معرفی یک شاخص جهت خرید بهینه پودر پی وی سی S65

  • دوشنبه 8 مرداد 1403 ساعت 15:28

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: پودر پی‌وی‌سی در بورس کالا یکی از مواد اولیه‌ی تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری تولیداتی کلیدی در کشور می‌باشد که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، از پتانسیل جدی جهت صادرات به کشورهای همسایه و ارزآوری در شرایط حساس کشور نیز برخوردار می‌باشند.
معرفی یک شاخص جهت خرید بهینه پودر پی وی سی S65

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما، یکی از شاخص‌ترین این محصولات، پروفیل در و پنجره از جنس یوپی‌وی‌سی می‌باشد که تجربه‌ی تولید بیش از 20 ساله‌ی آن در کشور، ظرفیت تولید حداقل 2 برابر مصرف داخلی و پرمصرف‌بودن آن در سطح جهانی فرصت‌های کم‌نظیر بسیاری را در قیاس با بسیاری از سایر تولیدات داخلی کشور فراهم آورده است. همین چند جمله مبین اهمیت بررسی جدی قیمت این ماده استراتژیک اولیه را به‌وضوح روشن می‌سازد. اما متأسفانه تا به امروز تحلیل‌های جدی و قابل استناد بنیادی و تکنیکال برروی آن صورت نگرفته است. نمودارهای تحلیلی قیمت PVC در بورس را کمتر جایی می‌توان یافت که براساس آنها گذشته را چراغ راه آینده قرار داد. از همین رو تیم تحلیل برند "سی فور" به‌عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان پودر PVC از گرید S65 جهت تولید محصولات ساختمانی از جنس UPVC در کشور، از حدود 4 سال پیش اقدام به جمع‌آوری دقیق داده‌های مختلف و ترسیم نمودارهای تحلیلی گوناگون نمود و اکنون پس از جمع‌آوری داده‌های کامل و دقیق بیش از 170 هفته‌ی بورسی به دانشی جهت تحلیل قیمت PVC دست یافته که بخشی از آن تحت عنوان معرفی شاخصی به‌نظر پراهمیت برای تشخیص ارزندگی قیمت پودر با توجه به میزان رقابت آن در بورس کالا در ادامه معرفی خواهد شد. به‌طور قطع قدرت تحلیل قیمت PVC که یکی از ارکان مهم تغییر قیمت محصولات مبتنی بر آن می‌باشد (ازجمله پروفیل در و پنجره UPVC) برای خریداران آن‌که در اینجا کارگاه‌های در و پنجره UPVC می‌باشند نگاهی بازتر را جهت خرید بهینه در بازار پرتلاطم حاضر برای مخاطبان فراهم نموده و برگ برنده‌ای نسبت به رقبا به‌دست ایشان خواهد سپرد.

نمودار شماره 1، مقایسه قیمت پایه PVC-S65 و میانگین رقابت آن در هر هفته‌‌ی بورسی را از تیرماه 1400 تا پایان خردادماه 1403 نمایش می‌دهد. بدیهی است خریداران بورس کالا قیمت میانگین رقابت را به‌عنوان ملاک ارزیابی قیمت درنظر می‌گیرند و درصد رقابت در اکثر هفته‌ها عاملی تعیین‌کننده‌تر از قیمت پایه بوده است. بنابراین شاخص ارائه‌شده در این یادداشت براساس میزان اختلاف قیمت میانگین رقابت کل و قیمت پایه پودر، استخراج شده است که به‌صورت درصد میانگین رقابت نیز می‌تواند ارزیابی شود.

نمودار 1

در بازه‌ی زمانی فوق از تیرماه 1400 تا مهرماه 1401 نوسانات شدید قیمت‌های جهانی که به‌دلیل شیوع و پایان همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد، باعث شده بود که تعیین قیمت پایه ایران براساس قیمت‌های جهانی عامل تعیین‌کننده‌تری از رقابت در بورس شود (نمودار شماره 2). اما پس از این دوران که مجدداً به ثبات نسبی قیمت‌های جهانی رسیدیم رقابت در بورس به عامل اصلی نوسان قیمت پودر تبدیل شد. بنابراین بازه‌ی زمانی جهت تعیین شاخص را به بازه زمانی آبان‌ماه 1401 تا تیرماه 1403 محدود نمودیم.

نمودار 2

در این بازه میانگین اختلاف قیمت پایه و میانگین رقابت هر هفته عددی درحدود 6500 تومان بوده است. همچنین میانگین درصد رقابت در این بازه زمانی 24 درصد بوده است.

همچنین کف این اختلاف یا رقابت در این بازه زمانی صفر (بدون رقابت) و سقف آن 63 درصد بوده است.

تعداد هفته‌هایی که درصد رقابت زیر 10 درصد بوده 23 هفته از 87 هفته یعنی 26 درصد هفته‌ها بوده است.

تعداد هفته‌هایی که درصد رقابت بین 10 تا 20 درصد بوده است 20 هفته یا 23 درصد مواقع، تعداد هفته‌هایی که درصد رقابت بین 20 تا 40 درصد بوده است 24 هفته یا 28 درصد مواقع و نهایتاً تعداد هفته‌هایی که درصد رقابت بیش از 40 درصد بوده است 18 هفته یا 20 درصد مواقع بوده است.

بر این اساس و ارزیابی مدت زمان ماندگاری قیمت در هریک از 4 دسته‌ی فوق نتیجه‌گیری زیر به‌عنوان یک شاخص قابل‌توجه برای فعالان این حوزه ارائه می‌گردد:

 

  • میانگین رقابت زیر 10 درصد: فرصت عالی و کوتاه برای خرید
  • میانگین قیمت 10 تا 22 درصد: فرصت خوب و بلندمدت نسبی برای خرید
  • میانگین قیمت 23 تا 40 درصد: خرید برای دپو با ریسک نسبی و بهتر است خرید برای مصرف کوتاه‌مدت صورت پذیرد
  • میانگین قیمت بالای 40 درصد: بسیار بسیار پرریسک برای خرید و فرصت مناسب برای فروش

 

هرچند هیچ قطعیتی در هیچ پیش‌بینی‌ای وجود ندارد و تنها نگاه به آمار گذشته را می‌بایست به‌عنوان یک عامل فرعی در تصمیم‌گیری برای آینده درنظر گرفت اما امید است نکات فوق دید بازتری جهت تصمیم‌گیری به خوانندگان ارائه نماید و بتواند در کنار تمام بررسی‌های آنها کمکی هرچند کوچک در اتخاذ تصمیم مناسب محسوب گردد.

تهیه و تنظیم: محمدحسین حمصیان، عضو هیأت‌مدیره و معاونت فروش و بازاریابی مجتمع صنایع فناور پلاستیک سپاهان (سی فور سی‌ پان سی در)


تعداد بازدید : 452

ارسال نظر

ارسال