به گزارش باشگاه در و پنجره و نما بهنقل از صما، عصر روز یکشنبه (2/11/ 97) اخوان دستمالچی رییس انجمن و وحید جلالی پور دبیر انجمن انجمن تولید کنندگان در و پنجره ایران با حضور در ساختمان «صما» به بیان چالشهای این انجمن پرداختند.
برای معرفی و آشنایی با اهداف، برنامهها و ضرورتهای کاری این انجمن، خبرنگار «صما» با اخوان دستمالچی پیشکسوتان صنعت در و پنجره که عضو انجمن است؛ همچنین مهندس وحید جلالی پور دبیر انجمن تولید کنندگان در و پنجره ایران ، به گفتوگو نشست که ماحصل این گفتوگو به شرح ذیل میآید:
در خصوص نقش و جایگاه انجمنها در کشور بهویژه در صنعت ساختمان است؟
جلالی پور: انجمنهای صنفی بهعنوان بازوی توانمند فنی، اقتصادی و اجتماعی مجموعههای تولیدی، صنایع کشور و دولت هستند که میتوانند راهکارها و مشکلات که در صنایع مختلف است را با سیاست گذاران دولتی در میان بگذارند. مشکلات صنعت رو از دیدگاه خود صنعت ببینند تا کمک کنند تا مشکلات حلوفصل شود.
انجمن تولیدکنندگان در و پنجره در طی سالهای گذشته توانسته همکاران را زیر یک چتر بگذارد. قبل از تأسیس این تشکل بسیاری از همکاران بهصورت جداگانه ابتدا برای منافع مادی و معنوی خود و سپس به نفع صنعت تلاش کنند و از ابتدا مشخص بود که یکدست صدا نداشته و به یک تشکل جمعی نیاز است بنابراین با تشکیل انجمن این شرکتهای خرد و کلان توانستهاند به یک تفکر جمعی یعنی ارتقای کیفیت و موضوعیت کسبوکار برسند. این جمع توانست جایگاه در و پنجره که در طی 5 سال پیش به بیراهه رفته بود به مسیر صحیح بازگرداند. چون صنعت در و پنجره علیالخصوص صنعت یو پیویسی بهواسطه مسکن مهر با چالشهای جدی روبرو شد.
تلاش و همت دوستان باعث شد تغییر و تحول اساسی در ارتقای کیفیت محصولات ایجاد شود چنانچه در حال حاضر میتوان رد و پای پنجره باکیفیت را در اقصی نقاط کشور بهوضوح مشاهده کرد.
انجمن تولیدکنندگان در و پنجره چه اهدافی را دنبال میکنند؟
جلالی پور: بهطورکلی پنجره تعاریف متعددی دارد. پنجره در حقیقت یک سطح نور گذر است که در پوسته خارجی ساختمان ایجاد میشود و.با توجه به رویکرد جهانی در خصوص درست مصرف کردن انرژی، در طی سالهای گذشته بهخصوص بعد از جنگ جهانی دوم عایقکاری پوسته خارجی معیاری برای انتخاب مصالح بوده است.
در ایران استفاده از مصالح مرتبط با عایقکاری، بهواسطه ارزانی سوخت دیرتر از نقاط جهان عملیاتی شد. اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 مصالح مرتبط با عایق سازی در ایران رواج پیدا کرد. عایق سازی پنجرهها توسط صنعت گران ابتدا در پنجرههای یو پیویسی و بعدها پنجره حرارت شکن و چوبی صورت گرفت.
بنابر تفاسیر بالا یکی از اهداف نهایی انجمن نظارت و نفوذ به تولید پنجره باکیفیت و عایق است اما این عایق بودن نیز دارای فاکتورهای خاصی است. بهطور مثال پروفیل یو پیویسی بهصورت خودبهخود عایق است اما آیا نکته مثبت پروفیل برای عایق سازی کافی است. بهطورقطع برای داشتن یک عایق تمام و کمال نیاز است تمامی عوامل عایقکاری یک پنجره از یراقآلات گرفته تا شیشه چند جداره بهصورت صحیحی کنار هم چیده شود.
در حقیقت رسالت انجمن این است که از یک طرف اعضا و از طرف دیگر بهرهبردار را برای تولید و تهیه محصول باکیفیت ترغیب کند.
