بهگزارش باشگاه در و پنجره و نما بهنقل از وبآریو، اگر بهصورت هوایی سفر کرده باشید حتماً دیدهاید که همیشه و در همه هواپیماها، پنجرهها دایرهای یا بیضیشکل هستند. اما آیا تاکنون فکر کردهاید که چرا اینگونه است و آیا فقط براساس اصول زیباشناختی، پنجرهها گرد انتخاب میشوند یا دلیل مهندسی دارد؟
در اینجا باید بگوئیم گزینه دوم درست است و این نوع طراحی به هیچ عنوان تصادفی نیست و به منظور افزایش ایمنی و سلامت مسافران بهصورت دایرهای انتخاب میگردد.
همچنین جا دارد اشاره کنیم که بشر از ابتدا این دانش را نداشته و وسایل نقلیه هوایی در گذشته و در حوالی دهه 1950 میلادی، پنجرههای مربعیشکل داشتهاند و پس از تحقیق در رابطه با سقوطهای این هواپیماها متوجه شدهاند که دلیل آن همین مربعیشکل بودن پنجرهها بوده است.
چهارضلعیبودن این شیشهها باعث میشده تا آنها در برابر فشار بسیار آسیبپذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان افزایش یابد. اما درست برعکس آن، گرد و منحنیبودن قاب پنجرهها کمک میکند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از اینرو، هیچ استرسی روی شیشهها وجود نداشته باشد.
بد نیست بدانید وقتی هواپیما در آسمان اوج میگیرد، فشار جو بیرونی، توربو بالانس و نیروی کششی کاهش پیدا میکنند. هرچه ارتفاع وسیله بیشتر گردد، فشار درونی کابین نیز بیشتر میشود و درنتیجه یک اختلاف فشار محسوس در داخل و بیرون کابین ایجاد میگردد و این مسأله میتواند موجب شود بدنهی هواپیما تا اندازهای از هم باز شده و موقعیت خطرناکی ایجاد نماید.