این آمار شامل همه موارد ثبت شده از سایتهای دارای نماد الکترونیکی اعتماد و بدون این نماد است که از این تعداد 345 مورد شکایت از سایتهای دارای نماد الکترونیکی بوده و شکایت درباره آنها قابل رسیدگی بوده است. اما در میان موارد شکایت شده از این سایتها که شامل مغایرت کالا وخدمت تبلیغ شده در وبسایت با کالا و خدمات دریافتی، عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا، عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه است بیشترین شکایت مربوط عدم ارائه خدمت و تحویل کالاست که با ثبت 173 شکایت در کمتر از سه هفته میتواند نشاندهنده بالا بودن ریسک خرید از سایتهای خرید و فروش کالا باشد که با وجود داشتن نماد اعتماد دچار تخلف میشوند. به گزارش دنیای اقتصاد ، در شرایطی که روش خرید کالا در بین مردم در حال تغییر و تمایل به استفاده از روشهای آنلاین رو به توسعه است، اما به نظر میرسد افزایش تدریجی سایتهای خرید و فروش لزوم نظارت بر عملکرد آنها را ضروریتر از گذشته کرده است. بر اساس آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی 78 درصد از متقاضیان دریافت نماد الکترونیکی حقیقی و 22 درصد از آنها از زمره متقاضیان حقوقی هستند و پراکندگی جغرافیایی متقاضیان در سه استان برتر کشور نشان میدهد که 40 درصد در تهران، 8 درصد در اصفهان و 8 درصد در خراسان رضوی فعال هستند.
همچنین بر اساس آمار این مرکز تاکنون هیچ فروشگاه مجازی نتوانسته نماد اعتماد دو یا سه ستاره دریافت کند.اما آخرین آمار خرید و فروشهای اینترنتی در کشور مربوط به سال 94 است که معاون وزیر صنعت آن را اعلام کرد. او به رونق کسب و کارهای اینترنتی اشاره داشته و درباره آمار خرید و فروش اینترنتی در کشور در سال 94 گفت که با تراکنش مالی ۶۱ هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم. پیش از آن همچنین رئیس پیشین مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی نیز حجم کل تجارت الکترونیک در سال ٩٣ را بالغ بر ٥٢هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود و کل حجم تجارت الکترونیک در پایان سال ٩٢ معادل ١٣٩٠٨٥٣٧٧ میلیون ریال بود و با توجه به رشد این رقم در پایان سال ٩٣، این موضوع نشاندهنده رشد قابل توجه تجارت الکترونیک در کشور است. هرچند که هنوز هیچ آماری از میزان تجارت الکترونیکی و خرید مجازی در سال 95 منتشر نشده است، اما کارشناسان تخمین میزنند این رقم با رشد قابل ملاحظهای با توجه به افزایش طیف خریداران اینترنتی مواجه باشد.