در حال حاضر این انجمن برای رسیدن به این رسالت، بیش از 55 استاندارد تنظیم کرده و چندین جزوه آموزشی بهعنوان بسته آموزشی نحوه تولید و اجرای پنجره را به چاپ رسانده است. توسط مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و همچنین خود انجمن چاپ و توزیع میشود و هماکنون این جزوهها تبدیل به بیس اصلی فعالیت اعضا شده است.
در حال حاضر چه آسیبها و چالشهایی این صنعت را تهدید میکند؟
دستمالچی: در حال حاضر بزرگترین آسیبهای اعضای انجمن از نوسانات ارز است. هم اکنون تولیدکنندگان در و پنجره نمیدانند محصول نهایی خود را با چه قیمتی عرضه و مواد اولیه را با چه ارزی خریداری کنند.
چالش بعدی مربوط به عدم وجود استانداردهای اجباری در بازار کنونی است. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان بیکیفیت وارد بازار شده و با تبلیغات گسترده و بیضابطه بخشی از بازار را به نام برند ساختگی خود میکشانند.
چالش سوم مربوط به بحث فرهنگسازی و اطلاع دهی به مصرفکننده است. در حال حاضر بخش گستردهای از مصرفکنندگان شناخت کافی و درک صحیحی از یک محصول باکیفیت ندارند. در این حوزه باید انجمنها ورود مؤثرتری داشته باشند. صحبت انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران این است که هر محصول با هر متریالی باید باکیفیت ساخته شود. و مهم نیست این پنجره از چه مواد اولیهای ساخته میشود.
از همه مهتر، یکی از چالشهای مهم این صنعت عدم وجود استاندارد اجباری است.
متأسفانه بازار کنونی در و پنجره مملو از محصولات بیکیفیت و باقیمتهای متعدد است که این مورد باعث ایجاد تنشهایی بین تولیدکنندگان شده است.
انجمن با چالش واردات بیکیفیت چه فعالیتی کرده است؟
دستمالچی: برخلاف دیدگاه برخی از تولیدکنندگان که معتقدند دولت باید تعرفههای واردات را افزایش دهد اعتقاد به افزایش تعرفه ندارد. زیرا انجمن معتقد است باید برای واردات پنجرهها و پروفیلها از کشورهای دیگر استانداردهای جدی در نظر گرفته شود. در یککلام باید ورودیهای را با استانداردهای کیفی کنترل کنیم. ولی در حال حاضر این کنترل کیفی به چالش کشیده شده است.
در و پنجره در خصوص اشتغال چه اهدافی را دنبال میکند؟
جلالی پور: خوشبختانه نیاز به صنعت در و پنجره روزبهروز در کشور در حال افزایش است. و جز صنایعی نیست که بگوییم ظرفیت در این صنعت در حال تکمیل است تا زمانی که ساختوساز و نوسازی بافتها وجود دارد این صنعت نیز پابرجا خواهد بود. و البته با توجه به افزایش ساختوساز در بافتهای فرسوده این صنعت هر روز رنگ و بوی تازه به خود گرفته و در انتظار محصولات باکیفیت و بهروز است.
نکته قابلذکر این است که این صنعت تاکنون کمترین بار مالی را به دوش دولت داشته و تمام شرکتهای خرد و کلان این صنعت عمدتاً با سرمایه خود وارد این عرصه شدهاند. البته حمایتهای کوچکی نیز از طرف سازمان بهینهسازی مصرف انرژی نیز در توسعه این شرکتها مؤثر بوده است اما این میزان کمک مالی در برابر سرمایههای شخصی رقم قابلتوجهی نبوده است.
در حال حاضر این صنعت بازار کار بسیار بالایی برای افراد توانمند دارد. این افراد میتوانند در کمترین زمان ممکن با تلاش و با بودجه بسیار اندک وارد تولید پنجره بشوند. البته باید این افراد خود را با فنّاوریهای مدرن بهروز کنند تا بتوانند در بازار باقی بمانند. بههرحال این صنعت ساده و نوین همواره بازار کار برای افراد مشتاق و توانمند دارد. نکته قابلتوجه واحدهای تولیدی در و پنجره جوان بودن نیروی کار آنهاست.
علیرغم حمایت این صنف از جوانان و اشتغال آنها حمایتی از سوی دولت انجام نمیگیرد. علی این امر مربوط به بیتوجهی مسئولان است.
