بهگزارش باشگاه در و پنجره و نما بهنقل از صما، مهدی صالحی ضمن اشاره به این مطلب، افزود: پیش بینی ما این است که از نیمه دوم مرداد تا دی ماه سال جاری به صورت هفتگی این کارگاهها را در تمامی مناطق 22 گانه برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه لازم است از «نبایدها» به سمت «بایدها» حرکت کنیم، ادامه داد: برای اینکه کار تشویقی و ترویجی انجام دهیم، سعی کرده ایم ساختمانهای مطلوب از نظر مردم و اساتید انتخاب شود. هماکنون 70 طرح توسط اساتید انتخاب شده اما هنوز نظر مردم در این مورد اخذ نشده است.
مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اظهار داشت: مخاطبان کمیتههای نما شامل طراحان، سازندگان و مردم به عنوان بهره برداران هستند و از آنجایی که طرح موضوع نما نوپاست، نیاز به آموزش و فرهنگسازی دارد تا در مسیر درست قرار بگیرد؛ بنابراین لازم است برای این سه دسته متناسب با جایگاه قانونی و اجتماعی شان، موضوعات را تبیین کنیم.
صالحی با بیان اینکه شکلگیری کمیتههای نما صرفا برای شهرداری هزینه بردار است، افزود: بحث نما نوپاست و به تدریج باید به سمت سیاستهای کلان برای تشویق حرکت کنیم اما موضوع مهم این است که این تشویقها باید به دقت تعریف شود؛ زمانی پیشنهادهایی مطرح میشد که اگر کسی از آجر استفاده کرد، تخفیف بگیرد. درحالیکه این اتفاق باعث میشود که سازندگان بدون اطلاع از ظرفیت و جایگاه آجر به سمت استفاده از این مصالح حرکت کنند و به عبارتی از آن طرف بام بیفتیم.
وی افزود: تا قبل از تشکیل کمیتههای نما هر آنچه سازندگان و مالکان تصور میکردند مطلوب است، اجرا میکردند و هیچ کنترل و سنجشی در کار نبود اما در حال حاضر این کنترل اعمال می شود بهگونهای که جلوی اتفاقات بد را گرفته ایم اما قطعا این نقطه مطلوب موردنظر نیست. برای رسیدن به نقطه مطلوب چند گام مهم دیگر باید برداریم. برای این منظور باید « سند سیما و منظر شهری » تدوین کنیم و از طرفی با فرهنگسازی کاری کنیم که مردم از این قوانین تصور اعمال محدودیت نداشته باشند تا نما را به عنوان حق شهروندی در جامعه جا بیندازیم. تنها در این صورت میتوانیم ادعا کنیم که به نقطه مطلوب رسیدهایم.