بهگزارش باشگاه در و پنجره و نما بهنقل از صما، مجتمع رسانهای راه و ساختمان در بهمن ماه سال 97 اقدام به برگزاری همایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» با محورهای مهمی شامل آسیبشناسی نمای ساختمان از منظر جزئیات اجرایی، نگهداری نما، ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، نقش نما در بهینه سازی مصرف انرژی و ضرورتهای اجرایی نما بهمنظور رعایت ایمنی کرد.
در این همایش سه روزه که از تاریخ نهم تا یازدهم بهمن ماه در بوستان گفتگو برگزار شد، مسئولان مجموعه مدیریت شهری و بخش خصوصی در حوزه تولید یا واردات پوششهای ساختمانی، کارشناسان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی حضور داشتند.
همایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» به همت «معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران» و «مجتمع رسانهای راه و ساختمان» و با همکاری ارگانهای مختلف ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و تشکل های مهندسی کشور برگزار شد.
گفتنی است در این همایش سه پنل تخصصی با موضوعات «مصالح در نما»، «جزئیات اجرایی اتصال مصالح نما» و «معماری خوب، نمای باکیفیت» برگزار شد. در نمایشگاه جانبی این همایش نیز بیش از30 تولیدکننده مصالح مرتبط با نمای ساختمان، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی حضور داشتند.
همچنین در همایش مذکور کارگاههای آموزشی شامل کارگاه «استانداردسازی اجرای آجر، نمای خشک و بهره وری انرژی» توسط گروه نماچین ارائه شد. کارگاه آموزشی «هنر مهندسی نما» توسط شرکت سایتال ساخت ارائه شد. کارگاه آموزشی «جزئیات اجرایی انواع نماهای شیشهای» توسط شرکت آلوم گلس و کارگاه «روشهای کارآمد بهرهگیری حداکثر از روشنایی طبیعی در نماهای متداول» از سوی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ارائه شد. «ارزیابی رفتار نماهای نوین و متداول در برابر آتش و تطبیق آن با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان» و نیز «جزئیات اجرایی سازهای نما و دیوار پشتیبان آن» و «مشکلات متداول در روشهای جدید اجرای نما از دیدگاه انرژی و دوام»، عناوین کارگاههای دیگری بود که در این همایش توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارائه شد.
در همین حال، یکی از مهمترین دستاوردهای «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» رونمایی از کمپین «نما، هویت شهر ما» بود. به طوری که پیروز حناچی، شهردار تهران در این همایش ضمن رونمایی از کمپین «نما، هویت شهر ما» به این جریان پیوست. به این ترتیب با رونمایی از کمپین «نما، هویت شهر ما» در بهمن ماه سال 97، اهداف این کمپین در سال 98 اجرایی شد.
از جمله مهمترین اهداف این کمپین میتوان به جریانسازی درخصوص آسیبشناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، معرفی نماهای برتر، روشنگری و توجیه مسئولان و مردم برای ایجاد مطالبه گری از سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و نیز معرفی نماهای الگو متناسب با فرهنگ شهرها اشاره کرد.
بر همین اساس، در ادامه فعالیتهای مجتمع رسانه ای راه و ساختمان در بخش نمای ساختمانها، این مجتمع در نظر دارد تا در سال 99 دومین همایش و نمایشگاه نما (طراحی، اجرا، مصالح و صنایع وابسته) برگزار کند.
در این راستا اولین فراخوان برگزاری همایش و نمایشگاه نما (طراحی، اجرا، مصالح و صنایع وابسته) با ذکر محورها، اهداف و برنامه های این همایش و همچنین اطلاعات مربوط به رزرو غرفه ها منتشر شده است.
لازم به ذکر است، در دومین فراخوان همایش و نمایشگاه نما (طراحی، اجرا، مصالح و صنایع وابسته) اعضای شورای سیاست گذاری و کمیته فنی معرفی خواهند شد.