انجمن در خصوص فرهنگسازی در بین شهروندان و اعضای انجمن چه اقداماتی داشته است؟
دستمالچی: اولین اقدامات انجمن در خصوص آگاهی سازی مربوط به تولیدکنندگان بوده است. در این زمینه کلاسهای منسجمی در بخشهای تولید، اجرا و نصب و حتی بازسازی انجام دادیم اما متأسفانه در بخش اطلاعرسانی به شهروندان فعالیت دلچسبی انجامنشده است.
بههرحال بعدازاین تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدهاند که باید محصول باکیفیت تولید کنند تا حدودی بخش اطلاعرسانی به شهروندان منتفع میشود البته باید مصرفکنندگان در خصوص مصرف صحیح کالا توجیه شوند. البته انجمن در سال 97 برنامههایی منسجمی برای بالا بردن آگهی عمومی در خصوص محصولات در و پنجره را دارد.
جلالی پور: یکی از راهکارهای بالا بردن آگهی عمومی استفاده از ارتباط جمعی است رسانهها میتوانند در بهبود آگهی عمومی نقش تعیینکنندهای ایفا کنند. عمده معضلاتی که در بحث اطلاعرسانی وجود دارد این است که مصرفکننده اطلاع کاملی از یک محصول باکیفیت ندارد. راهکار حل این موضوع نیز این است که کارفرما از انجمن کالای باکیفیت بخواهد. نه آن چیزی که تولیدکننده به مصرفکننده تحمیل میکند. در حال حاضر یک سبد مشترک برای اعضای انجمن تعریفشده است. ولی آنچه ما به دنبال آن هستیم خواستههای سازمانها و حکومتهای نظارتی از انجمن است. ما میتوانیم بهعنوان بازوی این نهادها در بخشهای مختلف ازجمله بافتهای فرسوده هستیم.
در حال حاضر این انجمن توانایی این مورد را دارد که محصولات باکیفیتی با پایینترین قیمت برای ساختوسازهای این مناطق ارائه دهد.
محصولات شما تا چه میزان میتواند در بهینهسازی مصرف انرژی مؤثر باشد؟
جلالی پور: یکی از مزایایی اصلی پنجرههای پیویسی و یا آلومینیومی عایق بودن این پنجرهها است. اما باید بدانیم برای داشتن یک محصول عایق و باکیفیت تنها سطح مقطع پروفیل مؤثر نیست آیتمهای مختلفی دستبهدست هم میدهند تا یک محصول عایق قلمداد شود.
اخوان دستمالچی: در حال حاضر بیشترین پرت انرژی از در و پنجرهها است. البته اصلاح این پرت انرژی از طریق این دو کالا بسیار ارزان بوده و نتیجه شگرفی در بهینهسازی انرژی دارد نکته مهم دیگر تأثیر عایق سازی پنجرهها در محیطزیست است. در حال حاضر بخشی از آلودگیهای هوای کلانشهرها مربوط به سوخت انرژی در داخل ساختمانها است که از طریق درزهای پنجره به بیرون میرود که اگر این محصولات عایق صحیحی داشته باشند میتواند نتیجه مطلوبی در کاهش آلودگی داشته باشد.
در حال حاضر تعامل این انجمن با نظاممهندسی چگونه است؟
دستمالچی: در حال حاضر این انجمن با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، سازمان بهینه مصرف انرژی رابطه تنگاتنگی دارد اما متأسفانه علیرغم تلاشهای متعدد انجمن نتوانسته رابطه خوبی با نظاممهندسی برقرار کند. البته صحبتهایی در این خصوص شکلگرفته اما تاکنون بهجاهای خوبی نرسیده است.
توانایی کشور درزمینه صادرات این محصولات چقدر است و چه نقاط قوت و ضعفی در این زمینه وجود دارد؟
جلالی پور: در حقیقت ایران یکی از کشورهای پیشکسوت در این صنعت بوده و انتظار میرفت با توجه به بازارهای بکری که در کشورهای همجوار وجود دارد بتوانیم جایگاه ویژهای در صدور کالای نهایی و خدمات مهندسی داشته باشیم اما به علت نبود متولی جدی در هدایت تولیدکنندگان به حوزه صادرات در این امر موفق نبوده دستاورد بزرگی نداشتهایم. البته علیرغم عدم وجود متولی، برخی از تولیدکنندگان با سرمایه خود وارد عرصه تولید و صادرات شدهاند.
