درآمد پایینی برخوردار هستند اما از کفش و یا کمربند چرمی که مدت هاست استفاده می کنند رضایت خاطر دارند.

بابایی در مورد خریدارن و استفاده کنندگان از محصولات چرمی می افزاید« خریدارن از همه نوع قشری می توانند باشند و بسته به نیاز متفاوت است و برخی محصولات مانند کمربند نیاز عموم مردم است اما برخی محصولات دیگز مانند تابلوهای فرش چرمی، جلد کتاب های نفیس خریداران خاص خود را دارد. این فعال صنعت چرم تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه چرم سازی را به شرح زیر بیان می نماید:

چرم دوزی

گستردگی صنعت چرم و بازار انبوه مصرف کنندگان آن باعث شده است تا افراد زیادی به فکر ورود به این صنعت داشته باشند.

مهدی فصیح فعال صنعت چرم در استان قزوین است که به تازگی به این حوزه ورود کرده است، و یک کارگاه تولید محصولات چرمی راه اندازی کرده است در مورد نحوه یادگیری تولید محصولات چرم می گوید «مانند هر حرفه دیگر این کار نیز به مهارت خاص خودش نیاز دارد. شخصی مانند من که شاید کارهایم متفاوت و موفق به نظر بیاید، هیچ کجا آموزش ندیده ام و پیش هیچ مربی و استادی نرفته ام اما با تحقیق و جستجو الان خودم به حدود 200 نفر آموزش مجازی میدهم. پس لزوما نیاز به استاد نیست اما حتما نیاز به کسب مهارت است، حالا یا با مراجعه به مربیان و اساتید یا با تحقیق و پرس و جو و یا هر دو روش می توان به این مهارت دست یافت»

 وی در مورد چرم به کار رفته می افزاید«چرمی که برای کار دستی به کار میره دقیقا چرمی است که برای کار صنعتی به کار می رود و به ترتیب اکثر مصرف چرم گاو، بز و گوسفند، شتر، شتر مرغ، سوسمار، مار و حتی ماهی هست و همه این موارد در بازار مصرفی ایران به چرم هایایرانی و ترکیه ای تقسیم می شود چرم های ترک به علت تجهیزاتشان، با کیفیت تر هستند و گران تر، اما چرم ایرانی مرغوب و صادراتی هم داریم. از نظر نوع کار نیز چرم های سراجی و مخصوص کارهای معمولی فینیش شده هستند.

چرم دوزی

چرم های مخصوص حکاکی و سوخت نگاری و یا لاک نخورده هستند» این فعال صنعت چرم در پاسخ به سوالی درباره مشکلات این حوزه می گوید« این کار بسیار جای پیشرفت دارد اما یکی از مشکلات موجود این است که در این حوزه دست زیاد است و افراد بسیار زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه مشغول هستند و بعضی ها با رفتار غیرحرفه ای گاهی ارزش کار را پایین می آورند. برای فروش محصولات نیز تقریبا همه ما مشکل داریم و باید فرهنگ سازی شود. مشکل دیگر که وجود دارد این است مدت زیادی طول میکشد تا تکنولوژی روز دنیا به ایران بیاید، آن هم بی کیفیت و به صورت محدود، و واقعا مشکل ابزار و تجهیزات در ایران زیاد داریم»

با توجه به اینکه صنعت چرم در کشور ما از قدمت بالایی برخوردار است و دامپروری و به تبع آن تولید پوست و چرم نیز رونق مناسبی دارد به نظر می رسد چنانچه انتقال تکنولوژی در این عرصه صورت بگیرد و از ابزارلات و تجهیزات مدرن استفاده شود و تولیدکنندگان بتوانند برای محصولات تولید شده خود بازار مناسبی پیدا کنند، ورود به این صنعت می تواند سود خوبی داشته باشد. از ظرف دیگر از آنجا که راه اندازی یک کارگاه تولید محصولات چرمی در ابتدا می تواند در ابعاد کوچکی باشد و سپس آن را توسعه داد، لذا می تواند کسب و کار مناسبی برای جوانان بیکار باشد.

راه های زیادی برای یادگیری این حرفه دارد از جمله راه های یادگیری می توان شرکت در دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای، کار کردن در گارگاه ها و استفاده از تجربیات مربیان و استادکاران، تحصیل در رشته چرم و پوست در برخی دانشگاه ها و مراکز علمی کاربردی و برخی روش های یگر، نام برد.  به هرحال یادگیری صحیح و تولید محصولات بهتر می تواند در این حوزه حرف اول را بزند چرا که افراد زیادی هستند که به صورت غیرحرفه ای در این زمینه کار می کنند.


تعداد بازدید : 322

ارسال نظر

ارسال