بهگزارش باشگاه در و پنجره و نما بهنقل از صما، از جملهی این رویدادها میتوان به «کمپین نما هویت شهر ما» اشاره کرد.
چرا کمپین نما هویت شهر ما؟
گسترش مشکلات شهری در دهههای اخیر و عدم توفیق برخی برنامهها در حوزه برنامهریزی شهری، لزوم تغییر نگرش به شهر با بهرهگیری از دیدگاهی جامع را ضرورت بخشیده است. منظر شهری به دلیل ماهیت عینی خود به نحوی با حواس انسان درگیر بوده و از آنجا که شهر به بازار ساختوساز تبدیل شده، اکثر ساختمانها بهصورت انفرادی و بر اساس سلیقههای شخصی و جدا از بستر و زمینه آن طراحی میشوند، درواقع شاهد هستیم که نمای ساختمانها هر روز آشفتهتر شده و حتی منظر شهرها با هویت و ریشههای معماری ایران فاصله دارد.
در همین راستا و بهمنظور بررسی علل و عوامل این اتفاق، در سال 97 همایشی تحت عنوان نما با محوریت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و توسط مجتمع رسانهای راه و ساختمان (صما) برگزار شد که نتیجهی آن رونمایی از کمپین نما هویت شهر ما توسط جناب آقای دکتر حناچی بود.
از ابتدای سال 98 جلسات هم اندیشی با هدف برنامهریزی و اجرای کمپین نما هویت شهر ما برگزار شد که در طول این نشستها ،بسیاری از معماران، سازندگان، مدیران شهری، صاحب نظران و تولیدکنندگان حضور داشته و به بررسی ابعاد مختلف این رویداد پرداختند.
در نهایت در مرداد 98 این کمپین به صورت طرحی 6 ماهه و بهصورت برگزاری کارگاههای آموزشی، جلسات پرسش و پاسخ، آسیبشناسی نماهای تهران و نمایشگاه مصالح نما و نمایشگاه نماهای برتر وارد مرحله اجرایی شد.
حال با توجه به شرایط فعلی جامعه و عدم امکان برگزاری این رویداد وبا توجه به تأکیدات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی بر استمرار این جریان آموزشی، دبیرخانه کمپین نما هویت شهر ما قصد دارد این کمپین را در قالب گردهماییهای مجازی و با حضور معماران، سازندگان و تولید کنندگان برگزار نماید.
در واقع در این نشستها که به صورت وبینار برگزار خواهد شد، تعدادی از پروژههای شاخص از منظر فنی و اقتصادی و با حضور معمار، سازنده و سرمایهگذار ارائه خواهد شد.
این دبیرخانه امید دارد که بتوانداز این طریق حلقه معمار–سازنده و تولیدکننده را بار دیگر به همان قوت قبل برقرارکند.
مقرر شده این وبینارها بهصورت رایگان در ساعت و روزهای از پیش تعیین شده برگزار و ظرفیت آن نیز نسبت به میزان حضور ثبت نامکنندگان متفاوت است.