اما بهطورکلی دولت با ایجاد بروکراسیهای پیچیده و کاغذبازیهای اداری هیچ همکاری مثبتی در خصوص صادرات به اعضای این انجمن نداشته است.
متأسفانه دولت سرمایهگذاری برای بازاریابی انجام نداده است.
دیدگاه شما در خصوص تولیدات زیر پلهای چیست؟
دستمالچی: انجمن به دنبال این نیست که دست رد به شرکتهای کوچک و خرد بزند ما معتقدیم اگر شرکتهای کوچک باکیفیت در عرصه تولید وجود دارد باید موردحمایت قرار بگیرد.
منظور اززیر پلهای این است که افرادی بدون در نظر گرفتن کیفیت و بدون مراجعه به بیمه و دارایی اقدام به تولید کنند. این افراد هیچ جا جوابگو نیستند. این شرکتها باید بیایند و در انجمن شناسنامهدار شوند.
چرا شرکتهای کوچک خود را عضو انجمن نمیکنند؟
جلالی پور: بزرگترین دلیل این اعضا برای اخذ شناسنامه بیاطلاعی و بیکیفیتی کالاهای آنها است. چون میدانند انجمن دقت تامی در خصوص کیفیت کالاهای تولیدی دارد. البته این افراد بهواسطه ناآگاهی مصرفکننده محصولات خود را به جامعه عرضه میکنند. در این زنجیره نامرغوب برخی از رسانهها نیز حضور دارند. زیرا این رسانهها بدون تحقیق و بررسی و بهواسطه اخذ مبالغی آگهی تبلیغاتی آنها را منتشر میکنند. راهکار این مسئله این است که رسانهها از انجمنها تأییدیه شرکت مذکور را دریافت کند و به خاطر یک صفحه تبلیغات عامل گسترش کالاهای بیکیفیت در جامعه نباشند.
نقش دولت در پیشبرد این صنعت را چگونه میبینید؟
جلالی پور: دولت اشراف کاملی به مصرف انرژی دارد و این دولت است که میداند با کاهش یک درصد از مصرف انرژی چه بودجهای به چرخه اقتصادی کشور بازمیگردد. بنابراین انجمنها بهعنوان بازوی کمکی دولت میتوانند در کاهش مصرف انرژی مؤثر باشند. بههرحال بررسیها نشان میدهد کاهش یکدرصدی هدر رفت انرژی از طرق پنجرهها یک عدد بزرگی میشود که در بخش مهم کشور هزینه شود.
بههرحال با جریان سازی و اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان از طریق عایقها مانند پنجرهها در مسکن مهر میتوانستیم به دستاورد بزرگی برسیم اما دولت وظیفه خود را بهعنوان ناظر در این پروژهها بهدرستی انجام نداد. و باعث ورود پنجرههای بیکیفیت به این کشور شد. زمانی که پنجرههای عایق پیویسی بهصورت علمی، فن به ایران وارد شد. و گسترش پیدا کرد اواخر دهه 79 بود فاصله واردات محصول از کشورهای مرجع فاصله نزدیکی بود. اما متأسفانه بعد از گذشت 18 سال، هنوز پنجرههای باکیفیت معادل 18 سال پیش است و سیر نزولی پیدا کرد کیفیت تولید این در حالی است که کیفیت کالاها در کشور مرجع به بالاترین نقطه موجود رسیده است. انجمن جلوی سیر نزولی کیفیت در و پنجره را گرفته و با حمایت معنوی دولتی میتواند کیفیت را به بالاترین سطح برساند.
پنجرهها با مصالح مختلف بر چه اساسی قیمتگذاری میشود؟
دستمالچی: در حال حاضر در تمام دنیا این بخش توسط نرمافزارهایی انجام میگیرد. در این نرمافزارها ابتدا قیمت اولیه ارائه میشود و بستگی به مواد اولیه مصرفی و طرح قیمت نهایی ارائه میشود. قیمت نهایی رابطه مستقیمی با مواد اولیه مصرفی دارد هر چه مواد اولیه باکیفیتتر و بیشتر باشد گرانتر عرضه میشود.
چه توصیه مهمی برای خریدان عام در و پنجره دارید؟
دستمالچی: تنها توصیه ما به بخش مصرفکننده این است که محصولات خود را از شرکتهای معتبر و شناسنامهدار و تحت نظارت انجمن خریداری کنند. تا با اطمینان خاطر به یک کالای باکیفیت دست پیدا کنند.